Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Emilll
      By Emilll
      Intresserad av:
      Vortex Viper PST 4-16x50 FFP
      Vortex Viper PST 4-16x50
      Andra Vortex kikarsikten med Mrad riktmedel kan också vara av intresse
    • Snuschips
      By Snuschips
      Någon som har erfarenhet med denna?
      Jag har lite svårt att fokusera på kikarsikten så denna med en anpassad kikare för längre eye relief passar nog mig? 
      Kom gärna med förslag på liknande bössor
      Jag tycker att den ser frän ut också så det är ett plus  
      http://huntershouse.dk/kat1199-77-Gunsite-Scout/
    • john_vinblad@hotmail.com
      By john_vinblad@hotmail.com
      Hej alla optik experter. Köpte i dagarna ett Vortex HS-t 4-16 x 44 för montage på Remington sps 308. Hur är kvaliteten på dessa? Bra garanti vet jag. Har ni egna erfarenheter? Skyttet som Bedrivs är mestadels gongar på 100 - 400 meter. Priset var facila 3750 för NIB.
    • 19Henke94
      By 19Henke94
      Hej!
      Skall byta kikarsikte på min 22 hornet, har en Schmidt 1,5-6x42 på nu men förstoringen räcker helt enkelt inte till.
      Vad tror ni om en : vortex viper hs 4-16x44 ?
      Vapnet används till predator jakt och skall förhoppnings vis kunna skicka någon tjäder/orre till de sällan jaktmarkerna. Det som oroar mig är ljus insläppet, det mörkaste jag skulle använda kikaren till är räv vak på snö och då rör det sig om avstånd under 70 meter.
      Har även kikat på en leupold vx-r4. 4-12x40 men den är lite dyrare.
      Kraven är: minst 12x förstoring , Max 44 objektiv och ett ok ljusinsläpp, Max 6000kr
      Tacksam för svar!
    • Win.94
      By Win.94
      Vet någon om denna aummunition finns att införskaffa någonstans i vårat avlånga land ?
      Jag ska nämligen till landet i väster och jaga lite hjort tillsammans med några vänner som bor i Montana.
      Innan det är dags att åka känner jag att det skulle nog vara bra att stifta bekanskap med en likande utrustning som jag kommer att använda är min väns Winchester 94 och Buffalo bore.
      Skulle kännas bättre om man kom dit efter att ha gjort några rundor på skjutbanan med min egna lilla 94:a och kännt på Buffalo Bore
      Sedan måste jag erkänna att jag gillar redan buffalo bore
      https://www.buffalobore.com/index.php?l=product_detail&p=222
Per_B

Scout Kikarsikte till W94 30-30

Recommended Posts

Per_B

Tittar på två olika scout kikarsikte till min Win 94 30-30. Funderar på detta med ögonavstånd... Om nu Eye relief är lämpligt ögonavstånd som jag tror.

Vortex ger ett fast avstånd 9,45 x 25,4= 24cm

Burris däremot: 23cm - 30cm.

Varför är det ett värde på Vortex och ett stort spann på Burris? Någon som vet hur det kommer sig, och vad det innebär?

Är det så att man får en perfekt bild i Burris kikarsikte i det spannet? Eller är det så att det varierar med zoom? Eller kan man ställa in siktet mha fokusering så att man får perfekt ögonavstånd var man vill i det intervallet?

Vortex:

image.thumb.png.be446f00f6faf36ec6c4488f77badc2c.png

Burris:

image.thumb.png.9a8a304f5d2fd19a14c9d7776fc4630e.png

image.thumb.png.4ca35dcbb3db16b168a8e83d0ca3a86c.png

Patrik L

Min erfarenhet av burrisen (iofs den fasta 2,75:an) är att man får minimalt med skugga i siktet vid det längsta avståndet. På den Marlin med xs skena som jag hade det på fick det sättas allra längst ut för att funka. Hade det även på en Winchester 94 i ett specialfäste, vill minnas att det funkade rätt bra. Det är några år sedan nu, ska se om jag kan hitta något bildbevis någonstans.

Vortexen har jag inga egna erfarenheter av, men ryktesvägen ska den ha rätt snävt synfält på högre förstoringar.

• Thanks 1

Patrik L

Hittade bilden:

20140817_055034liten.jpg.fa5255124e210d0898e86d33c303b80f.jpg

Remmen var ENBART för transport.

Detta var för övrigt det första kulvapnet jag köpte för ca 7 år sedan. Mycket licenspengar som har runnit under broarna sen dess...

• Thanks 1

Per_B

Ok! Så principen är allts att man skall ha "perfekt" synfält utan svarta kanter på hela det angivna avståndet oavsett vilket zoom man ställer in?  Väldig fördel i så fall ju!

Per_B

Cool Bild! Jag tänkte ett sånt här till min W94:

Capture.PNG

Per_B

Men visst känns det som en stor fördel om man kan få bra bild på ett spann av 7cm jämfört med bara bra bild på ett specifikt avstånd? Eller? Tänker på montering och så.

Per_B

Eller menar du tvärt om Patrik, att man får skugga i hela intervallet men minst skugga vid det längsta avståndet...det låter i så fall rätt kass eller?

Patrik L
54 minutes ago Per_B sa:

Eller menar du tvärt om Patrik, att man får skugga i hela intervallet men minst skugga vid det längsta avståndet...det låter i så fall rätt kass eller?

Ingen skugga vid längsta avståndet.

Nu har jag sålt siktet till en kompis som är helnöjd med det till sin Marlin SBL, så det kan nog ha med anatomiska skillnader att göra också, men jag har för mig att han har det monterat så långt fram som det går.

Om du kan så försök att kika igenom ett innan du köper, dom är inte för alla om man säger som så.

• Thanks 1

Per_B

Tusen tack för hjälpen Patrik! 

Jag tror jag satsar på Vortex Crossfire II 2-7x32 V-Plex Scout Scope för det kostar bara 2225 kr. Där är det dock klart och tydligt ett ögonavstånd som gäller 24cm så jag får hålla i bössan och be frun mäta från ögat till bakkant tänkt kikarsiktes-placering och se hur det funkar! Känns som jag inte har så mycket att förlora för om jag inte får ett kikarsikte på min Win 94 30-30 så blir den ju bara en leksak, skoj det med men det hade varit roligt att jaga med den!

Eamonn

Om du står ut med att inte ha förstoring så skulle jag testa ett sådant här: https://williamsgunsight.com/product/williams-5d-9436/

Jag har ett motsvarande som ska på min 9422 vad det lider sannolikt med ett stolpkorn. Det är bättre än fabrikssiktet på alla sätt och man behöver inte höja kolven.

Det är ffa oändligt mycket snyggare 😉

@Patrik L

Jag hade ett Leupold 2,5x till ett projekt som inte blev av men jag fick aldrig ihop någon bra bild för ögat i det när jag testade det i handen. På vad för min-/maxavstånd funkade det för dig och hur känner du i såhär efteråt för setupen jämfört med rödpunktssikte?

• Thanks 1

Per_B

Är det en typ av Diopter där i länken Eamonn?

Eamonn
26 minutes ago Per_B sa:

Är det en typ av Diopter där i länken Eamonn?

Ja, man skruvar fast siktesbasen på vänster sida av lådan. Äldre Winchester och Marlin kan vara borrade och gängade för det från fabrik.

• Like 1

Patrik L
3 hours ago Eamonn sa:

Om du står ut med att inte ha förstoring så skulle jag testa ett sådant här: https://williamsgunsight.com/product/williams-5d-9436/

Jag har ett motsvarande som ska på min 9422 vad det lider sannolikt med ett stolpkorn. Det är bättre än fabrikssiktet på alla sätt och man behöver inte höja kolven.

Det är ffa oändligt mycket snyggare 😉

@Patrik L

Jag hade ett Leupold 2,5x till ett projekt som inte blev av men jag fick aldrig ihop någon bra bild för ögat i det när jag testade det i handen. På vad för min-/maxavstånd funkade det för dig och hur känner du i såhär efteråt för setupen jämfört med rödpunktssikte?

Nu var det några år sedan, men då det fick monteras så långt det bara gick, så runt 30cm?

Notera att det var ett Burris jag hade. Leupold har gjort ett gäng fasta 2,5 genom åren med varierande ögonavstånd, bl.a pistolsikten där vi närmar oss 45-50cm.

Bytte ut det mot ett rödpunktsikte, men med alltmer gubbgrumliga ögon så fick det gå vidare också. Numera har jag faktiskt nyligen köpt ett skitbilligt kinascoutsikte som ska provas ut. Har bara monterat det än så länge, men än så länge ser det vettigt ut.

• Like 1

Eamonn

Ja i nuläget behöver jag inte montera siktet så långt fram men jag höll siktet på sitt rätta avstånd från ögat. Dock syftade jag på avstånd till målet.

Alltså snabba och nära skott på rörligt vilt samt stillastående på lite längre håll jämfört med rödpunkt.

Med bra bild menar jag att jag inte fick ihop det för ögonen jämfört med ett rödpunkt eller ett konventionellt monterat kikarsikte som bägge blev mycket mindre känsligt för ögats position.