Hoppa till innehåll

Gängning av bössa snabbt - vem, var & hur?


dru

Recommended Posts

Hej,

som trådens namn hintar så behöver (villhöver) jag gänga en bössa.

Jag har dock ingen lust att lämna in, skicka iväg eller vänta i veckor utan bössan. Jag skulle behöva komma i kontakt med en duktig smed dit jag kan åka och lämna min bössa för gängning och sedan hämta upp när gängningen utförts X antal timmar senare.

Jag är inte "bästa priset kompis" jag vill ha det korrekt utfört och på dessa villkor.

Var vänder jag mig??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hade nog varit lättare att svara om du skrev var du håller hus och hur långt du är beredd att köra. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet en väldigt noggrann person i Hudiksvall som kör dämpargängor medan man väntar. Resultatet blir mycket bra av de omdömen jag hört. Han är bänkskytt och brotchar/monterar även pipor.

Tre timmar resa enkel för dig ungefär.

Om du är reggad på Robsoft så har han nick "megadeth" där du kan skicka pm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag livar upp denna tråd eftersom jag har en snarlik fråga - även om jag inte har särskilt bråttom.

Har köpt en Tikka T3 som jag väntar på licensen på. Och därmed har jag lite tråkigt och funderar på om jag kanske inte skulle vilja gänga den sen ändå, då det lockar att få fatt på en dämpare framöver. Bor i Uppsala, och undrar väl till vilka/vem man bör åka härikring för att få en pipa gängad? 

(undrar även om detta med gängning, m14, 15...osv, varför finns det ett gäng olika? Är det nån "standard" man oftast använder? Verkar som det finns dämpare i alla möjliga.. finns det nånstans att läsa på om detta?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-02 at 20:03 sexfemåtta sa:

Jag livar upp denna tråd eftersom jag har en snarlik fråga - även om jag inte har särskilt bråttom.

Har köpt en Tikka T3 som jag väntar på licensen på. Och därmed har jag lite tråkigt och funderar på om jag kanske inte skulle vilja gänga den sen ändå, då det lockar att få fatt på en dämpare framöver. Bor i Uppsala, och undrar väl till vilka/vem man bör åka härikring för att få en pipa gängad? 

(undrar även om detta med gängning, m14, 15...osv, varför finns det ett gäng olika? Är det nån "standard" man oftast använder? Verkar som det finns dämpare i alla möjliga.. finns det nånstans att läsa på om detta?)

Val av gänga är kopplat till pipans diameter. Pipan ska vara 1.5-2 mm grövre än gängan. Ex 17 mm pipa så gängar man m15.

M14 o m15 är vanligast, för det är lämpligt för vanliga pipor 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago MagnusN sa:

Val av gänga är kopplat till pipans diameter. Pipan ska vara 1.5-2 mm grövre än gängan. Ex 17 mm pipa så gängar man m15.

M14 o m15 är vanligast, för det är lämpligt för vanliga pipor 

 

41 minutes ago MagnusN sa:

Val av gänga är kopplat till pipans diameter. Pipan ska vara 1.5-2 mm grövre än gängan. Ex 17 mm pipa så gängar man m15.

M14 o m15 är vanligast, för det är lämpligt för vanliga pipor 

Ja det är nog de vanligaste gängnngarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-02 at 20:03 sexfemåtta sa:

Jag livar upp denna tråd eftersom jag har en snarlik fråga - även om jag inte har särskilt bråttom.

Har köpt en Tikka T3 som jag väntar på licensen på. Och därmed har jag lite tråkigt och funderar på om jag kanske inte skulle vilja gänga den sen ändå, då det lockar att få fatt på en dämpare framöver. Bor i Uppsala, och undrar väl till vilka/vem man bör åka härikring för att få en pipa gängad? 

(undrar även om detta med gängning, m14, 15...osv, varför finns det ett gäng olika? Är det nån "standard" man oftast använder? Verkar som det finns dämpare i alla möjliga.. finns det nånstans att läsa på om detta?)

Googla Forsa bössmakeri så har du en kompetent smed inom räckhåll.. Dock lite väntetid som jag fattat det.

Ang gängorna så vet jag inte, jag kör 1/2" UNF 20 på allt då jag har flera dämpare med den gängan. Dock är min klass 1a odämpad.. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Hipshot said:

Googla Forsa bössmakeri så har du en kompetent smed inom räckhåll.. Dock lite väntetid som jag fattat det.

Ang gängorna så vet jag inte, jag kör 1/2" UNF 20 på allt då jag har flera dämpare med den gängan. Dock är min klass 1a odämpad.. 

topp, tackar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Thomas som har/är Forsa är riktigt duktigt och dessutom trevlig och väldigt hjälpsam så han är aldrig ett dumt val. Men om han knorrar kan du gott lämna in bössan för gängning på Interjakt Uppsala. Den teknikern de använder nu gjorde ett bra jobb med min bössa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, LGH said:

Thomas som har/är Forsa är riktigt duktigt och dessutom trevlig och väldigt hjälpsam så han är aldrig ett dumt val. Men om han knorrar kan du gott lämna in bössan för gängning på Interjakt Uppsala. Den teknikern de använder nu gjorde ett bra jobb med min bössa.

Ska höra mig för när jag väl fått licensen!

Fast då blir jag iofs fundersam, kanske vore det effektivt att köpa dämpare redan innan jag fått bössan? Måste ju vänta på licens på den med (insåg jag nyligen, kan inte riktigt förstå varför det är licenskrav på dämpare, men struntsamma). Eller måste man ha bössan redan när man söker licens på dämpare?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan söka redan nu, det ska inte vara några problem. Med lite tur samkör de dämparlicensen också när de ser att du har två ansökningar liggandes, då får du dämparlicensen samtidigt som licensen för studsaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/8/2021 at 3:21 PM, LGH said:

Nej, du kan söka redan nu, det ska inte vara några problem. Med lite tur samkör de dämparlicensen också när de ser att du har två ansökningar liggandes, då får du dämparlicensen samtidigt som licensen för studsaren.

Då ska jag kolla om att köpa dämpare.. Måste bara lista ut om det är M14 det ska vara på en Tikka T3 hunter.. eller M15

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du ansöker om licens på dämparen, ring in och snacka med dem så samkör de licenserna så du får dem samtidigt.

För övrigt har du Sveriges, genom moderna tider, bästa enhet för licenshantering om dessa fortfarande sköts i Uppsala! Kort handläggningstid och minsta möjliga "hittepå".

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-07 at 22:10 LGH sa:

Thomas som har/är Forsa är riktigt duktigt och dessutom trevlig och väldigt hjälpsam så han är aldrig ett dumt val. Men om han knorrar kan du gott lämna in bössan för gängning på Interjakt Uppsala. Den teknikern de använder nu gjorde ett bra jobb med min bössa.

De få gånger jag varit på Interjakt så har Tomas/Forsa varit där och hämtat jobb.. har de en ny smed?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, dru said:

När du ansöker om licens på dämparen, ring in och snacka med dem så samkör de licenserna så du får dem samtidigt.

För övrigt har du Sveriges, genom moderna tider, bästa enhet för licenshantering om dessa fortfarande sköts i Uppsala! Kort handläggningstid och minsta möjliga "hittepå".

Vad bra. Jo, jag ringde och pratade med dem förra veckan för att se att jag skickat in ansökan korrekt.. 3 veckors handläggningstid ca sa de då att de hade. Antar att det kan vara betydligt värre än så för vissa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago sexfemåtta sa:

Vad bra. Jo, jag ringde och pratade med dem förra veckan för att se att jag skickat in ansökan korrekt.. 3 veckors handläggningstid ca sa de då att de hade. Antar att det kan vara betydligt värre än så för vissa...

3 veckors handläggningstid i Stockholm är lika sannolikt som att du en morgon vaknar av att en mammut sitter och skiter i din TV-soffa.

Så ja, 3 veckor är bra!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så tillbaka till ämnet:

Jag kollade upp pipdiametern på bössan jag köper (Tikka T3 Hunter) vilket är 16mm enl säljaren. Verkar stämma mot vad jag googlar mig till.

Är det då M14 som gäller ? Har läst mig till att fabriksgängor på T3orna var M14 också, förutom på vissa som har tjockare pipor (vilket jag inte tror huntervarianten har..).

Tittade på blocket om det fanns nått beggat. Tex en Aimsport Triton 50S II ? Eller är det dumt att köpa beggad?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/ase_utra_sl7i__triton_50s_ii_ljuddampare/95117198

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...