Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• ason9
      By ason9
      Hej! 
      Har varit sugen på en hund ett tag nu (min första hund) och har filtrerat, eller vad man ska kalla det tagit fram tre olika typer av hundar.
      Älghund, trädskällare eller stövare.
      Kommer flytta snart och då var tanken att skaffa hunden, kommer ha tillgång till stor mark, ganska nära umeå. 
      Mina frågor är:
      Hur är tillgången på skogsfågel vid Umeå?
      Vilken av dessa tre typer av hundar tycker ni lämpar sig hos en förstagångsägare? 
      Samt vilken av dessa former tycker ni är roligast? (Bara för att göra en liten undersökning, har min egen favorit, men tycker alla är roliga) 
    • PerT
      By PerT
      Jaha då har det hänt. Griffon Nivernais-tiken har blivit smygbetäckt av vår blandras GN/jämte. Om vi gissar rätt så är det 2-3 veckor kvar. Båda jagar, tiken är bra. Hanen en unghund som iaf påbörjat sin jaktliga bana så det finns bra förutsättningar på båda sidor.
      Hur brukar sånt funka vid försäljning av jagande blandras, är det svårt att hitta köpare?
      Har jaktsidan regler kring annonsering av valpar där man återkommande följer kullen med annonsen?
      /Per
    • Foxtrot Echo
      By Foxtrot Echo
      Jag vet att man inte kan generalisera kring raser, alla hundar är individer och det mesta hänger på föraren osv.   MEN; om man ändå ska göra ett försök till generalisering när det gäller förighet och lydnad under jakt hos älghundsraserna?   Jag jagar mest i Västsverige, på flera olika marker, med det gemensamt att de är relativt små, och att vilken älg som är lovlig ofta är hårt reglerat. Att kunna kalla av hunden när den fått tag på fel älg, eller när det går ur marken, blir då viktigt om man vill ha bra jakt.    Den absoluta majoriteten av älghundar jag jagat med under 25 år har man när de väl fått älgkontakt haft tre alternativ för att kunna koppla hunden: Skjut älgen, kasta sig efter och ta hunden ala fotbollsmålvakt vid lämplig vägkorsning, eller låta hunden stå kvar och skälla/förfölja tills den tröttnar.   Men i min närhet finns/har funnits även tre duktiga (inget fel på jaktlusten) älghundar (Laika, Karelare och Gråhund) som jag när jag lånat dem, utan att känna hundarna extremt väl, utan problem kunnat kalla av direkt på ståndet (om de ex stått med en icke lovlig älg) och två av de tre även på lite distans.   Man behöver ju inte läsa så många provberättelser från ex älghunds SM för att inse att den typen av förighet/lydnad är rätt ovanlig på hundar som dessutom jagar bra. Förutom arv och genetik kommer ju som bekant även förarens intagning in som en viktig variabel för hur lydig hunden blir.   MEN; om man då ändå ska ge sig på att generalisera: Finns det någon av älghundsraserna som ger bättre odds än andra för att få en hund med både stor jaktlust, lydnad och förighet enl ovan?
    • JaktOscar
      By JaktOscar
      Hej!
      Jag undrar om du vet om man skulle kunna använda jaktlabrador och pudel som en blandras till klövviltsjakt. Har en cockerpoo (cockerspaniel och pudel blandras) som jagar allt i skogen med skall. Vill nu ha en större hund och som är avlad till jakten. Jag har jagat med jaktlabrador och är imponerad. 
      Vet du om det finns några uppfödare av denna blandras? Intresserad av alla slags svar. 
      Skitjakt!
Härjedaln

A-kull exempel på namn

Recommended Posts

Härjedaln

Är på väg att få hem en liten jämte om några veckor. Och det ska vara en A-kull. Har ni några förslag på namn som börjar på A? Det är en hane.

strävhår

Abbe, Ascot, Atlas, Aston, Asterix.

tecno

Alfons

BigJim

Acke. 

redtop

Ajax, Arrak, Axon, Assa, Antrax, Axa, Allram, Aramis

T4bb3

Anders.

Hipshot

Absolut.

Roleinwe

Alexanderantonio  eller  AZZI

Leif

Dansken

Ahmed

• Like 1
  • Haha 1

tecno
6 minutes ago, Dansken said:

Ahmed

och Allah

Patrik L

Alf eller Alfons, kort form Affe borde funka till en jycke.

Känns som att jag borde kunna spotta ut ett gäng bra till, namnger ju en 30 individer varje år efter en ny bokstav, men vi är inne på H nu, så det är väl minnet som grumlar...

Takko

Ante, Astro, Akko, Appo, App, Ampe, Ampere

Burzum

Akne, Action, Aero, Alkis, Anis, Anti

Sjöfaran

Astor, Aste, Arkansas, Arvid, 

Achiever, Assister, Accomplisher,  Attender, Arriver, Advancer..... 

Broder Tuck

Attans. låter kul på radion om inte annat, Attans han for med en älg eller Attans han skäller ståndskall i vassen.

Asså. Låter sådär lagom nochalant. Asså-kom. Asså-hit.

Takko

Alko

• Haha 1

Härjedaln

Blev Akke efter lite funderingar då farsgubben hade en hund vid namnet Sakke. Roligt o likt namn😁