Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Dansken

Då vart man med Mannlicher......

Recommended Posts

Finn Inge Vidare
1 hour ago Dansken sa:

I dessa Corona tider behöver vi lite annat än sjukdomar:
På grannkanalen har denna Mannlicher modell 1950 varit till salu ett tag- till ett löjligt lågt pris. Ingen har nappat: Ingen har fattat...
I dag hamnade den- som genom ett trolleri hemma hos mig.
Den var försedd med ett anskrämligt kikarmontage, och en skräpkikare som omedelbums hamnade i tunnan.
Efter bilderna på grannkanalen såg jag den för min inre blick med en av dessa kolvar:
http://hatchersriflestocks.com.au/products-21/english-classic-sporter.html
Ett Apel vrid, och lite lull-lull
Vid en närmare koll verkar original kolven absolut kunna gå att rädda så nu får vi se hur snål jag är. Anlägget och balansen (efter siktet kom bort) är absolut magnifikt. Slutstycksgång och matning är helt fantastiskt och lämnar inget att önska. Magasinet (rullmagasin) och låsningen av detta är rysligt smart.
Att bössan dessutom är i världens mest utbredda och användbara kaliber: thirty-ought-six gör bara det hela ännu bättre.
Förra ägaren har förmodligen varit mycket generös med skäggolja- eller mycket återhållsam med tvål 😉
Och jag som trodde att jag hade slutat med projekt- men där ser man vad slumpen och ett telefonsamtal kan ändra allt..
När jag får funderat lite hamnar den som projekt.
Varsågod och njut:

P1040863.JPG

Den där ska bli intressant att få se på närmare håll!👍

MarkusR

Trevlig gammal bössa, välbyggd och snygg. Mannlichers rullmagasin är jag lite kluven till, tanken och funktionen är kanon, men det blir en väldigt bred stock. Inte för att det gör något egentligen, och snyggare än ett magasin som sticker ut.

Hoppas ni blir lyckliga Tillsammans, nu återstår ju bara att kapa pipan till 46cm och gänga för dämpare 💪

• Haha 2

Dansken
1 hour ago MarkusR sa:

men det blir en väldigt bred stock. 

Det är just det som det inte blir...…...

Givdul

Mycket fint vapen! Blir nog tvungen att ha en själv i framtiden. Cameron gör fina kolvar och är bra att ha att göra med om du går den vägen!

Pontus338

Jag tror förrförra ägaren var stenhård och använde brunt myrvatten istället för tvål..

Förra ägaren däremot råkar jag veta brukar löga sig, minst en gång i veckan😂

Bra du kunde ta hand om den gamle Österikiska damen snabbt.

• Haha 2

Dansken

Välkommen hit 😊

• Haha 1

Järven

Det här kommer nog att bli en höjdare när du lagt vantarna på den.

En av gammgubbarna i Älgjaktslaget har en Mannlicher helstock med  rullmagasin som jag fick klämma lite på, kändes i balans och smidighet som att lägga an en hagelbössa ungefär.

Om den dagen kommer han ska sälja kommer jag armbåga mig främst i kön.

Fan, man ska inte känna på sånt där, nu känns min egen bössa inte alls lika rolig som innan.

Sako_Finnbear

Väldigt fin bössa du skaffat, riktigt vacker är den med! Gillar äldre välgjorda bössor, väldigt charmiga.

Finn Inge Vidare

Eftersom man nu är givmild/slavdrivare och lämnade material till fler jakttorn till @Dansken så kollade junior och jag på den nya bössan.

Med lite trolleri ála Dansken med sandpapper och rengöring samt lite ebenholts/jakaranda eller vad det nu blir i framänden på stocken.

Därefter dra lite nya spår på nätskärningen, sedan är fin nästan som ny och efter det är det dags att lämna bössan till mig😉 

Finn Inge Vidare
4 hours ago Dansken sa:

Och vad hände när du äntligen fick din drilling? Du ramlade på den och bröt kolven....

Den här får du inte 😉

Suck,😪 slag under bältet blir gult kort eller bygga 5 extra torn😇

• Haha 2

MarkusR

Att förvalta en drilling är tydligen inte för alla.... 😂 

• Haha 1