Hoppa till innehåll

Flera olika kikare till samma gevär


Daltorpet

Recommended Posts

Jag funderar på att ha flera olika kikare för samma gevär för att kunna matcha upp de olika jakterna. Hur ser ni på det? Blir det ett extra bök och det är bättre att ha flera vapen med olika sikten för de olika jakterna. Låt oss säga att man har en gammal Carl-Gustav 308 och vill ha möjligheten att dels jaga toppfågel, jaga älg på pass,  jaga vildsvin på natten samt ett sikte för drevjakt, hundjakt ( Öppna riktmedel eller aimpoint ) Kommer det fungera att byta mellan dem utan kontrollskjutning om jag under en dag bedriver olika jaktformer? Tex förmiddagen passjakt på vildsvin ( standard siktet ) eftermiddagen hundförare ( aimpoint ) och på natten ( mörkersikte )

Jag har också en Sako vixen 222 med ljuddämpare där jag funderar på att ha ett sikte för toppfågel, samt standardsikte för bäver/rådjur och ett nattsikte för räv/grävlingsvak.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en aimpoint 9000L och en Meopta R1r 3-12x56, dessa byter jag mellan med för mig knappt märkbart vid kontrollskjutning. Sitter i Warne QRW ringar på Warne klackar på min Classic 90 studsare, man bör tänka på att skjuta kikaren framåt när man låser fram den så den inte flyttar sig när rekylen kommer och ett ev andra skott blir knas. 

Jag pratar snusdose träffbild nu då jag inte minns någon tydligare förändring då jag laborerade som mest med detta! Duger iaf till alla klövviltjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört tre sikten på min Sako 75:a med Leupold QR baser och ringar sen 2013. Det är många som säger att det inte går men det har fungerat toppen. Har haft Z6 1-6x24, Zeiss HT 3-12x56 samt ett Aimpoint Micro H2 som jag byter mellan. Gäller bara att vara konsekvent med monteringen så att man alltid gör lika och ser till att allt är rent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bytt mellan mina på älgbanan och presterat guld serier med bägge kikarna under samma kväll!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Galne sa:

Jag har en aimpoint 9000L och en Meopta R1r 3-12x56, dessa byter jag mellan med för mig knappt märkbart vid kontrollskjutning. Sitter i Warne QRW ringar på Warne klackar på min Classic 90 studsare, man bör tänka på att skjuta kikaren framåt när man låser fram den så den inte flyttar sig när rekylen kommer och ett ev andra skott blir knas. 

Jag pratar snusdose träffbild nu då jag inte minns någon tydligare förändring då jag laborerade som mest med detta! Duger iaf till alla klövviltjakt!

24 minutes ago M-Ola sa:

Jag har kört tre sikten på min Sako 75:a med Leupold QR baser och ringar sen 2013. Det är många som säger att det inte går men det har fungerat toppen. Har haft Z6 1-6x24, Zeiss HT 3-12x56 samt ett Aimpoint Micro H2 som jag byter mellan. Gäller bara att vara konsekvent med monteringen så att man alltid gör lika och ser till att allt är rent.

Tackar! Då verkar det kunna fungera iaf, det öppnar upp för lite större möjligheter. Jag har alltid fått för mig att tas kikarsiktet av så skall det kontrollskjutas när det sätts på igen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Galne sa:

Jag har en aimpoint 9000L och en Meopta R1r 3-12x56, dessa byter jag mellan med för mig knappt märkbart vid kontrollskjutning. Sitter i Warne QRW ringar på Warne klackar på min Classic 90 studsare, man bör tänka på att skjuta kikaren framåt när man låser fram den så den inte flyttar sig när rekylen kommer och ett ev andra skott blir knas. 

Jag pratar snusdose träffbild nu då jag inte minns någon tydligare förändring då jag laborerade som mest med detta! Duger iaf till alla klövviltjakt!

Körde också QRW förr med gott resultat, här en film från en dag på banan då jag testade 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-Ola sa:

Jag har kört tre sikten på min Sako 75:a med Leupold QR baser och ringar sen 2013. Det är många som säger att det inte går men det har fungerat toppen. Har haft Z6 1-6x24, Zeiss HT 3-12x56 samt ett Aimpoint Micro H2 som jag byter mellan. Gäller bara att vara konsekvent med monteringen så att man alltid gör lika och ser till att allt är rent.

Har också tre sikten i QR fästen och det har funkat på min Sako 75:a också ?‍♂️
har även två sikten i QR fästen på min Hva m98:a och det funkar på den med. Det man ska va lite försiktig med är att överspänna vingarna på baserna då man till sist sliter kam/tapp så mycket att det kammar över men det har inte hänt mig än trots många av/påmonteringar. 

har stålweaverklackar på min cg4000 och bland annat Rusan QR ringar och nåt annat billigt Weaverbös med tumskruvar och även det håller inskjutningen. Konsekvent handhavande är a och o.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag kör med leupolds QR fästen. Har slutat att kontrollskjuta vid byte mellan drevkikaren och pyrschkikaren. Skotten sitter som dom ska vid byte. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago TekDr sa:

Har också tre sikten i QR fästen och det har funkat på min Sako 75:a också ?‍♂️
har även två sikten i QR fästen på min Hva m98:a och det funkar på den med. Det man ska va lite försiktig med är att överspänna vingarna på baserna då man till sist sliter kam/tapp så mycket att det kammar över men det har inte hänt mig än trots många av/påmonteringar. 

har stålweaverklackar på min cg4000 och bland annat Rusan QR ringar och nåt annat billigt Weaverbös med tumskruvar och även det håller inskjutningen. Konsekvent handhavande är a och o.

 

Är det basen eller ringarna som måste åtgärdas om det kammar över? Fick hem en bössa med QR monterat där den främre montaget går att vrida betydligt mer än det bakre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Holz sa:

Är det basen eller ringarna som måste åtgärdas om det kammar över? Fick hem en bössa med QR monterat där den främre montaget går att vrida betydligt mer än det bakre.

Kan nog va slitage på båda delar, vet inte vad som är mjukast. Både Bas och ringer vill jag minnas är gjorda i rätt mjukt automatstål för snabb bearbetning. Men det kan skilja rätt mycket var vingen hamnar bara från hur toleranserna råkar falla på nya prylar också. 
är det inte nån extentionring eller dylikt kan du ju prova att byta plats på dem och se hur vingarna hamnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-23 at 19:05 TekDr sa:

Kan nog va slitage på båda delar, vet inte vad som är mjukast. Både Bas och ringer vill jag minnas är gjorda i rätt mjukt automatstål för snabb bearbetning. Men det kan skilja rätt mycket var vingen hamnar bara från hur toleranserna råkar falla på nya prylar också. 
är det inte nån extentionring eller dylikt kan du ju prova att byta plats på dem och se hur vingarna hamnar.

Är extended men har ingen kikare på än så testade att byta plats på ringarna och då drog de i princip helt jämt. Men sitter de som de ska så sitter den främre inte helt fast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valde att skippa QR-montaget och köpte ett par stålklackar (Weaver Grand slam) för att använda ett par Leupold QRW-ringar jag hade liggandes. Döm av min förvåning då QRW-ringarna inte gick att dra fast på klackarna utan glappade som bara den. Testade då med ett par Warneringar och de gick att använda. ?

Någon som varit med om att Weaver Grand slam och Leupold QRW inte lirat??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är byta? Ett 2,5-25x52 med ett rödpunktssikte uppe på. Funkar på allt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Holz sa:

Valde att skippa QR-montaget och köpte ett par stålklackar (Weaver Grand slam) för att använda ett par Leupold QRW-ringar jag hade liggandes. Döm av min förvåning då QRW-ringarna inte gick att dra fast på klackarna utan glappade som bara den. Testade då med ett par Warneringar och de gick att använda. ?

Någon som varit med om att Weaver Grand slam och Leupold QRW inte lirat??

Inte på köpta prylar men på mitt förra jobb specialtillverkade vi några picatinnyskenor som blev precis i underkant av toleranserna i standarden vilket upptäcktes efter att några 34mm hennenbergerringar glappade som fan för de var på den övre delen av spannet (egentligen lite snålt tilltagen rörelse i låsklacken). Så att det kan ske på massproducerade detaljer ser jag inte som omöjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago TekDr sa:

Inte på köpta prylar men på mitt förra jobb specialtillverkade vi några picatinnyskenor som blev precis i underkant av toleranserna i standarden vilket upptäcktes efter att några 34mm hennenbergerringar glappade som fan för de var på den övre delen av spannet (egentligen lite snålt tilltagen rörelse i låsklacken). Så att det kan ske på massproducerade detaljer ser jag inte som omöjligt.

Låter rimligt och är väl lite min misstanke också. Har haft QRW-ringarna på en picatinnyskena tidigare och det fungerade utan problem. Läste också att weaverbaser inte är helt standardiserade så kan säkert vara än större toleranser på de jfr. picatinny...!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...