Hoppa till innehåll

Praktiska jägarexamensproven.. hur ser de ut.. nu?


Hipshot

Recommended Posts

När jag tog examen för 100 år sen så sköt jag 5 av 6 lerduvor och jag tror att 3 av 6 krävdes för godkänt. Sen var det grundprov kulvapen, sköt 4 skott i bänk och 4 skott i valfri ställning.. minns inte kraven på gruppen? Hur stort fick det vara?

Löpälgen var då 4 skott löp.. minns fan inte hur man måst träffa för godkänt.. 

Hur ser allt detta ut idag?

Säker vapenhantering gäller fortfarande den där stigen osv.. Avståndsbedöming.. 

Är det inte ngn plåthare nu med?? Det hade inte jag..

Någon som är bättre uppdaterad och kan upplysa? Hustruns mellantjej Hanna ska skjuta upp nästa helg och håller på och tränar.. Jag inser att jag inte är helt uppdaterad :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 av 6 frånduvor 

Minst 8 hagel i träffområdet på haren. 

12cm (tror jag) träffbild på 80 meter i bänk och 17cm med jägarmässigt stöd. Skjuts ofta med 22an. 

Bronskrav på älgen. 

Stig med avståndsbedömning och säker vapenhantering i alla moment. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coolt! Haren.. två skott på den va? 

Brons.. hur ser det ut? Svindålig koll där.. Vad är kraven för brons.. har ngt diffust minne av att man klarar sig med T-träff och några poänggivande.. Usch vilken dålig koll jag har!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se upp med avståndsbedömningen på jaktstigen! Grabben klarade allt skjutning men hade problem med avståndsbedömningen. Om man inte klarar på första gången så får man gå om men då flyttar de på pappfigurerna! Tjaskigt :)  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det så har hagelbössan på något skumt sätt tappat effekt under årens gång så numera gäller typ 20 meter!? Givet detta så känns det inte helt svårt.. Det finns inte att ngn underkännes för att denne marker skott mot figur på 30 meter vilket innebär att de för långa hållen torde vara rätt mastiga..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller avståndsbedömningen så finns det även ett stresselement i att man har x-antal sekunder på sig att svara innan man blir underkänd per automatik. Jag minns inte om det är 20 eller 25 meter.

Hur nära gränsen de sätter målen är nog högst godtyckligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Hipshot sa:

Som jag fattat det så har hagelbössan på något skumt sätt tappat effekt under årens gång så numera gäller typ 20 meter!? 

Givet ett visst förbunds totala beröringsskräck kring allt vad skjut- och vapen-utbildning heter så är det ju rätt logiskt...

Jag har träffat mer än en "förbundsaktiv" som ytterst bestämt och mycket förnumstrigt påpekat för mig att en hagelbössa är "helt oanvändbar" över 25 meter. Skjuter man Olympisk trap vet man att det lätt blir utemot 50-60 meter i andraskottet.  Då är hagelbössan ingalunda oanvändbar ens med stålhagel på det dubbla avståndet.

/T

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läser man sin Harry Macfie så kan man också se att hagelbössan blir mer effektiv efter en snösprängning då den plockar ner fler fåglar per skott.

Jägarmässigt avstånd gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Som jag fattat det så har hagelbössan på något skumt sätt tappat effekt under årens gång så numera gäller typ 20 meter!? Givet detta så känns det inte helt svårt.. Det finns inte att ngn underkännes för att denne marker skott mot figur på 30 meter vilket innebär att de för långa hållen torde vara rätt mastiga..?

När jag tog examen för 6-7 år sen så var det tydliga avstånd mellan pang eller pass. 20- m pang 30+ m pass

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

4 hours ago, Ompi said:

När jag tog examen för 6-7 år sen så var det tydliga avstånd mellan pang eller pass. 20- m pang 30+ m pass

Just så!

Skjutbara figurer står mellan 15-20m
Icke skjutbara figurer står mellan 30-40m
Mellan 20-30m får inga figurer stå.

Men kolla dokumentet jag länkade till tidigare. Där står precis allt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok.. Hageldelen avklarad! Grundprov kulvapen verkar vara klart och allt godkänt.. nu är det bara älgen kvar!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slappna av å provsvinga mellan maskinhusen ska gå lätt åt bägge hållen öppna upp "stansen" vid behov

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Vilken bana gjorde hon uppskjutningen på? Vi har några som restar från kursen på f.d. jobbet och det är svårt med tider för uppskjutning eftersom många banor håller stängt. så tips är välkommet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago redtop sa:

Grattis!

Vilken bana gjorde hon uppskjutningen på? Vi har några som restar från kursen på f.d. jobbet och det är svårt med tider för uppskjutning eftersom många banor håller stängt. så tips är välkommet. 

Roslagens jaktskyttebana.. 

Går säkert att skjuta upp där, har dock ingen koll på tider/tillfällen..

Så sjukt kul, lät som Hanna skulle poppa en flaska bubbel :wub: Så välförtjänt!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Grattis!

Vilken bana gjorde hon uppskjutningen på? Vi har några som restar från kursen på f.d. jobbet och det är svårt med tider för uppskjutning eftersom många banor håller stängt. så tips är välkommet. 

Kolla huddinge dom har uppskjutning varannan vecka ungefär. hjvf.se 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...