Hoppa till innehåll

Bästa hundförararsiktet (ej aimpoint)


Maradören

Recommended Posts

Det du gillar och litar på?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Docter rödpunkt. Bara att smyga bort kåpan när det är dags, inget skit på linsen oavsett väder och grantätningar. Men det gäller att ha en liten snodd i den så man inte tappar den. Har lyckats peta bort den från siktet av misstag ett par tre gånger under 6 säsonger, och utan snodd hade det varit förlorat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det gäller snabba skott på nära håll är rödpunkt svårslaget. Docter är ett exempel om du inte gillar Aimpoint.

Själv föredrar jag lågförstorande sikte med "äkta" 1-ggr förstoring. Jag har ett Swarovski Z6i 1-6. Det finns andra på samma tema. 

Det är inte riktigt lika enkelt och snabbanvänt som ett rödpunktssikte, men är mer flexibelt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör mest med mitt kahles helia 1,5-5x24 numera, kört tidigare med aimpoint men till björnjakten behöver jag ibland lite förstoring, jagar mest vildsvin med hundarna

Fick vatten i ockularet, tog kontakt med astro som sa att det tar 2-3  veckor men kan ta lite längre eftersom jag skickade in det vid jul, tog snarare 4 månader.... men på garantin.

Men om den passar dig är en annan sak, jag är nöjd och den har hållt för mina härjningar i tätningar, sly och skit ( förutom vatten i ockularet).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat både aimpoint och docter, trivs inte med rödpunkt på studsaren, nu har jag det på drillingen och det blir en ok kompromiss med hagelskyttet. 

Det snabbaste kikarsiktet är det som sitter på en bössa med anpassad stock. Får du inte siktbilden rätt direkt spelar inte resten någon roll. 

Jag har ett gammalt leupold 2-7x32 på 9,3x62an med stock som passar mig. 

Det är för mig den bästa lösningen. 

Ganska likt Hobbes variant. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du nenar lågförstorande dikten istället för Aimpoint så skulle jag rekommendera Meopta 1-4 eller 1-6 med K-Dot riktm alternativt Trijicon 1-4 1-6 1-8 med Bac triangeln!

Sen finns ju en uppsjö av div rödpunktssikten å reflexsikten utöver Aimpoint. Men generellt äre som redan skrivits ovan... Bästa siktet för DIG är ett du gillar riktmedlet i å som du verkligen litar på! :)

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago MarkusR sa:

Jag har provat både aimpoint och docter, trivs inte med rödpunkt på studsaren, nu har jag det på drillingen och det blir en ok kompromiss med hagelskyttet. 

Det snabbaste kikarsiktet är det som sitter på en bössa med anpassad stock. Får du inte siktbilden rätt direkt spelar inte resten någon roll. 

Jag har ett gammalt leupold 2-7x32 på 9,3x62an med stock som passar mig. 

Det är för mig den bästa lösningen. 

Ganska likt Hobbes variant. 

 

Har leupold 2-7 med tyska 1an både på 338an och 9,3an som alltid har fungerat.

Har även ett äldre Zeiss 1,5-6 med samma riktmedel som skulle monteras på 9,3an men är på utlåning så leupolden har fått vara kvar.

Ibland hade ett belyst, bättre till skymning varit fint sen hade inte lite mer förstoring gjort nånting  att ha men samtidigt så fungerar det dom sitter på till det mesta och i vinter är nästan alla åtel rävar skjutna med det siktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ett Aimpoint H1 för 2 år sen men jag kunde inte använda det för jag har brytnings fel så i stället för en punkt fick jag ett avlångt sträck i stället. Sträcket var diagonalt och så långt att det inte ens gick att skjuta in siktet för mig.

Jag kollade runt bland lågförstorande sikten och det jag hittade som var mest likt ett Aimpoint var Swarovski Z6i 1-6.
Rödpunkten var lika skarp som Aimpoint och kunde vridas upp i styrka utan att börja blöda så mycket.
Tyvärr var detta sikte utan för min budget så jag harvar på med mitt gamla Bushnell Elite 1-6.5 istället.

Ett ok sikte men punkten har för dålig belysning så den ser man inte i dagsljus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Största fördelen med rödpunkt eller 1förstoring är att man lätt kan skjuta med båda ögonen öppna så det blir lättare att bedöma fart/avstånd och man får bredare synfält så att man har koll på situationen.

Aimpoint är min melodi - lätt, tåligt, batteriet är aldrig slut, det gör inget om det är skitigt på linsen. Provade z8 1-8x24 ett par säsonger men jag hade ingen nytta av förstoring, rätt sällan det blir långt håll inne i skogen. Plus att bössan blev rätt tung och jag gillar så lätt som möjligt. Men fantastik optik.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det riktigt trevliga med h2:an är flipparna vilket man inte brukar få till diverse h1 kopior som vortex m.fl. 
ett begagnat H2 är oftast ett bra alternativ om än att de håller priset oskäligt mycket i förhållande till vad det faktiskt är, men strular det så brukar Aimpoint fixa allt på goodwill.

Kan inte minnas om jag kollat i just den vortexen men det är ett typisk kinasikte. Kan va bra, kan va dåligt beroende på exemplaret man får ?‍♂️ Ett alternativ som faktiskt är rätt ok är Holosuns modeller som även de är kina men ändock oftast ok. Kan va lite mer blåton och parallaxfel men inget som direkt påverkar praktiskt.

ett sikte som imponerade optiskt på mig är Minox lilla rödpunktssikte som är väl i klass med ett Aimpoint ut optisk klarhet. Sen kan jag inte uttala mig om hållbarhet etc.

har själv bara aimpoints av nån anledning ?‍♂️
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2 hours ago DallasDave sa:

Det blev ett vortex rödpunkt. Motivationen till det är halva priset gentimot ett aimpoint h2 ( vortex är en ren kopia på aimpoint h1) samt så behöver jag aldrig mer bry mig om garanti tid. Slutar det bara funka.. Skicka in den så repareras den eller så får jag en ny.

Bössan blev en lätt och smidig pjäs oxå!

20200729_143426.jpg

Det såg bra ut. Jag kör h2 på min drevpang sedan 3 år tillbaka och är skitnöjd. Hade en h1 förut, inbillade mig att jag behövde lite förstoring så jag köpte ett steiner Ranger 1-4x24 och var svinnöjd. Meeeen, jag gillar hur lätt och smidig bössan är med ett aimpoint samt att jag inte behöver bry mig lika hårt i imma på glaset som man behöver när man har kikarsikten. 

Jag bytte tillbaka till en H2a och är mycket nöjd. 

Jag skulle kunna tänka mig att ha en lågförstorande ibland på pass men de flesta skott går under 100m så då är aimpointen fin. 

Stannar nog vid h2an. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Ultima 1-6

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nämnde Ultimax som ett alternativ. För mig det bästa. Testade ett 10-15tal sida vid sida under några timmar. Nämnde ingen prisgräns för att få testa fritt, så det var alla kikare som började på 1- framme. Från Welter till Zeiss. Ultimax överlägset bäst för just mina ögon. Tänker att ju fler man får testat ju närmre ”rätt” kommer man?

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago vandraren sa:

Nämnde Ultimax som ett alternativ. För mig det bästa. Testade ett 10-15tal sida vid sida under några timmar. Nämnde ingen prisgräns för att få testa fritt, så det var alla kikare som började på 1- framme. Från Welter till Zeiss. Ultimax överlägset bäst för just mina ögon. Tänker att ju fler man får testat ju närmre ”rätt” kommer man?

p.

Det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för mig, och tvärs om. ?

För min del har lågförstorande sikten en primär funktion och det är drevjakt under mer eller mindre ljusa förhållanden. Då premierar jag maximalt synfält på lägsta förstoring. Hawken ligger i klass med de dyraste siktena i det hänseendet men kostade bara 3000kr. 

Klart glas. 

Dagbelysning så man kan köra den lite som en aimpoint. 

Perfekt prisklass om man skulle snubbla som hundförare och siktet går sönder. 

Det är fördelarna jag ser med hawken. ?

Det jag kan jämföra med är helia 1-6x24, swarovski 1-8x24 tro jag zoomväxel var, steiner Ranger 1-4x24, welter och ultimaxen. Welter har polarn och den skulle jag också kunna tänka mig men den kostade 5000kr om jag minns rätt. Hade steinern, bytte den mot aimpoint men saknar nu siktet. Ultimaxen hade tubaktig känsla och var trängre på lägsta förstoringen. De dyrare har jag kikat i på älgbanan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prexis!

Visst finns det massa grundläggande kvalitetsskillnader emellan kikare, men man kan bli förvånad kring hur olika man ser genom kikarna....

Det stod mellan Delta och Ultimax för min del....

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-07 at 15:34 Maradören sa:

Vilket är det bästa hundförarsiktet (ej aimpoint) vid snabba skott? 

Zeiss varpoint 1,1-4x24  riktmedel 0

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...