Jump to content

Ännu en mörkersiktestråd

Patrik L
 Share

Recommended Posts

Ok, var ute och kollade vallarna idag och insåg att man nog kommer att få ta krafttag mot nöffisarna framöver... Blir nog till att investera lite pengar i ett mörkersikte framöver, frågan är väl bara vad?

Inser att det inte bara är jag som funderar så fritt fram att spåna ;)

Personligen så har jag funderingar främst på NV007, gillar på något sätt tanken på att använda befintlig optik och bara ta bilden därifrån och förstärka upp, dessutom är budgeten i vanlig ordning begränsad, så priset tilltalar ju också. Frågan är väl bara (då man i dessa tider har begränsade möjligheter att åka och kika på dessa) om det är något att ha? Någon som har kikat i ett alternativt äger/brukar ett och kan ge ett utlåtande? Jag har bara sett dom på bild.

Alternativen är lite sisådär, ATN har jag bekanta som åkte och köpte, och jag är inte lika odelat positiv som dom är. Bilden blir lätt gryning när man förstorar upp och kvaliten känns lite sisådär...  Kanske är samma med PARD, men det vet jag ju inte. Yukon och Sightmark? Det första har jag fått varningar för att det är väldigt budgetbetonad produktion, stämmer det? Det sistnämnda har jag noll koll på.

Pulsar frontmonterade saker ser riktigt häftiga ut, priset likaså. Sen är ju frågan hur en frontmonterad förstärkare håller inskjutning när man plockar av och på, vilket ju är lite tanken nör man monterar på befintlig optik.

Ja, svammel och många frågor i vanlig ordning, ta det för vad det är, ett gäng cuba libre har passerat systemet ikväll...

8 hours ago Patrik L sa:

Pulsar frontmonterade saker ser riktigt häftiga ut, priset likaså. Sen är ju frågan hur en frontmonterad förstärkare håller inskjutning när man plockar av och på, vilket ju är lite tanken nör man monterar på befintlig optik.

Har kört med 2 stycken olika frontmonterade varianter genom åren - ett ATN PS22 för 25000kr och ett Pulsar DFA75 för halva pengen. Båda har hållt inskjutningen mycket bra vid av och påmontering. 

Personligen har jag lite svårt att förlika mig med grunkor som bygger bakåt från vanliga siktet - epitetet Gamnacke har väll aldrig legat närmre till hands. 

Så frågar du mig så lägg till dom kronorna för att få ett frontmonterat istället. Kompisen fick tag i ett beggat DFA75 hos Skånejakt för 5000kr så det behöver inte kosta skjortan heller.

Har även varit inne bland ATN och vänt, det som är absolut mest negativt med ATN X-sight II HD som jag hade var uppstartstiden (det har dansken nämnt många gånger), grisarna hinner lixom bort till grannmarken innan grunkan är igång samt att bilden inte blir riktigt 100% när man sveper över fälten men till åteln tror jag det är ett helt ok alternativ. På plussidan med ATN X-sight är den mycket enkla inspelningen (för mig som filmar all min jakt) samt menyn för olika vapen/kalibrar/kulvikter som man med ett knapptryck kan alternera mellan.  

Mvh 

• Thanks 1

Du har inte tänkt på mörkerhandkikare? Lättare att lokalisera dom, smidigare och säkrare hanteringen under spaning.

Det svåra vid dålig sikt brukar just att vara att hitta på dom, har man väl lokaliserat dom brukar de gå att komma åt sedan.

• Like 1

Köpte Pulsar F400-ish frontmonterad och ett par adapters så vi kan flytta mellan olika kikare. Köpte också monogrunkan som gör att man kan använda den som handkikare med 5x då den har samma bajonettfäste. Tycker det var ett bra och flexibel deal, gav väl 18 men drog sen momsen så typ 15.

• Like 1

Har inte haft funderingar på handkikare, känner lite som så att är det pissmörkt så är det... Ser jag inte vad jag skjuter på så får det vara.

Sen satt jag och kollade PARD 007 & 008 lite närmare. Ögonavstånd på 20 respektive 35mm känns lite halvdant, men det kanske är det man får leva med i denna typ av apparatur.

Inte helt lätt det här, tur att det för en gångs skull inte är bråttom.

Mina två cents.... till storyn.
Jag har idag ett klassiskt pulsar digisight 970, funkar skapligt!
Har testat olika thermiska, och vet att nästa lär bli ett sådant. Men dom får gärna bli lite mognare och falla 10k i pris emot idag.
Det som saknas är en handkikare (thermisk gärna!) så man kan spana av ett område snabbt. 
Ska sägas att det är mkt skyddsjakt för mig.
Har bra optik i övrigt...

• Like 2

1 hour ago lindgren sa:

Mina två cents.... till storyn.
Jag har idag ett klassiskt pulsar digisight 970, funkar skapligt!
Har testat olika thermiska, och vet att nästa lär bli ett sådant. Men dom får gärna bli lite mognare och falla 10k i pris emot idag.
Det som saknas är en handkikare (thermisk gärna!) så man kan spana av ett område snabbt. 
Ska sägas att det är mkt skyddsjakt för mig.
Har bra optik i övrigt...

Instämmer om handhållen termisk ??

Vi delar dock inte uppfattning om kikare ?

Mvh

Jag kör också ett Pulsar modell äldre som kostade runt 15k när jag köpte det och en termisk handhållen. Funkar utmärkt. Man spanar av med den termiska och växlar till bössan när man rört sig inom räckhåll för skott.

Min erfarenhet är att man spenderar mycket mer tid bakom handkikaren än bössan, så måste man välja så hade jag valt att lägga pengarna på handkikaren. Jag vill inte observera genom kikarsiktet, det blir snabbt jobbigt.

8 hours ago, Joacim said:

Instämmer om handhållen termisk ??

Vi delar dock inte uppfattning om kikare ?

Mvh

Digisighten är faktiskt ok, men inte mer..

Hade jag köpt ny "budget" idag hade det nog blivit pard... 

• Like 2

Ok, handhållen enhet är bra att ha. Scheesh, ni sabbar budgeten redan innan den är färdig....

Lutar mer och mer åt en frontmonterad för min del, frågan om vilken lär nog besvaras med det som dyker upp till rätt pris misstänker jag, men F455 är ju huvudmisstänkt i nuläget.

/P

• Thanks 1

5 hours ago Patrik L sa:

Ok, handhållen enhet är bra att ha. Scheesh, ni sabbar budgeten redan innan den är färdig....

Lutar mer och mer åt en frontmonterad för min del, frågan om vilken lär nog besvaras med det som dyker upp till rätt pris misstänker jag, men F455 är ju huvudmisstänkt i nuläget.

/P

Om du inte är ännig på att spela in vad du sysslar med så slå till på denna fort som fan! 

https://www.blocket.se/annons/skane/dfa_75_morkersikte_/89513373

• Like 1

3 hours ago Patrik L sa:

Sikte inhandlat, tack för den!

/P

Varsågod, snabbt agerat ??

Komplettera upp med en extern ir-källa bara då lampan som ingår är rätt kass och fullkomligt KÄKAR batterier.

Mvh Joacim 

2 minutes ago, Joacim said:

Komplettera upp med en extern ir-källa bara då lampan som ingår är rätt kass och fullkomligt KÄKAR batterier.

Mvh Joacim 

Alltid är det nåt, känns skönt att köra analogt ibland.

• Haha 1

1 hour ago Joacim sa:

Mvh Joacim 

Såg att det fanns uttag både för externa batterbankar och video samt weaverbaser, så det lär nog gå att rigga upp något ;)

• Like 1

2 hours ago Patrik L sa:

Såg att det fanns uttag både för externa batterbankar och video samt weaverbaser, så det lär nog gå att rigga upp något ;)

Absolut, jag har inspelningenhet till min och extern IR-lampa som lyser utav bara fan ?? 

Vilken termisk handkikare ska man ha för rimliga pengar?

22 minutes ago, MagnusN said:

Vilken termisk handkikare ska man ha för rimliga pengar?

Kineserna börjar komma ikapp. Xinfrared och Wuhan Guide har vettiga grejor som säljs under lite olika varumärken från kanske 15 000 kr och uppåt (om nu det är rimliga pengar).

Om du skriver lite vad du har tänkt ha den till och vad du har för förväntningar på den, så kan jag kanske komma med lite mer specifika tips.
(Byt ut "termiska handkikare" i din fråga mot "kikarsikte" så förstår du hur jag menar ? )