Hoppa till innehåll

Ammunition


Per_B

Recommended Posts

Jag är en ganska nybliven jägare så det är kanske därför jag känner så här, inte vet jag....men jag känner att jag vill ordna, rensa, kasta och köpa nytt när jag tittar in på min ammunitionssamling. Samlingen (och bössorna) har jag ärvt efter pappa och svärfar. Mina kalibrar i skåpet är 22LR, 22WM, 222 Rem, 6,5x55, 30-30, 9,3x62, samt 12/70 hagel. Känns som jag bara vill ha exakt rätt ammunition i skåpet och inget annat! Med rätt menar jag då inte bara rätt kaliber utan EXAKT rätt / bästa ammunition till respektive bössa för den jakt jag har tänkt mig. Min plan just nu är denna:

 

22LR - CCI Minimag (tavelskytte) , CCI minimag hollow point (jakt)  .......... Har båda och massor av annat som jag vill skjuta upp / kasta fort!

22WMR - Norma 22WMR HP (tavelskytte / jakt) + 22 RWS SP (Jakt) .......... Har båda + lite annat som inte funkar / sprider i min W9422M

222 Rem - Norma Oryx 3,6g + Norma Jaktmatch 3,6g .............................. Har inget av detta! har Norma 3,2 SP (blyspets)  Norma 4gSP (blyspets), Sako 3,2g FMJ 

6,5x55 - Norma Oryx 10,1g + Norma Jaktmatch HP 6,5g .......................... Har just detta och inget annat, perfekt!

30-30 - Jag har ingen plan för denna, vad köpa????.................................. Har Win superspeed FMJ 170 grains, Win super speed SP 170grain, Win Super speed 150grain SP, samt 150g Powewerpoint

9,3x62 - Norma Oryx 15g + Norma Jaktmatch 15g..................................................................  Har inget av detta! Har Norma Alska 18,5g 

12/70 - Vill ha US3 och US5 i 36g (rådjur), samt US6 i 28g-32g (fågel, papp/filt förladdning!!)........ Har det samt US7 och US9 som jag skall skjuta bort på ICA kassar tänkte jag, skoj det med.  

 

Vad tror ni om planen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asg, det blir säkert bra, jag har ganska mycket hagel ammo, 28 grams Us1 zink hagel, smaka på det som exempel,

kommer inte avlossas inom kort. 
 

Livet är för kort för att vara nyfiken och det innebär att man provar saker. Då blir det slattar kvar. Så ser jag på saken./C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah yes, sant! Jag är sådan att jag köper ett gäng olika sorter / tillverkare och sedan testar jag vilken som går bäst i bössan, de som inte går bra vill jag bara bli av med! Men då talar jaga bara om tavelskytte! jag har aldrig skjutit något djur så därför googlar jag massor och läser här och på andra ställen hur olika ammunition fungerar på tex rådjur...det väger in så klart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Christian N sa:

..... 28 grams Us1 zink hagel, smaka på det som exempel,

kommer inte avlossas inom kort. 

Ööööhhhh - det är väl just precis inom väldigt korta håll just den puppan bör skjutas....

Därtill är zink rätt giftigt så sug inte på dem.

?

/T

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Per_B sa:

Ah yes, sant! Jag är sådan att jag köper ett gäng olika sorter / tillverkare och sedan testar jag vilken som går bäst i bössan, de som inte går bra vill jag bara bli av med! 

Samma här på halvproffesionell basis. Fast jag behåller slattarna - de kan funka någon annan gång. Eller duger till nått annat test.

Men till min egen jakt är det numera rätt enkelt - en bra US6, en billig US6. Stål: B&P F2 Legend US6.

6XC - Nosler BST

6,5 - Nosler Partition (fan den kulan är guds gåva till .264)

8x57IR - RWS TMR (eller S&B TMR)

9,3 - RWS Classic

375 - RWS Classic

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan kan jag förstå tjusningen med en ammunitionssort, kanske två, per vapen och så nöja sig med det. Så mycket enklare skulle det inte bli då?

Å andra sidan så ställer jag mig i samma hörna som Christian ovan. Varför dö nyfiken? Börjar du handladda så öppnar sig alla möjligheter att ställa till det för sig. Kombinerar man det med något som närmast kan liknas med vissa genetiska egenskaper hos en ekorre hos undertecknad så slängs ingenting. Slattar överallt högar med laddverktyg och burkar med konstiga hylsor... Men så är jag nöjd med att ha det så också ;)

Ska jag försöka ge någon sorts konstruktiv input så kan jag ju säga att vad gäller 30-30 och det faktum att du bara köper färdig ammunition så se vad du kan köpa lokalt och hitta något där som funkar. Resten kan du panga upp på skjutbanan och har du någon gång ens funderat på att börja ladda eget så kan du gott lägga undan tomhylsorna tills vidare. Dom lär i sådana fall komma till användning förr eller senare.

/P

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig som är periodare i övningsskyttet är det bra att ha en ammo som jag vet skjuter bra i bössorna. Då vet jag att jag bara har mig själv att skylla på när jag skjuter som en kratta. 
Gick från att missa ett A4 till att skjuta inom en 5-krona (gamla sorten) på 20 skott senast. 
När jag vet att jag skjuter bra med respektive bössa kan jag kosta på mig att laborera med hemladdat. Det tenderar att bli väldigt dyrt att pröva fram nya laddningar annars. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Per_B sa:

9,3x62 - Norma Oryx 15g + Norma Jaktmatch 15g..................................................................  Har inget av detta! Har Norma Alska 18,5g 

Vulkan är trevlig i den kalibern.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok nuke, Vulkan 9,3x62 är också 15g precis som Oryx som jag spanat in på. Kanske Vulkan 15g är ett bättre val till Älg eller Vildsvin än Oryx 15g i 9,3x62? Inte för att jag tror att jag personligen kommer jaga varken det ena eller andra eller skjuta med 9,3x62, men vill gärna ha den perfekta ammunition liggande hemma! Fastnade  mest för Oryx för jag tänkte mig den till 222 och 6,5x55 också. Men den kan ju prestera olika bra i olika kalibrar / djur antar jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om jag aldrig tänker hand-ladda Patrik så har jag  alltid sparat min tomhylsor. Jag har dem i en 4,5 liters stor Bells's Whisky flaska.  Till 60-70% fylld med tomhylsor nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker väl lite som du och har bara den ammo jag vet går bra i bössan och är bra till jakt/

övningsskytte.

 

.22lr: RWS HV HP & RWS Subsonic.

30-06: Norma Oryx 200gn & Norma Jaktmatch.

.375H&H: Norma Oryx 300gn. (Kommer troligen bytas mot en lite tuffare kula.)

12/76: RWS av lite blandade storlekar på hagel.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så som så att jag vill ha så lite ammunitionssorter att jag har järnkoll på hur bössan går med ammunitionen i vapenskåpet. I den bästa av världar så samskjuter ju jaktammunitionen med övningsammunitionen men gör den inte det så får man ju bestämma sig hur man ställer in kikarsiktet. Tänker att jag för 22LR / 22WMR ställer in för övningsammunitionen och skriver upp hur jaktammunitionen går. För 222, 6,5x55, 30-30, 9,3x62 ställer jag in för jaktammunitionen men skriver upp hur övningsammunitionen går. Då behöver jag bara ett par skott med bra skjutstöd med övningsammunition eller jaktammunition på rätt avstånd för att konstatera att allt är som det skall och att inget har flyttat på sig. 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...