Jump to content

Gamebore REGAL Game Diamond Shot

Recommended Posts

sidelock
9 hours ago Per_B sa:

Förstod inte sista delen av meningen "filten då i lopp som är overbore"

Den första biten förstod jag, hoppas dock att svärmen skall öppna upp lite med det här hagelskottet eftersom jag skjuter med en gammal SbS som är fullt trångborrad och extra fullt trångborrad så att säga... 

Overbore är när pipans innerdiameter är något grövre än standard. Då kan filtförladdningar börja glappa. Inget du behöver oroa dig för på en gammal tysk sidasida.

• Thanks 1
Christian N

Som ovan,

ett annat exempel är att puppan har en förladdning som är för gammal, för stel/ie taskig plastkvalite, för känslig för kyla, ofta kopplat med lite svag krutladdning/långsamt krut vilket resulterar i att förladdningen inte tätar  mot pipan. 

Gyttorp har varit skyldiga till slika tilltag flertalet gånger, det är en ekonomisk fråga. 

orelatetat, tittar man på Italienska laddata för haglen kan man finna rekommendationer typ, ”bra vid torrt och varmt” ”laddning för regniga dagar” bra vinterladdning” osv, visst lite rosé och parmesan över det hela men i grunden helt rätt då vissa krut är bättre i fuktigt väder, att det är rätt att gå upp en hagel storlek i hård vind osv. 

Det finns så mycket att lära om hagelskytte. /C

• Thanks 1

Framför allt krut har en temperarurelasticitet - dvs hur det brinner vid olika temperaturer. Den elasticitet beror på rätt mycket olika saker som tryck, lufttryck, temperatur, tändenergi, etc etc..... 

Det de flesta missar är hur det fortplantar sig till patronen, här blir det lite mer komplext än på kulpatroner....

Så vissa patroner funkar bäst i rätt specifika omständigheter - för att de är laddade med ett oelastiskt krut på kanten av krutets prestanda. Här har väl gyttorp historiskt sett blandat riktigt bra vin och avloppsvatten hej vilt......

Andra går bra oavsett - för att tillverkaren använder ett elastiskt krut och laddar mitt i prestandaspannet. Då blir det harmoniskt. 

/T

• Like 1
culot

Dubbelbaskrut har oftast större elastisitet och det är nåt jänkarna alltid haft stor förkärlek åt.  Gyttorp hade det oändligt mkt lättare när Bofors JK kruten fortfarande gjordes i alla varianter, och Bofors gjorde även andra hagelkrut på den tiden , det sk TK kruten är ett sånt. Idag har mindre fabriker det svårare och mainstream plugg är ett faktum,  sen att behöva hålla liv i nostalgi plugg som blir svindyra att producera, ta tex  12/65 -30 rullstukat  traditional eller vd dom heter  1,90g A1 krut krävs för att kompensera alla förluster papphylsa och fiberladdat ihop m rullstukat ger.   Det räcker inte att bara göra en bra patron den ska sälja åxå,,  jag har flera gånger frågat Gyttorp varför inte skippa 42grammare och återuppta den fina 38g dom gjorde på Shullströms tid,  42g i 12/70 är ett helvete att balansera rätt och hålla ett lågt tryck för att inte skitgubbarnas gamla sbs ska gå i bitar...  Men vi är ett U-land i jämförelse när det kommer till hageljakt tyvärr, plattlänningarna är  dock de jägarna som fortfarande håller den fanan högt.

• Like 1
Mr Bängelsson
9 hours ago pmt sa:

Framför allt krut har en temperarurelasticitet - dvs hur det brinner vid olika temperaturer. Den elasticitet beror på rätt mycket olika saker som tryck, lufttryck, temperatur, tändenergi, etc etc..... 

Det de flesta missar är hur det fortplantar sig till patronen, här blir det lite mer komplext än på kulpatroner....

Så vissa patroner funkar bäst i rätt specifika omständigheter - för att de är laddade med ett oelastiskt krut på kanten av krutets prestanda. Här har väl gyttorp historiskt sett blandat riktigt bra vin och avloppsvatten hej vilt......

Andra går bra oavsett - för att tillverkaren använder ett elastiskt krut och laddar mitt i prestandaspannet. Då blir det harmoniskt. 

/T

Kan man få tips på patroner som håller farten i lägre temperaturer?

• Like 1
3 hours ago Mr Bängelsson sa:

Kan man få tips på patroner som håller farten i lägre temperaturer?

Puppor med dubbelbaskrut...

Typ B&P, det mesta från Gamebore. Eley, Lyvale rätt mycket från RWS. 

/T

• Like 1
Mr Bängelsson
16 hours ago pmt sa:

Puppor med dubbelbaskrut...

Typ B&P, det mesta från Gamebore. Eley, Lyvale rätt mycket från RWS. 

/T

Jag antar att Eley Zenith i kaliber 20 har dubbelbaskrut?

pmt
7 minutes ago Mr Bängelsson sa:

Jag antar att Eley Zenith i kaliber 20 har dubbelbaskrut?

Det mesta Eley gör för jakt har dubbelbaskrut. B&P är lite unika i att de bara laddar med dubbelbaskrut

pmt
32 minutes ago sidelock sa:

Hur står sig hull på vintern?

Vet ej, aldrig testat de nya.... De gamla High Pheasant var bra.

/T

culot

Det är inte alltid det stämmer med vad de säger att dom använder för krut.

på Norska grannForat Kammeret.no finns det en kille som testar tamefan ALLT och jag har fått honom att visa krutet ,  det stämmer inte alltid vad som står på asken ....

Fiocchi JK6 serien är ett sånt exempel 

Mr Bängelsson

Fick jag ju lov att kika lite på det där med Dubbelbas. Vad jag kommit fram till är det inte många patroner som görs med Dubbelbas. B&P's patroner, Gamebore Black Gold/Dark storm/ Grouse Extreme, men sen är det ganska tomt.

Verkar som om varken Eley eller Hull gör patroner med Dubbelbas......?

pmt
3 hours ago Mr Bängelsson sa:

Fick jag ju lov att kika lite på det där med Dubbelbas. Vad jag kommit fram till är det inte många patroner som görs med Dubbelbas. B&P's patroner, Gamebore Black Gold/Dark storm/ Grouse Extreme, men sen är det ganska tomt.

Verkar som om varken Eley eller Hull gör patroner med Dubbelbas......?

Som exempel är Eley Grand Prix är på tok för jämn vid olika temperatur för att vara laddad med bara ett enkelbaskrut.... Sedan finns det ju alternativ till dubbelbas med gudbevars.

/T

• 8 months later...
sako a1

Skjutna i en baikal 12/70 sbs där gyttorp röda /lila fungerar perfekt, provade rottweil , gyttorp lila, och dem på bilden upplever att spelet mellan patronkropp och patronläge glappar liknande men rottweil har mindre glapp/utrymme när hela patronen är inne än de andra 2 som kändes lika glapp oavsett. Men frågan är om det kan vara eller bli ett problem av säkerhetsskäl? 

9A315753-7878-4320-8E0D-9A72783B94E7.jpeg

sako a1
12 hours ago culot sa:

Det där såg inte bra ut ?  Hur har dom förvarats? 

I butiken, köptes för 14 dagar sedan, har frågat dem väntar på svar. Tillv datum nere till höger ? 

culot
34 minutes ago sako a1 sa:

I butiken, köptes för 14 dagar sedan, har frågat dem väntar på svar. Tillv datum nere till höger ? 

:unsure:  så där kunde Gamla papp- Olympic göra på -80 talet , tror  det var så jag fick en bula framför patronläget på min Remington 1100 automat... 

sako a1
9 minutes ago culot sa:

så där kunde Gamla papp- Olympic göra på -80 talet , tror  det var så jag fick en bula framför patronläget på min Remington 1100 automat... 

dom känns ”torra” och hårda inte som gyttorp papphylsor 

pmt

De där ska du inte skjuta mer i den bössan.... Vissa puppor lirar inte med alla patronlägen när de är lite för torra.

/T

sako a1
2 hours ago pmt sa:

De där ska du inte skjuta mer i den bössan.... Vissa puppor lirar inte med alla patronlägen när de är lite för torra.

/T

👍🏻

Hipshot

Tycker det händer titt som tätt när man går igenom gammal plugg oftast. Fick en batch Winchester 100 trap AA för några år sedan och där sprack varannan puppa. Märkte inget avseende effekten framåt dock. Sen vet jag att de här kassa Gyttorp Grouse i papp kans pricka ibland men där märker man att det är ngt konstigt med smällen. Det låter lite högre och är lite mindre rekyl.. 

Får typ samma resultat på Gamebore Regal 5:or med papp-patron i min Browning B26, spricker ungefär halvvägs. 
I kombin (brno zh305) gick det bättre, men verkar dom att dessa patroner är lite känsliga.