Hoppa till innehåll

LST BD har skjutit genetiskt viktig varg flera km utanför jaktomr.


lsjonsson

Recommended Posts

Askul ju!

Det går bra för Sverige, man borde kunna utbilda permiterad SAS personal eller annan psl  i ngr dagar för att övervaka vargarna så de inte äter annat än sork och lämmel. Det finns garanterat pengar för det!

Undrar hur mycket pengar landet gräver ned på en vargstam som växer konstant och knappast kan sägas vara hotad lägre? 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, Hipshot said:

Askul ju!

Det går bra för Sverige, man borde kunna utbilda permiterad SAS personal eller annan psl  i ngr dagar för att övervaka vargarna så de inte äter annat än sork och lämmel. Det finns garanterat pengar för det!

Undrar hur mycket pengar landet gräver ned på en vargstam som växer konstant och knappast kan sägas vara hotad lägre? 

Klapp på axelnklubben och ryggdunkarklubben håll upp, förstår vad de där stackars människorna som jobbar med det där är livrädda för att det kommer en regering med andra tyglar. Glassar runt på skattepengarna våra, jordens mest utbredda rovdjur.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra gjort, några km hit eller dit bara vargen blev skjuten.

Kan bli en trist historia för skytten innan det där är färdigt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Bra gjort, några km hit eller dit bara vargen blev skjuten.

Kan bli en trist historia för skytten innan det där är färdigt.

Tur att det var med tjänstevapen (tror jag) så blir det väl problem för polisen att beslagta det skulle jag tro.

Undra hur Åse ska lösa och utreda det här fallet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Tur att det var med tjänstevapen (tror jag) så blir det väl problem för polisen att beslagta det skulle jag tro.

Undra hur Åse ska lösa och utreda det här fallet?

Hon kanske äntligen kan få en fällande dom?? 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Hipshot sa:

Hon kanske äntligen kan få en fällande dom?? 

Ja, chansen är väl 50/50!???;):P:lol:

Med tanke på hennes misslyckande i andra fall så ska vi inte ha några större förhoppningar!:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lsjonsson sa:

Tur att det var med tjänstevapen (tror jag) så blir det väl problem för polisen att beslagta det skulle jag tro.

Undra hur Åse ska lösa och utreda det här fallet?

Tro är att inte veta i vad som hänt.

Jag hade iaf inte velat sitta i helikoptern där under den skydds jakten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Tro är att inte veta i vad som hänt.

Jag hade iaf inte velat sitta i helikoptern där under den skydds jakten.

Nej, det skulle man inte ha velat göra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Outdoorsman sa:

AC, inte BD. Men i BD.

 

Jepp! Det blev ett skrivfel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago killer_mouse sa:

Lyckas inte Åsa med att få nån dömd i detta så ska hon nog lägga åklageriet på hyllan 

Hon ska nog söka annat jobb i så fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt tycker jag det inte är något att tjaffsa om. Varg död, klart.

Åse Sholtz är endast ute för att jävlas med jägare av någon anledning. Hon är ungefär som rödhättan inom politiken. Ylar som en idiot enbart för att få uppmärksamhet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago robban.jagaren sa:

Helt ärligt tycker jag det inte är något att tjaffsa om. Varg död, klart.

Åse Sholtz är endast ute för att jävlas med jägare av någon anledning. Hon är ungefär som rödhättan inom politiken. Ylar som en idiot enbart för att få uppmärksamhet. 

Åse deltog i en intervju i radio Norrbotten idag och straffet kan bli upp till 4 års fängelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde det inte bli nånting alls av det i slutändan eftersom det fanns ett beslut att den skulle skjutas och hade dom bara varit smarta hade dom ringt in och fått det godkänt före dom rapporterade den eller helst av allt sköt.

Brukar inte vara något problem fast djuret går ut ur jaktområdet så länge man vet att det är rätt individ att fullfölja jakten, så har det iaf gått till det jag vet om men då har det inte handlat om varg.

Jag har iaf alltid frågat om att se gränserna oavsett vad det varit för jakt, sen att det brukar vara den som sitter i helikoptern som är jaktledare och ofta även skytt, vet inte hur det är med just varg.

Det hade även gått att styra vargen så den inte gick ut ur området eller att den gick in igen före dom sköt den, men då måste piloten vara duktig att flyga och veta områdesgränsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Egentligen borde det inte bli nånting alls av det i slutändan eftersom det fanns ett beslut att den skulle skjutas och hade dom bara varit smarta hade dom ringt in och fått det godkänt före dom rapporterade den eller helst av allt sköt.

Brukar inte vara något problem fast djuret går ut ur jaktområdet så länge man vet att det är rätt individ att fullfölja jakten, så har det iaf gått till det jag vet om men då har det inte handlat om varg.

Jag har iaf alltid frågat om att se gränserna oavsett vad det varit för jakt, sen att det brukar vara den som sitter i helikoptern som är jaktledare och ofta även skytt, vet inte hur det är med just varg.

Det hade även gått att styra vargen så den inte gick ut ur området eller att den gick in igen före dom sköt den, men då måste piloten vara duktig att flyga och veta områdesgränsen.

Nja finns GPS för sånt och tar du upp och jagar vargen så nära gränsen så att du jagar den några km utanför området där den skjuts så 

Hade det varit nån vanlig dödlig så hade maxtraff dömts ut lika fort som det meddelats även om det varit rätt individ och 100 m utanför området 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago killer_mouse sa:

Nja finns GPS för sånt och tar du upp och jagar vargen så nära gränsen så att du jagar den några km utanför området där den skjuts så 

Hade det varit nån vanlig dödlig så hade maxtraff dömts ut lika fort som det meddelats även om det varit rätt individ och 100 m utanför området 

Är det så?

Visst finns gps och liknande grejer men när allting går fort så blir det lite annat och sen vars den skjuts borde ha liten betydelse.

Hade det varit en pilot med mer erfarenhet av just skyddsjakter så hade dom nog aldrig släppt den över gränsen om det var möjligt, sen att det inte är riktigt samma som att sitta på pass och veta precis vars man själv är.

 

Hur som helst bra att vargen sköts, det var det viktiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja inte frågan om vargen sköts eller inte utan ska åse dunka till så hårt hon kan iom hon och co inte lyckas med nån annan 

Sen så trycks ju länsstyrelsen till iom att dom kanske inser att om individer jagas så slopa områden 

Och är du pilot så bööör du hålla så bra kolla på kartorna i gpsen så du kan bryta om vargen kutar över gränsen tills länsstyrelsen lär sej sin läxa 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Är det någon som vet hur det går med förundersökning, m. m. här eller är det nedtystat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är väl inte mycket göra nånting åt, vargen sköts som beslutet var sen att den var lite utanför området har nog igen större betydelse.

Det kanske fanns ett muntligt beslut att fullfölja jakten när den var påbörjad, sen brukar det oftast inte vara några problem att fortsätta skyddsjakten om det är på det djuret den är beviljad.

Det är inte riktigt samma som vanlig jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man för fan sitter i en helikopter är det ju verkligen inga problem att lyfta vargen de där kilometrarna till rätt sida gränsen! Hur dum, ärlig och godtrogen får man vara?!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...