Hoppa till innehåll

Hagel för Rådjursjakt


Per_B

Recommended Posts

När jag var liten så sa pappa att Rådjuren dör av chock när de träffades av hagelskottet men nu läser jag att det är haglens penetration av vitala organ som dödar....Jag lutar nu åt US 3 / 36g för att skjuta rådjur med hagel och absolut max 30 meter...vad tror ni om det? Obs, jag har har aldrig skjutit på ett rådjur ännu...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det funkar.. Tänk på att har du ett stillastående rådjur inom typ 15 meter så skjut i halsen.. en bogsmäll där och det blir omysigt att hantera slaktkroppen sen.. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

.... omysigt.... 

Nyskapande svenska, men onekligen träffande.... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36g var för att jag tänkte mig någon av Normas nya hagelpatroner till mitt rådjursskytte. Eftersom det kommer att bli tokigt få hagelskott mot rådjur för min del så behöver det inte vara filtförladning eller så, och lite rekyl går fint på de få skotten. Sen är det irriterande att det står så lite om patronerna på Normas hemsida, går inte att läsa sig till skillnaden på de här två vad jag kan se...De har olika lång metallfot, indikerar mer krut i Special?? Fast namnen på patronerna antyder ju det motsatta..

 

 

 

Extra.PNG

Special.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack MarkusR, men visst är det lite klen information man får på Normas sida...lite detaljer om patronerna hade ju varit trevligt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde väl vara Gyttorp Extra och Gyttorp Special som man petat ned i en plasthylsa.. Makabert! 

Eller.. fan.. börjar nog bli senil.. Tidigare var Special helt tveklöst lila papphylsa.. Försvann den innan Gyttorp gick i graven och blev ngt annat? Minns fan inte..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Hipshot sa:

Borde väl vara Gyttorp Extra och Gyttorp Special som man petat ned i en plasthylsa.. Makabert! 

Ja, exakt så!

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Borde väl vara Gyttorp Extra och Gyttorp Special som man petat ned i en plasthylsa.. Makabert! 

Eller.. fan.. börjar nog bli senil.. Tidigare var Special helt tveklöst lila papphylsa.. Försvann den innan Gyttorp gick i graven och blev ngt annat? Minns fan inte..

Jag TROR Gyttorp EXtra kom på Schullströms tid , 36g Nickel hagel  och Blå T3 hylsa

  Vill du ha laddatan så löd den  12/70 T3  CX2000 JK6B 1x78X36 SG17  ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Hipshot sa:

Det funkar.. Tänk på att har du ett stillastående rådjur inom typ 15 meter så skjut i halsen.. en bogsmäll där och det blir omysigt att hantera slaktkroppen sen.. 

Jägarexamenshållet på 22meter likaså, men om man gillar snabbrecept på Rådjurspastej  så är det perfa! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid roligt att läsa trådar som ni som är mycket kunniga fyller på med info. Kanske inte för denna tråden men jagade ett 20-tal år med Gyttorp Nickel Magnum. Var stormförtjust i denna då den funkade bra (tyckte jag) men idag finns ju inte den mer. Finns det något som är jämförbart?  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Takko sa:

Alltid roligt att läsa trådar som ni som är mycket kunniga fyller på med info. Kanske inte för denna tråden men jagade ett 20-tal år med Gyttorp Nickel Magnum. Var stormförtjust i denna då den funkade bra (tyckte jag) men idag finns ju inte den mer. Finns det något som är jämförbart?  

Gamebore Pure Gold tex.... 

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Mad Mike sa:

Jagade ohyggligt mycket rådjur under det glada 90-talet när det stod ett i varje buske bokstavligt talat, min absoluta favoritpatron var Gyttorps röda 12/65 30g US 3,  allt annat gjorde bara köttfärs av vad jag inte ville skulle bli köttfärs.

/Mike

30g US 3 är välan runt 170 hagel - givet 50% dvs halv choke så ger det 80-85 hagel i träffbilden. Det ger snudd på lite många hagel i ett rå på 35 m om du saltar hela bredsidan.....

Själv gillar jag köttet så jag håller som regel hellre i halsen/huvudet om jag kan.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hagelskottssamling, mina gamla och mina nya:

Gillar allihop (utan att ha skjutit de flesta) förutom Caledonian...passar liksom inte in...

image.png.b71c72a87be1a2fe994064d0f8df6792.png

image.png.5e1b768f7838eb42daab24abe4b81082.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

30g US 3 är välan runt 170 hagel - givet 50% dvs halv choke så ger det 80-85 hagel i träffbilden. Det ger snudd på lite många hagel i ett rå på 35 m om du saltar hela bredsidan.....

Själv gillar jag köttet så jag håller som regel hellre i halsen/huvudet om jag kan.

/T

Tyckte aldrig det var något problem med den patronen oavsett skottplacering men så är jag en helt vanlig snubbe utan akademisk examen och har inga studieskulder heller ;)

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago pmt sa:

 

Teori = inget funkar, och ingen vet varför... 

Praktik = något funkar, men ingen vet varför... 

Sanning = när det funkar, och man vet varför! 

/T

Det där var fan bra. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Per_B sa:

Jo det vill jag pmt!  

 

Skärmklipp.PNG

Jag kan nog tillstå att viss nyfikenhet finns även härifrån Roslagen :whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Hipshot sa:

Jag kan nog tillstå att viss nyfikenhet finns även härifrån Roslagen 

Här också ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-08 at 16:53 Mad Mike sa:

Jagade ohyggligt mycket rådjur under det glada 90-talet när det stod ett i varje buske bokstavligt talat, min absoluta favoritpatron var Gyttorps röda 12/65 30g US 3,  allt annat gjorde bara köttfärs av vad jag inte ville skulle bli köttfärs.

/Mike

Full choke på det?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...