Hoppa till innehåll

Tornbyggar tråden


Mulle mek

Recommended Posts

Fy fasen vilken racersnickare du är, jag hinner ju knappt öppna ett inlägg innan ett par torn till är byggda och dokumenterade!

?

Du är ett föredöme Mulle mec!?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar och bugar till alla som lägger in sina skapelser här. Det uppskattas!

Funderar på att köra en snik variant som test! En eu-pall med typ total höjd 150cm el. 180cm. det blir raka ben men det borde inte bli problem med tanke på låg höjd och vi alltid drar ner stolp i backen som vi fäster i.

Målet är låga skjutplatser, dels för enkelt kunna flytta. (vi är fortfarande osäkra på hur grisarna rör sig.) Dels för att veta vart skyttarna står. Sen har vi några som tycker det är obehagligt att stå på backen med gris! Jag går ju med hund så jag behöver egentligen inte bry mig förutom att veta vart de står!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago danielj sa:

Jag tackar och bugar till alla som lägger in sina skapelser här. Det uppskattas!

Funderar på att köra en snik variant som test! En eu-pall med typ total höjd 150cm el. 180cm. det blir raka ben men det borde inte bli problem med tanke på låg höjd och vi alltid drar ner stolp i backen som vi fäster i.

Målet är låga skjutplatser, dels för enkelt kunna flytta. (vi är fortfarande osäkra på hur grisarna rör sig.) Dels för att veta vart skyttarna står. Sen har vi några som tycker det är obehagligt att stå på backen med gris! Jag går ju med hund så jag behöver egentligen inte bry mig förutom att veta vart de står!

//Danielj

Det funkar men rent generelt sätt är jag allergisk mot torn med raka ben då det blir gärna blir lite ostadig om man inte sätter fast dom. Vi har en hel del torn står på bergshällar och sand/grusmark med mycket sten, och då är det inte så lätt att få fast dom.

Men har man raka ben tycker jag en lös stege är ett måste. Vi har ett gäng torn med raka ben och stegen monterade direkt på benen. Dom är klart tråkiga att klättra upp i. Vi byggde ett helt gäng för 5-6 år sen efter en ritning så vi får leva med dom ett tag till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Galne sa:

En modell jag byggt flera av, omtyckt i jaktlaget då det är enkla och bära på. Golvet är en löss platta som kan tas loss och bäras av en, sen bär man tornet på två. Stolpar i 2"x3" och resten i lite vad man har men till övers. Måttsättningen är fritt från huvudet, stolparna är 2,2-2,3m och höjden på trappstegen/plattform stämmer, resten går lite på gehör från torn till torn.

Drevtorn.png.bdc11251b8e0ab234ae76ff2a89f703b.png

5B71A0B0-66F5-4F9B-9527-EBB5EB9404BC.thumb.jpeg.9ac0d0aed29a602d024bbf0786dfadb3.jpeg

Tycker mig se vissa likheter?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2020-05-04 at 22:55 danielj sa:

Jag tackar och bugar till alla som lägger in sina skapelser här. Det uppskattas!

Funderar på att köra en snik variant som test! En eu-pall med typ total höjd 150cm el. 180cm. det blir raka ben men det borde inte bli problem med tanke på låg höjd och vi alltid drar ner stolp i backen som vi fäster i.

Målet är låga skjutplatser, dels för enkelt kunna flytta. (vi är fortfarande osäkra på hur grisarna rör sig.) Dels för att veta vart skyttarna står. Sen har vi några som tycker det är obehagligt att stå på backen med gris! Jag går ju med hund så jag behöver egentligen inte bry mig förutom att veta vart de står!

//Danielj

Även jag tackar!

Mycket bra med ritningar, ska komma med några tips också så småningom.

Saknade det när jag började med tornbyggandet.

Som hundförare och för säkerheten är just att veta var respektive passkytt står ovärderligt.

Att komma upp en bit är ingen nackdel, när grisen är tätt inpå passet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevliga torn ni bygger gubbar ?? 

Mina blir inte riktigt lika raka och snygga men en sak som är viktigt för mig som saknas på era är att slippa den där förbannade sargen där man kliver upp, svär ve och helvete var gång (typ 99ggr av 100) när man kommer till torn där man sopar i allt mellan himmel och jord innan man är uppe ? Löses enkelt med en extra stolpe på den gaveln med stegen.  20200405_180613.thumb.jpg.f17cd2a524b62b2a7e84926a59e4388f.jpg20200406_170317.thumb.jpg.0a1ef292de20d96f528ce271072697d3.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Finn Inge Vidare sa:

Är det patent intrång månne!?

Nej det är "open source"?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Joacim sa:

Trevliga torn ni bygger gubbar ?? 

Mina blir inte riktigt lika raka och snygga men en sak som är viktigt för mig som saknas på era är att slippa den där förbannade sargen där man kliver upp, svär ve och helvete var gång (typ 99ggr av 100) när man kommer till torn där man sopar i allt mellan himmel och jord innan man är uppe ? Löses enkelt med en extra stolpe på den gaveln med stegen.  20200405_180613.thumb.jpg.f17cd2a524b62b2a7e84926a59e4388f.jpg20200406_170317.thumb.jpg.0a1ef292de20d96f528ce271072697d3.jpg

Har byggt många av den varianten. Inte så glad i dom. har du vinkel på tornet så funkar det bra med en övre sarg lägg bössan på golvet, klättra in lägg ner sittbrädan, ta upp sittunderlaget och sätt dig.

Men hur tänkte du med stegen på ditt torn, den är ju placerad vid räcket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mulle mek sa:

Men hur tänkte du med stegen på ditt torn, den är ju placerad vid räcket?

Insteg åt höger ?

Nej, kan hålla med om att det inte riktigt blev så bra som jag tänkt. Tanken var som du säger, lägg bössan på golvet, klättra upp och för att slippa ha bössan där man kliver in så blev det såhär. Men tanken var som sagt bättre än verkligheten.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

En vettig modell som byggs härikring är att bygga fyra ramar av relativt tunt virke för att sedan skruva ihop hörnen i 90 graders vinkel vilket ger stabila torn som är lätta att producera i en jigg.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Silver sa:

En vettig modell som byggs härikring är att bygga fyra ramar av relativt tunt virke för att sedan skruva ihop hörnen i 90 graders vinkel vilket ger stabila torn som är lätta att producera i en jigg.

Tror jag har en beskrivning på det från en jakttidning liggande hemma.

Jag har byggt två sådana. Iden är god, men dom jag gjorde efter ritningen upplevdes som lite ostadiga då dom är raka och inte så bredda. Skulle tro att om man gör dom lite bredare än ritningen jag har blir dom betydligt stadigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en sån torntyp som blåst kull, skevaste tornet vi har! Blev så jäkla svårt och få det rakt igen då det vridit sig överallt!! Dock sköt jag en älg från det i år så det står rätt!! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, dom jag sett här byggs bredare ner till, sen får man ju inte bygga dom för höga så att det krävs väldigt bred bas för då blir det som att sitta i en uppochnervänd glasstrut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
5 hours ago Dahla sa:

Vi har bara torn med tak. Funkar bara för vakjakt och det är vad dom används till.

Har du några bilder att dela med dej?🙏

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...