Hoppa till innehåll

Privatimport inom EU.


MrT.

Recommended Posts

7 minutes ago nuke sa:

Olika spec för olika vapen.

/Markus

Aha ! Känner igen det där ?. Låt mig lägga till att jag luftade resonemanget att olika marknader (Sverige vs. England t ex.) har olika produkter (om vi håller oss till Miroku), oaktat om det står samma på bössorna (MK 70 I detta specifika fall), men det trodde säljaren på JG inte gällde Miroku, då dom tillverkas i Japan.

Jag vet att det finns andra uppfattningar om den saken, utan att ytterligare fördjupa mig i den saken ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago MrT. sa:

Hur kan detta vara möjligt, då det är Miroku som tillverkar Browning !?

Ja det är en Miroku tillverkad Browning, men även hos dem tror jag att även om det som produceras idag definitivt inte alls är dåligt så har kvalitet på produktionen sjunkit lite sen bössan i fråga tillverkades för uppskattningsvis 25-30 år sedan. Nu är jag absolut ingen expert på vare sig jaktvapen i allmänhet eller hagelvapen i synnerhet men generellt så har det som tillverkas idag sämre finish än det som är äldre.

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago 228 sa:

Ja det är en Miroku tillverkad Browning, men även hos dem tror jag att även om det som produceras idag definitivt inte alls är dåligt så har kvalitet på produktionen sjunkit lite sen bössan i fråga tillverkades för uppskattningsvis 25-30 år sedan. Nu är jag absolut ingen expert på vare sig jaktvapen i allmänhet eller hagelvapen i synnerhet men generellt så har det som tillverkas idag sämre finish än det som är äldre.

Det resonemanget går nog att översätta till det mesta som tillverkas idag. Om man vill ha en bössa (eller vad det nu månde vara) med samma utförande och finish som det som producerades för 25 - 30 år sedan (eller ännu längre bak i tiden), då får man nog vara beredd att ta en riktigt grabbnäve långt ner i plånboken, och då pratar vi inte om bössor i den här prisklassen.

Tror nog att resonemanget för drillingar (och liknande), att ju äldre desto bättre även går att överföra till hagelvapen, om än att man inte kan gå hur långt bak i tiden som helst, naturligtvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-08 at 11:12 MrT. sa:

Överföringshandling är i detta sammanhang samma sak som införseltillstånd, eller !?

F ö har jag redan ett inköpstillstånd. 

Nej.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago 228 sa:

Är den i bra skicka så är den minst lika bra om inte bättre än en MK 70 till halva kostnaden.

Njae, det vet jag inte om jag köper riktigt... En 325 jmf med Mk70 i dag - tveklöst. En 325 jmf med motsv mk700 då - tveksamt.

Tidsparametern slår rätt lika på dem. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago pmt sa:

Nej.

/T

Ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ Mr.T     Hur kan det vara möjligt att det står i ditt införseltillstånd om det är en vänster eller högerstockad bössa som avses? Det har polisen inte att göra med. Det är ju bara stocken och den är inte ens licenspliktig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago fredde 1 sa:

@ Mr.T     Hur kan det vara möjligt att det står i ditt införseltillstånd om det är en vänster eller högerstockad bössa som avses? Det har polisen inte att göra med. Det är ju bara stocken och den är inte ens licenspliktig.

Inköpstillstånd, inte införseltillstånd. Skälet till varför det (tidigare) stod vänster, är därför att jag skrev att det var en Miroku MK 70 ADJ, i vänster i samband med att jag sökte inköpstillståndet. Sedan om det är en icke - relevant uppgift, då borde i o f s polisen inte skrivit ut det  på inköpstillståndet, men det gjorde det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago MrT. sa:

Inköpstillstånd, inte införseltillstånd. Skälet till varför det (tidigare) stod vänster, är därför att jag skrev att det var en Miroku MK 70 ADJ, i vänster i samband med att jag sökte inköpstillståndet. Sedan om det är en icke - relevant uppgift, då borde i o f s polisen inte skrivit ut det  på inköpstillståndet, men det gjorde det.

Det är per definition inte relevant. Att polisen lägger relevans vid det betyder inte att det juridiskt är det. Tyvärr är kunskapsnivån hos handläggarna bristfällig många gånger. 

På en hagelbock finns ingen anledning i världen å skriva ut huruvida den är hö eller vä-skränkt. Det tar mig 2 min att skifta kolv vilket skulle innebära att bössan inte längre stämmer i licensuppgifterna. 

Enda gången det tillför att det står specat är om man söker på extra vapen för exv uppsiktsjakt där respektive är väskytt. Det sparar lite tjabb om det redan finns i vapenuppgifterna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago MrT. sa:

Inköpstillstånd, inte införseltillstånd. Skälet till varför det (tidigare) stod vänster, är därför att jag skrev att det var en Miroku MK 70 ADJ, i vänster i samband med att jag sökte inköpstillståndet. Sedan om det är en icke - relevant uppgift, då borde i o f s polisen inte skrivit ut det  på inköpstillståndet, men det gjorde det.

Plisen tar VARJE chans de får att specificera ett inköpstillstånd, relevant eller inte. Utifrån deras lite lätt perverterade syn kan det inte bli för snävt. 

Så skriv ALDRIG mer än du absolut måste för att få igenom tillståndet. 

Vi måste nog dessvärre ge upp tron att polisen ser oss som kunder och vi har en relation där vi hjälps åt. Plisen ser oss vapenägare som någon som ska klämmas åt och som man SKALL motarbeta. Ergo: skriv aldrig mer än du absolut måste. Vill handläggaren har mer information får de vackert ringa och fråga....

/T

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så skriv ALDRIG mer än du absolut måste för att få igenom tillståndet. " 

 

+ 1000

Jag har importerat snart 10 bössor ifrån Tyskland och kan bara hålla med T ,  så kortfattat som möjligt  dock kan det ändå blir fel 

Hagelgevär   - Browning  - halvauto - kal12    blev  Kulgevär Browning -Halvauto  kal 12  plus en extra 6:a på serienumret.... 

Jag hade dessutom jättebråttom att skicka pappren till tyskland  Där felaktigheterna upptäcktes, som tur var hade tyskarna huvudet mellan Axlarna och inte upp i arslet som den svenska motsvarigheten så det reddes ut ganska enkelt... 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

Plisen tar VARJE chans de får att specificera ett inköpstillstånd, relevant eller inte. Utifrån deras lite lätt perverterade syn kan det inte bli för snävt. 

//

2 hours ago pmt sa:

Ergo: skriv aldrig mer än du absolut måste. Vill handläggaren har mer information får de vackert ringa och fråga....

Det är noterat, tackar för upplysningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago charlie sa:

Det är per definition inte relevant. Att polisen lägger relevans vid det betyder inte att det juridiskt är det. Tyvärr är kunskapsnivån hos handläggarna bristfällig många gånger. 

Även hos sökanden i detta specifika fall ?.

3 hours ago charlie sa:

Det tar mig 2 min att skifta kolv vilket skulle innebära att bössan inte längre stämmer i licensuppgifterna

Ja, det är ju tveklöst att binda ris för egen rygg.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Så skriv ALDRIG mer än du absolut måste för att få igenom tillståndet.

Jag är med på det.

2 hours ago culot sa:

Hagelgevär   - Browning  - halvauto - kal12    blev  Kulgevär Browning -Halvauto  kal 12  plus en extra 6:a på serienumret.... 

Du kanske skulle skrivit gevär på ansökan ? !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago MrT. sa:

Även hos sökanden i detta specifika fall ?.

Ja, det är ju tveklöst att binda ris för egen rygg.

 

Förvisso, fast jag kan tycka att det är inte sökanden som ska kunna regelverket utan och innan ?. Lite som att man assisterar kirurgen under sin egen operation ?

Ja fast riset är ju felbundet från början så de lär ju svida då mycket ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago charlie sa:

Förvisso, fast jag kan tycka att det är inte sökanden som ska kunna regelverket utan och innan ?. Lite som att man assisterar kirurgen under sin egen operation ?

Förstår ditt resonemang, men enligt nu gällande praxis förväntas faktisk varje vuxen medborgare i landet att känna till lagbokens innehåll och betydelser från pärm till pärm, för det är faktiskt den enskildes skyldighet att följa de lagar och förordningar som är gällande. Att bryta mot lagen och sedan säga att man inte kände till att det som man nu gjorde inte var tillåtet, lär knappast hålla i en domstolsförhandling if u know what I mean ?.

32 minutes ago charlie sa:

Ja fast riset är ju felbundet från början så de lär ju svida då mycket ?

Säg inte det du.Tjockänden istället för riset lär ju inte kännas mindre, om man säger så ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago culot sa:

Hagelgevär borde väl vara  tydligt nog ? 

Det kan jag nog tycka. Ser inte riktigt hur man kan få en hagelbössa till att bli ett kulgevär, om man säger så. Men då skall man i sammanhanget väga in att jag inte är handläggare på polismyndigheten och saknar därmed adekvat utbildning för handläggningen av dylika ärenden, s a s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now MrT. sa:

Det kan jag nog tycka. Ser inte riktigt hur man kan få en hagelbössa till att bli ett kulgevär, om man säger så. Men då skall man i sammanhanget väga in att jag inte är handläggare på polismyndigheten och saknar därmed adekvat utbildning för handläggningen av dylika ärenden, s a s.

Dom har inte överdriven utbildning !   Då skulle dom bli för dyra att anställa.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago culot sa:

Dom har inte överdriven utbildning ! 

Det framkommer med all önskvärd tydlighet, utifrån vad du skriver.

2 minutes ago culot sa:

Då skulle dom bli för dyra att anställa.

Säkert så.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...