Hoppa till innehåll

Skydds jakten på björn.


karelsk blandning

Recommended Posts

Har väntat länge på att en tråd som denna ska startas, ett evigt gnäll och skrivande om hur fel jaktern går till och att björnarna tar slut. Många av dom som klagar har aldrig tidigare funderat på eller jagat björn.

Sätt en vanlig licens jakt till hösten och många av problemen med skyddsjakterna kommer lösas av sig själv, det finns troligen mer björnsr än vad som är trott tidigare. Det är inte något nån vill hålla på med om det inte behövs. Kostar mycket tid och pengar för dom som är tvungna att bedriva jakterna.

Hur ska man bedriva en etisk korrekt skyddsjakt på björn? Många klagar på att helikopter används men tanken med en sån jakt är att djuret ska avlivas fortast möjligt.

 

Är det här jag menar.

 

https://svenskjakt.se/start/nyhet/136-bjornar-fallda-under-varens-skyddsjakt-i-norr/

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min väldigt enkla men tydliga åsikt är att skyddsjakt på våren är ett bevis på misslyckad förvaltning. 
självklart inte 100% och inte varje gång. Men när det behövs omfattande åtgärder på våren är misslyckandet solklart! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Min väldigt enkla men tydliga åsikt är att skyddsjakt på våren är ett bevis på misslyckad förvaltning. 
självklart inte 100% och inte varje gång. Men när det behövs omfattande åtgärder på våren är misslyckandet solklart! 

Där har vi ganska samma uppfattning och sen är det ofta i samma områden det blir skyddsjakter.

Det borde gå att göra nånting inom ett sånt område och ha en längre jakt på hösten i dom områdena där dom ofta vaknar på våren och gör skada.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago lsjonsson sa:

När det står så där i norr blir lite fel när det är på 3st län, i norr som Norrbotten var det väl 54 sist jag läste utspritt över nästan hela länet.

Blev till å med skjuten 1st i eran kommun och det är inte så vanligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom ingen! Länsstyrelsens personal måste väl få ha lite skoj! Hänga ut genom dörren på helikopter och panga björn. Det är manligt!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago strävhår sa:

Inför licensjakt på våren, vore najs.

Det eller införa en längre björn jakt inom kalvnings landet där björnarna ändå skjuts på Skyddsjakten under våren.

Nånting måste styrelsen komma på så det minskar, skjuta mer björn på hösten är nog det första.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago josc72 sa:

Kom ingen! Länsstyrelsens personal måste väl få ha lite skoj! Hänga ut genom dörren på helikopter och panga björn. Det är manligt!!!

Vet inte om det är manligt eller inte men nån ska göra det med, dom skulle finansiera hela grejen med skyddsjakterna och allt arbete runt omkring dom.

Då skulle björn antalet minskas och licenserna på hösten vara större.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago karelsk blandning sa:

Vet inte om det är manligt eller inte men nån ska göra det med, dom skulle finansiera hela grejen med skyddsjakterna och allt arbete runt omkring dom.

Då skulle björn antalet minskas och licenserna på hösten vara större.

Du fattar väl att jag driver med dig och hela grejen?!!! Tycker det är lika galet som alla andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago josc72 sa:

Du fattar väl att jag driver med dig och hela grejen?!!! Tycker det är lika galet som alla andra.

Jo ja förstår det.

Det är iaf bra att antalet minskar om det sen är på hösten eller våren får styrelsen bestämma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ska en etisk korrekt skyddsjakt bedrivas, ställde även den frågan på andra forumet när det skrivs att allting runt skyddsjakterna är katastrof.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago karelsk blandning sa:

Hur ska en etisk korrekt skyddsjakt bedrivas, ställde även den frågan på andra forumet när det skrivs att allting runt skyddsjakterna är katastrof.

Enligt mig bedrivs etisk skyddsjakt med att man har bössan med sig när man kollar fåren/korna/?katterna/renarna eller ungarna och kommer det något som verkar suget så skjuter man? Det låter helt jävla galet att man ska behöva leta upp djur med helikopter. Vad fan är det för skyddsjakt? Det är som att jag skulle gå på stan och meja ner folk och hävda självförsvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago karelsk blandning sa:

När det står så där i norr blir lite fel när det är på 3st län, i norr som Norrbotten var det väl 54 sist jag läste utspritt över nästan hela länet.

Blev till å med skjuten 1st i eran kommun och det är inte så vanligt.

Nu då? 28/5

39 skjutna i Jämtland

54 skjutna i Norrbotten

43 skjutna i Västerbotten

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Daltorpet sa:

Enligt mig bedrivs etisk skyddsjakt med att man har bössan med sig när man kollar fåren/korna/?katterna/renarna eller ungarna och kommer det något som verkar suget så skjuter man? Det låter helt jävla galet att man ska behöva leta upp djur med helikopter. Vad fan är det för skyddsjakt? Det är som att jag skulle gå på stan och meja ner folk och hävda självförsvar.

Inte riktigt samma på skyddsjakt är det djur som gör skada i renarna och andra är folk på stan som du jämför med och i min värld är det inte riktigt likadant.

Sen så flyger dom nog inte runt och söker björnar att skjuta utan det är just den björnen som är i renarna som avlivas inom ett område som länsstyrelsen ger ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago lsjonsson sa:

Nu då? 28/5

39 skjutna i Jämtland

54 skjutna i Norrbotten

43 skjutna i Västerbotten

 

Är dom siffrorna jag läst sist och 54st på hela Norrbotten tycker jag inte är så mycket, men det blir mycket björnar kvar runt kusten ifall det inte blir någon licens jakt.

Den som blev skjuten i eran kommun har väl brukat tillhöra kust området på licensjakten.

Sen vi vanlig folk som inte tillhör någon myndighet har ändå inget att säga till om hur jakten kommer bli. En bättre metod för att undersöka hur mycket björn det verkligen finns i Norrbotten hade behövts.

För i år har det varit mer syn obs, spår på vägar och som blivit fotade vid saltstenar så djur borde finnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Inte riktigt samma på skyddsjakt är det djur som gör skada i renarna och andra är folk på stan som du jämför med och i min värld är det inte riktigt likadant.

Sen så flyger dom nog inte runt och söker björnar att skjuta utan det är just den björnen som är i renarna som avlivas inom ett område som länsstyrelsen ger ut.

Jag förstår inte riktigt hur du menar nu? Du menar att liknelsen var dum för för att det ena handlade om människor och den andra handlade om djur? Det jag menade var att jag tyckte det kändes långt ifrån skyddsjakt. Typ om jag ska skyddsjaga en räv för att den tar mina höns inte sätter jag mig flera marker bort utan jag håller mig nära hönsen. Känner jag att vill jaga rävar för att minska risken så kallar jag det för vanlig rävjakt och håller mig till augusti-15april. Men då ser jag det inte som någon skyddsjakt utan möjligtvis viltvård.

Nu är jag verkligen ingen björnexpert men borde inte alla hungriga björnar som träffar på en ren försöka äta upp den? Eller finns det speciella rendräpare rent genetiskt?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago karelsk blandning sa:

Är dom siffrorna jag läst sist och 54st på hela Norrbotten tycker jag inte är så mycket, men det blir mycket björnar kvar runt kusten ifall det inte blir någon licens jakt.

Den som blev skjuten i eran kommun har väl brukat tillhöra kust området på licensjakten.

Sen vi vanlig folk som inte tillhör någon myndighet har ändå inget att säga till om hur jakten kommer bli. En bättre metod för att undersöka hur mycket björn det verkligen finns i Norrbotten hade behövts.

För i år har det varit mer syn obs, spår på vägar och som blivit fotade vid saltstenar så djur borde finnas.

28/5 enl. grannforat.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=270175&start=20

Ja visst är det så.

Drevkedja från väst till öst o från norr till söder med 2 m avstånd mellan varje person. Vad tror du om det?

Jag har bara hört talats om några enstaka obs vid kusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen dom som jagar mer ren än andra, samma finns det individer som jagar mer på hösten än andra.

Sen när en björn kommer in i området där det kalvas kan den plocka massor med kalv och även dräpa bara för att, det är därför det avlivas honor med ungar såna gånger för dom ska lära sig jaga och tänk dig själv 3-4st björnar i ett sånt område.

Vars får du flera marker bort ifrån?, Skydds jakten bedrivs där renarna kalvar och björnen gör skada.

Sen var det precis liknelsen du gjorde mellan djur och människor jag inte riktigt förstår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago karelsk blandning sa:

Det finns tydligen dom som jagar mer ren än andra, samma finns det individer som jagar mer på hösten än andra.

Sen när en björn kommer in i området där det kalvas kan den plocka massor med kalv och även dräpa bara för att, det är därför det avlivas honor med ungar såna gånger för dom ska lära sig jaga och tänk dig själv 3-4st björnar i ett sånt område.

Vars får du flera marker bort ifrån?, Skydds jakten bedrivs där renarna kalvar och björnen gör skada.

Ja visst är det så!

Ja, det gör dom! Dom hade ju ett projekt för x år sedan med sändarmärkta där dom kunde spåra dom och se hur många kalvar dom hade slagit. Jag minns inte vad det hette, men var det inte uppåt Gällivaretrakten har jag för mig. Var det här projektet?

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/gps-bjorn-dodade-21-renkalvar-20100610/

Jag menar att vi skulle samla ihop alla friska norrbottningar samt några till så att vi täcker hela länet och gå drevkedja och inv. björn. Var det det du menade med det svartmarkerade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago lsjonsson sa:

28/5 enl. grannforat.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=270175&start=20

Ja visst är det så.

Drevkedja från väst till öst o från norr till söder med 2 m avstånd mellan varje person. Vad tror du om det?

Jag har bara hört talats om några enstaka obs vid kusten.

Finns flera sätt typ att jämföra alla dna prov som finns mot skjutna björnar på licens jakt och även skyddsjakt, då ser man iaf hur många som matchar där.

En som blev skjuten där och sen fick dom även avslag på ett annat ärende på ungefär samma ställe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago karelsk blandning sa:

Det finns tydligen dom som jagar mer ren än andra, samma finns det individer som jagar mer på hösten än andra.

Sen när en björn kommer in i området där det kalvas kan den plocka massor med kalv och även dräpa bara för att, det är därför det avlivas honor med ungar såna gånger för dom ska lära sig jaga och tänk dig själv 3-4st björnar i ett sånt område.

Vars får du flera marker bort ifrån?, Skydds jakten bedrivs där renarna kalvar och björnen gör skada.

Sen var det precis liknelsen du gjorde mellan djur och människor jag inte riktigt förstår.

Då förstår jag, då tycker jag att det är en riktig skyddsjakt. Skjuter man rovdjur som tar boskapen är helt okej i min värld.

Jag fick uppfattningen om man sökte av stora områden med helikoptern för att leta upp björnarna. 

Jag förstår absolut att jag tryckte på fel ordval när jag sa människa och djur. Jag borde tryckt på att det inte borde klassas som skyddsjakt om man själv söker upp rovdjuren på ställen där det inte begås attacker.

Jag håller också med om att man i första hand borde öka på tilldelningen under den befintliga jakttiden för minska antalet på våren om det behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Daltorpet sa:

Då förstår jag, då tycker jag att det är en riktig skyddsjakt. Skjuter man rovdjur som tar boskapen är helt okej i min värld.

Jag fick uppfattningen om man sökte av stora områden med helikoptern för att leta upp björnarna. 

Jag förstår absolut att jag tryckte på fel ordval när jag sa människa och djur. Jag borde tryckt på att det inte borde klassas som skyddsjakt om man själv söker upp rovdjuren på ställen där det inte begås attacker.

Jag håller också med om att man i första hand borde öka på tilldelningen under den befintliga jakttiden för minska antalet på våren om det behövs.

Dom bevakar runt renarna och håller koll på stora områden med skoter för att se om björnarna går till där renarna kalvar.

Ibland behövs det inte att björnen dräper ren för att jakten ska beviljas, vissa björnar är bättre än andra och jaga, så för att förebygga att dom kastar kalven så kan det bli jakt.

Om björnen går in i det området kommer länsstyrelsen ut och dokumenterar skada sen tas beslut ifall den gjort nog mycket skada och jagat för att kunna bevilja en skyddsjakt.

Beviljas sen jakt på den individen så sätts ofta ut några pass skyttar och hundar släpps, då går helikoptern upp och skjuts den inte av dom som är på pass så avlivas björnen från luften.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago lsjonsson sa:

Ja visst är det så!

Ja, det gör dom! Dom hade ju ett projekt för x år sedan med sändarmärkta där dom kunde spåra dom och se hur många kalvar dom hade slagit. Jag minns inte vad det hette, men var det inte uppåt Gällivaretrakten har jag för mig. Var det här projektet?

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/gps-bjorn-dodade-21-renkalvar-20100610/

Jag menar att vi skulle samla ihop alla friska norrbottningar samt några till så att vi täcker hela länet och gå drevkedja och inv. björn. Var det det du menade med det svartmarkerade?

Det är nog det projektet, vissa björnar dräper nog bra mycket mer också och jagar hela sommaren, sen nere hos er där dom tappar 50% av kalvarna varje år ungefär sen även vuxna ren minska.

Fråga nån från samebyn hos er hur deras kalv % är, då förstår man att det finns mer rovdjur än man tror.

Det blir mycket ren på några år och väldigt mycket pengar för den som blir drabbad.

Den kan dräpa mycket när den kommer in i ett sånt område, några dagar har den ätit upp en mindre älg.

Förra helgen när dom blev beviljad en jakt på hona och unge hade den dräpt en vaja och endast ätit lite från steken och sen börjat jaga nytt, var säkert för att lära ungen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Det är nog det projektet, vissa björnar dräper nog bra mycket mer också och jagar hela sommaren, sen nere hos er där dom tappar 50% av kalvarna varje år ungefär sen även vuxna ren minska.

Fråga nån från samebyn hos er hur deras kalv % är, då förstår man att det finns mer rovdjur än man tror.

Det blir mycket ren på några år och väldigt mycket pengar för den som blir drabbad.

Den kan dräpa mycket när den kommer in i ett sånt område, några dagar har den ätit upp en mindre älg.

Förra helgen när dom blev beviljad en jakt på hona och unge hade den dräpt en vaja och endast ätit lite från steken och sen börjat jaga nytt, var säkert för att lära ungen.

Ja, det pågick under flera år. Ja, jag minns det! Det var många björnar som slog fler än 10 kalvar i renskötselområdet som detta projekt bedrevs i. Vissa av dom sändarförsedda nallarna åt väl runt 20 kalvar t o m om jag inte minns fel.

Vi har 4 st från Kalix koncessionsameby som jagar med oss i Bondersbyns vvo och där får man höra en del från medlemmarna. Ja visst blir det många renar som går förlorade på det sättet och dom förlorar mycket pengar också.

Ja visst gör den det! 

Ja, dom är duktiga på att lära ut till sina avkommor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...