Hoppa till innehåll

Meopta Optika6 1-6x24


rovjagarn

Recommended Posts

Hej forumvänner!

Jag behöver lite råd. Jag villhöver ett kikarsikte med 1-6 i förstoring och jag har helt snöat in på Meopta optika6 1-6x24.

Jag undrar om någon här har kollat i ett eller har erfarenheter av detta sikte?

Mvh Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago rovjagarn sa:

Hej forumvänner!

Jag behöver lite råd. Jag villhöver ett kikarsikte med 1-6 i förstoring och jag har helt snöat in på Meopta optika6 1-6x24.

Jag undrar om någon här har kollat i ett eller har erfarenheter av detta sikte?

Mvh Martin

@Hunting4life har ett 1-6. Jag har kollat i det som hastigast. Riktigt trevligt det lilla jag han titta, men vi kan se vad han säger själv när han dyker in här.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagat med det i en säsong. Varit toppen nöjd för det simpla priset. Har även ett Helia 1-5 för dubbla pengen, och meopetan är full i klass med helian. Fullt värt sina pengar. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren!! 

Har vart riktigt sugen på att köpa ett nu i snart en månad

Finns det något negativt att nämna? 

Tänker att om den upplevs kunna nå upp i helians klass så måste det ju vara betyg nog för att köpa och testa 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att kolla i ett Vixen 1-6×24 bör du göra det. Grymma synfält och mycket bra bild för pengarna. Japanskt. Är otroligt nöjd med mitt.

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.237.5205/vixen-vixen-1-6x24-belyst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vixen, Ultimax, Delta, Kite...m.fl som tillverkas av LOW i Japan är alla dugliga sikten.

Helia 1-5x24i är en division högre. Har inte kollat i Meopta Optika...men har haft Meopta R2 1-6x24. Helian är bättre än R2:an, inte tokmycket, men klart bättre på allt (utom att den har 5x istället för 6x växel). Om nu Optikan slår R2:an på fingrarna, och är i klass med Helian, är det ganska anmärkningsvärt för det priset (men jag är liiite skeptisk...R2 ligger ju ’över’ Optika i Meoptas egen positionering...men har ju i.o.f några år på nacken konstruktionsmässigt) ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Dr Krall tack för inputen!

 

Jag håller med dig där! Nu tror ju inte jag att Optika är likvärdig med Helian MEN om den är väldigt nära helian på dom flesta punkter så är det ju otroligt bra med tanke på priset! Jag har kollat i och provat skjuta med r2, vx6, delta, och z6 och om Optika6 kan vara nära helia5 och r2 så gör prissättningen den till något som verkligen skulle passa mig

Med den pipuppsättning som jag har på blasern så skulle en Optika 1-6 till 9,3an och längre fram i sommar en 3-18 till 6,5an vara optimalt för min jakt

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart. Meopta har också bra garantier, och som renommerad europeisk tillverkare får man anta att de är mån om sitt varumärke och sköter eventuella garantiåtaganden som sig bör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat i optika 6 men r2 har jag erfarenhet av. Själv har jag ett ultimax gen 2 1-6 och ett Delta 1-6hd och av dessa är Deltat bäst. Ruggigt bra faktiskt. Meoptas garantier har jag en del erfarenhet av och de åtar sig lagning men tar en väldig tid. Har ett belyst meopro i Tjeckien på rep för andra gången just i skrivande stund. Ett annat meopta jag äger har åxå varit på rep i Tjeckien. Mitt råd är att kolla i meoptan och blir du inte nöjd köp ett Delta. Japansk mekanisk kvalitet som faktiskt har förvånansvärt bra optik. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Väcker en gammal tråd. Själv intresserad av Optika6 nu, @rovjagarnblev det en sån och isf hur var den?

Sitter även och funderar på vad som är skillnaderna på Optika6 1-6 och Meostar R2 1-6. Sett att Meostar-siktena säljs begagnat för ca 9k, så inte så långt bort i pris från en ny Optika6 (inte sett några såna beggade säljas). Men vad är bättre på dem?

Andra som har åsikt får gärna flika in å!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago sexfemåtta sa:

Väcker en gammal tråd. Själv intresserad av Optika6 nu, @rovjagarnblev det en sån och isf hur var den?

Sitter även och funderar på vad som är skillnaderna på Optika6 1-6 och Meostar R2 1-6. Sett att Meostar-siktena säljs begagnat för ca 9k, så inte så långt bort i pris från en ny Optika6 (inte sett några såna beggade säljas). Men vad är bättre på dem?

Andra som har åsikt får gärna flika in å!

När jag kikat på Optika6 serien slås jag över hur stora och klumpiga de känns jämfört med min Meostar R1r, inte samma kvalitét känsla heller tycker jag. Men det är mina högst egna funderingar och värderingar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Galne said:

När jag kikat på Optika6 serien slås jag över hur stora och klumpiga de känns jämfört med min Meostar R1r, inte samma kvalitét känsla heller tycker jag. Men det är mina högst egna funderingar och värderingar!

Nått borde ju de behöva göra avkall på för prisskillnaden.. kanske är det (bla) en sådan sak! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade ett sånt som såldes till kompisen, undra om jag inte köpte det här.

Nöjd över siktet men kom inte överens med riktmedlet, han som köpte det använder bara det och är super nöjd över det.

Tyckte att optiken var inte sämre än det r1 jag har på ppc och med ett annat riktmedel hade jag haft kvar siktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@sexfemåtta jag köpte ett sådant och hade det under en hel säsong och det var inga fel på det siktet.

Fin optik, bra belysning, bra justeringar. Jag rekommenderar detta då det var mycket sikte för pengarna och generösa garantier om man reggar siktet inom 30 dagar efter köp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...