Jump to content

Bygger mig en Kanot. FÄRDIG!

Recommended Posts

lsjonsson
1 hour ago Mulle mek sa:

Ä, det är en promilleracer. Mindre än 10 meter och har svårt att tro att man kan få upp den i 15 knop ens i medsjö😁

Då får man endast blåsa om man framför den på ett olämpligt sätt så det föreligger skälig misstanke om brott.

Jag tänkte när man ska med bilen sedan hem från sjön efter fisketuren. Det är många som har varit onyktra på sjön el. havet som har drunknat också. 

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Ijahman

57

• lsjonsson

9

• Dansken

7

• Mulle mek

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu har det hänt en del sedan sist. Maria tog med sig barnen och åkte till Motala över helgen så jag har haft tre HELA dagar att fixa med kanoten. Det har limmats scuppers, monterats relingar mm.

Vilken lättnad! Idag slipade jag båda sidorna för sista gången och lade sista lagret fernissa på båda sidorna. I morgon monteras sitsar, tvärträet och ring-beslaget. Sedan är den KLAR...

Posted Images

Jr_Moberg

Otroligt läcker!

Tack för att du delade med dig. Det var inspirerande! 

Nissen

Gratulerar till ett fantastiskt fint arbete!

Mulle mek
27 minutes ago lsjonsson sa:

Jag tänkte när man ska med bilen sedan hem från sjön efter fisketuren. Det är många som har varit onyktra på sjön el. havet som har drunknat också. 

Ska man åka bil efter sjö turen ska man ge fan i ölen. Är man på sjön har man flytväst..........................................

Sen ska man inte stå i en eka och kissa i en insjö, onykter och vara 60+. Det är den vanligaste variant på drunkning från båt.

• Like 2
MKJ

Mycket imponerande sannerligen, men nu vill vi se om den flyter med skaparen i😇

MarkusR

Riktigt snyggt och väl utfört. Jag gillar verkligen att du hållit den så ren med kvistig gran, inga fancy jakarandainlägg eller bets i epoxyn. 💪

lsjonsson
1 hour ago Mulle mek sa:

Ska man åka bil efter sjö turen ska man ge fan i ölen. Är man på sjön har man flytväst..........................................

Sen ska man inte stå i en eka och kissa i en insjö, onykter och vara 60+. Det är den vanligaste variant på drunkning från båt.

Bara lättöl och då får man köra bil! Aldrig mer än en el. två.

Jag pissade inte över relingen utan tog öskaret och pissade där.

• Like 1
Ford32

Ja herregud! Finner inga ord. En riktig skönhet. Bra jobbat.

Broder Tuck

Imponerande! 

Väldigt roligt och intressant följa med under byggets gång. Tack för att du delat med dig. Fina bilder och ett intressant projekt.

lindgren

Nu måste du väll bygga en till. För när inte du har sällskap är den där rätt stor?

FarsanSeger

Vilken skönhet. Hoppas nu att den kommer att användas flitigt. 

Ijahman
På 2020-07-03 at 15:11 Hipshot sa:

Lyfter på kepsen, riktigt jävla fin!!! 

Saknar 1. Gunrack samt 2. Mugghållare.. för bira dricker man inte på sjön har jag hört :D samt

3. Vart fäster du elmotorn?? :whistling:

Tack! 
1: Gunrack kommer på något sätt. Jag måste i alla fall hitta på en bra lösning att surra packning inklusive vapen om man skulle tippa. Men jag har en plan. 
2: Bra tänkt. Får installera en löstagbar på tvärträet.
3: Tanken har slagit mig. Jag har en elmotor till min gummibåt. Skulle vara ett litet problem att rigga den över relingen. Användning till allt annat än trolling känns dock som helgerån.

:)

• Like 1
Ijahman
13 hours ago FarsanSeger sa:

Vilken skönhet. Hoppas nu att den kommer att användas flitigt. 

Tack! Ja, i mitt huvud finns redan veckolånga vildmarksturer och korta jakt/fisketurer planerade. Får se dåck hur många som blir verklighet.. :)

Ijahman
På 2020-07-04 at 15:27 Dansken sa:

Ingen tur i kanoten kommer någonsin att bli lika fin som dom turer då har åkt i drömmen medan du byggde farkosten... Så är det bara

Det sa min kompis Stig som byggde en båt till mig en gång: Folkesson kom och skulle kolla bygget- då sa han "nu Stig, ska du öppna en pilsner och sätta dig i båten och blunda och drömma, för ingen tur i verkligheten kommer att bli lika fin: det händer alltid något". Detta har jag tänkt mycket på sen

Dom bästa turer på en Harley var när man hade svetsat ihop ramen och hade ställt chassit på hjul på en uppochnervänd ölback och satt på den i verkstan en vinterkväll och spelade "Born to be Wild" på stereon och drack en pilsner och satt och brummade med läpparna. Det var dom bästa åkturer...

I verkligheten läckte fanstyget olja, motorn hostade, brytarspetsarna satt ihop, punktering, kedjan gick av. När man kom ut till den där lilla sjö där man skulle campa med kompisarna var bästa platsen upptagen, det var en helvetes massa mygg, eller tjejen man hade lurat med hade mens.

Det är skillnaden på drömmar och verkligheten

Perfekt beskrivning!! 😄

Jag är rädd att han har helt rätt, din kompis Stig.
Men det kommer bli en bra jakt/fiskekamrat ändå!
Tack för att du följt med på resan hittills! :)

Ijahman
På 2020-07-03 at 18:41 Jr_Moberg sa:

Otroligt läcker!

Tack för att du delade med dig. Det var inspirerande! 

Tack!

På 2020-07-03 at 18:53 Nissen sa:

Gratulerar till ett fantastiskt fint arbete!

Tack!

På 2020-07-03 at 20:04 MKJ sa:

Mycket imponerande sannerligen, men nu vill vi se om den flyter med skaparen i😇

Tack! Jag har sjösatt den och den flyter. Och ganska fint också! :)

På 2020-07-03 at 20:08 Järven sa:

Jäklar vad snyggt jobbat.    :)

Tackar!

På 2020-07-03 at 20:13 MarkusR sa:

Riktigt snyggt och väl utfört. Jag gillar verkligen att du hållit den så ren med kvistig gran, inga fancy jakarandainlägg eller bets i epoxyn. 💪

Tack.! Jag hade verkligen bestämt mig för att träet skulle få göra sitt. Gran och särskilt ask blir fantastiskt med lite fernissa eller olja.

På 2020-07-04 at 06:08 Ford32 sa:

Ja herregud! Finner inga ord. En riktig skönhet. Bra jobbat.

Tack så mycket!

På 2020-07-04 at 09:53 Broder Tuck sa:

Imponerande! 

Väldigt roligt och intressant följa med under byggets gång. Tack för att du delat med dig. Fina bilder och ett intressant projekt.

Tack för det!!

På 2020-07-04 at 14:46 lindgren sa:

Nu måste du väll bygga en till. För när inte du har sällskap är den där rätt stor?

Det kanske blir en till när frugan glömt hur mycket tid denna tog.
För övrigt är denna anpassad för långturer för 1-2 personer med packning.
Och efter test vid sjösättning så tror jag att den kommer bli riktigt trevlig att paddla även ensam efter lite träning.
Har aldrig suttit i en lättare och mer lättmanövrerad kanot. Nästan FÖR lätt. :)

Ijahman
På 2020-07-03 at 15:52 tecno sa:

Man saknar orden till detta fina hantverk, tack för att vi fick följa med = verkligen uppskattat.

Tack för det!!

På 2020-07-03 at 17:19 Mulle mek sa:

Bockar ödmjukt inför ett fantastiskt bygge🙏

Tack så mycket!

På 2020-07-03 at 17:34 Dahla sa:

Snyggt jobba, vart kan man lägga en beställning? 😁

Haha. Jag har faktiskt räknat på det även om det inte kommer hända...
Om jag tar 250:-/timme och självkostnadspris på materialet så måste jag ha 47 000:- för att gå +/- noll. 

Dahla
2 hours ago Ijahman sa:

Tack för det!!

Tack så mycket!

Haha. Jag har faktiskt räknat på det även om det inte kommer hända...
Om jag tar 250:-/timme och självkostnadspris på materialet så måste jag ha 47 000:- för att gå +/- noll. 

Du borde räkna på minst 1000:- per timma...

Ijahman
7 hours ago Ijahman sa:

Tack! Ja, i mitt huvud finns redan veckolånga vildmarksturer och korta jakt/fisketurer planerade. Får se dåck hur många som blir verklighet..

PerT
På 2020-06-29 at 14:16 FarsanSeger sa:

Fantastiskt fint.
Har till och från i mer än 10 år sneglat på ritningar till en kajak från https://www.thomassondesign.com/ men inte fått tummen ur. Inte annat än att man blir inspirerad och lite sugen igen

Kul att se en välbyggd kanot.

@FS Jag kan bara uppmuntra till projektet. Jag och ungarna har gemensamt en isfjord och två njord. De är hyfsat krävande om det går lite sjö, men när man vant sig lite så är det verkligen kajaker att växa i kompetensmässigt. De kräver kontinuerlig träning i ett par år för att det ska kännas det riktigt bekvämt i hyfsat "väglag",  vind under 16ms./Per

• Like 1