Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Per_B

Hur avgöra om en Hagelpatron i kombination med ett Hagelvapen är bra eller inte

Recommended Posts

Per_B

Hur "vet" jag om hagelpatronen i kombination med bössan kommer att bli bra för den jakt jag tänkt mig? Jag tänker jaga fågel med US6  / 30g och rådjur med US3 / 36g (till att börja med :) ). Min plan för tillfället är att skjuta på 35m avstånd på en vit pappersduk, rita en cirkel med 75cm diameter centrerat över träffen och räkna ut hur många procent av haglen som träffar innanför cirkeln. Det ger ju en viss information. Duken skall helst vara så stor att jag tydligt kan se alla träffar utanför cirkeln också.

Men vad är ett bra resultat? Fågel känns lättast, för rådjur är det knepigare tycker jag.

För US6 / 30g på fågel: Här tänker jag att det perfekta resultatet är en så stor träffyta som möjligt som har minimalt med större håligheter i sig.

För US3 / 36g på rådjur: Här lutar jag åt att det är bättre att få en relativt "liten / samlad" träffbild (1/2 choke till full choke). Dessutom känns det väsentligt att det inte blir massa randhagel som sitter här och där en bra bit ut. Dvs tankegången här är att jag inbillar mig att jag lyckas träffa rådjuret bra med en samlad svärm, känns onödigt att perforera hela rådjuret, men om jag av någon anledning skjuter "snett" så vore det bra om alla hagelen missar rådjuret.

Vad tror ni om tankegången? 

Hagelpatronerna jag lutar åt:

US 6: Gamebore Regal 12/65 30g Fiber förladdning

US3: Rottweil Waidmains 12/70 36g Plast

OBS: Olika Bössor för det två jobben. Tikka M77k för rådjur och SbS eller FN Browning halvautomat till fågel 

KJE81
6 minutes ago Per_B sa:

Hur "vet" jag om hagelpatronen i kombination med bössan kommer att bli bra för den jakt jag tänkt mig? Jag tänker jaga fågel med US6  / 30g och rådjur med US3 / 36g (till att börja med  ). Min plan för tillfället är att skjuta på 35m avstånd på en vit pappersduk, rita en cirkel med 75cm diameter centrerat över träffen och räkna ut hur många procent av haglen som träffar innanför cirkeln. Det ger ju en viss information. Duken skall helst vara så stor att jag tydligt kan se alla träffar utanför cirkeln också.

Men vad är ett bra resultat? Fågel känns lättast, för rådjur är det knepigare tycker jag.

För US6 / 30g på fågel: Här tänker jag att det perfekta resultatet är en så stor träffyta som möjligt som har minimalt med större håligheter i sig.

För US3 / 36g på rådjur: Här lutar jag åt att det är bättre att få en relativt "liten / samlad" träffbild (1/2 choke till full choke). Dessutom känns det väsentligt att det inte blir massa randhagel som sitter här och där en bra bit ut. Dvs tankegången här är att jag inbillar mig att jag lyckas träffa rådjuret bra med en samlad svärm men om jag av någon anledning skjuter "snett" så vore det bra om alla hagelen missar rådjuret.

Själv brukar jag välja de patroner som efter testskjutning ger så få luckor som möjligt i träffbilden, och sen välja hagelnummer utifrån jakten, normalt sett 6:or till det mesta och 3:or eller 4:or till rådjur...ibland även 5:or för tjäder, hare och räv, men det går lika bra med 6:or :)

• Thanks 2

kkjon
28 minutes ago Mad Mike sa:

Är jag ensam kvar på jorden som inte analyserar sönder saker?

Jag laddar drillingen med vad jag hittar för hagelplugg för stunden....Gyttorp, Gamebore, Remington, Winchester, Nitedals, SoB, you name it-allting dör

/Mike

Men då har du allt tur när du skjuter 🤣

Utan att ha analyserat mitt hagelskytte nämnvärt så har jag mycket mer död i andraskottet, tror jag skippar förstaskottet framöver och går direkt på andraskottet😜

• Like 1
  • Haha 1

charlie
39 minutes ago Mad Mike sa:

Jag laddar drillingen med vad jag hittar för hagelplugg för stunden....Gyttorp, Gamebore, Remington, Winchester, Nitedals, SoB, you name it-allting dör

/Mike

Gör du lika när du skjuter in studsarn 😜 

Funkar i majoriteten av fallen bra om man inte sträcker på avstånden 👍 

Men om man som undertecknad är hageljägare i själ och hjärta vill jag veta hur patronen beter sig på ~35-40 meter vilket jag räknar som ytterst gräns för skott mot oskadad fågel... 

• Thanks 1

charlie
2 hours ago Per_B sa:

Hur "vet" jag om hagelpatronen i kombination med bössan kommer att bli bra för den jakt jag tänkt mig? Jag tänker jaga fågel med US6  / 30g och rådjur med US3 / 36g (till att börja med  ). Min plan för tillfället är att skjuta på 35m avstånd på en vit pappersduk, rita en cirkel med 75cm diameter centrerat över träffen och räkna ut hur många procent av haglen som träffar innanför cirkeln. Det ger ju en viss information. Duken skall helst vara så stor att jag tydligt kan se alla träffar utanför cirkeln också.

För US3 / 36g på rådjur: Här lutar jag åt att det är bättre att få en relativt "liten / samlad" träffbild (1/2 choke till full choke). Dessutom känns det väsentligt att det inte blir massa randhagel som sitter här och där en bra bit ut. Dvs tankegången här är att jag inbillar mig att jag lyckas träffa rådjuret bra med en samlad svärm, känns onödigt att perforera hela rådjuret, men om jag av någon anledning skjuter "snett" så vore det bra om alla hagelen missar rådjuret.

OBS: Olika Bössor för det två jobben. Tikka M77k för rådjur och SbS eller FN Browning halvautomat till fågel 

Grubbla inte ihjäl dig i början. Risken är att du inte vågar trycka av när förhållandena är de rätta om du läser in dig för mycket 🤔. I början är det mångt mycket mer än patronen som speglar utfallet 👍 

Du har valt två vettiga patroner. Provskjut dem på papper, både på 35 å på exv 20 m. Ser det bra ut (inga hål i bilden osv) ladda å kör på. 

M

• Thanks 1

Mad Mike
46 minutes ago kkjon sa:

Men då har du allt tur när du skjuter 🤣

Utan att ha analyserat mitt hagelskytte nämnvärt så har jag mycket mer död i andraskottet, tror jag skippar förstaskottet framöver och går direkt på andraskottet😜

Jag har ofta tur;)

Pratar vi rent hagelskytte så har jag konstaterar att jag har högst träffprocent med mitt första och tredjeskott så jag hoppar över andraskottet:lol:

/Mike

Ken1

En fråga till TS. Hur många tusen skott har du skjutit i träningssyffte?? För det spelar ingen roll hur bra en hagelpatron skjuter i bössan om du inte ligger korrekt. Det samma gäller vid kula. Sittandes i bänk och jaga mm träffbilder spelar ingen roll på ett löpande mål på samma avstånd. Men självklart ska du testa patronerna för att stilla din nyfikenhet. En annan tanke? Vilken patron kommer du träna med???? Min gissning är den billigaste du hittar, så gör jag iallafall 🤔🤔🤔🤔🤔🤔

• Like 1
  • Thanks 1

Hipshot
16 hours ago Mad Mike sa:

/Mike

Nope vi är tydligen två obildade... :whistling:

16 hours ago charlie sa:

Men om man som undertecknad är hageljägare i själ och hjärta vill jag veta hur patronen beter sig på ~35-40 meter vilket jag räknar som ytterst gräns för skott mot oskadad fågel... 

Här ska jag nog låta bli att skriva allt för mycket, inte väcka den björn som sover...

Det är kul när det smäller, testa på! 

Själv bränner jag hellre pluggen på fågel, trillar de när jag gör rätt så är det bra skit. Faktiskt funkar det mesta.. 

• Like 1

charlie
1 hour ago Hipshot sa:

Nope vi är tydligen två obildade... :whistling:

Här ska jag nog låta bli att skriva allt för mycket, inte väcka den björn som sover...

Det är kul när det smäller, testa på! 

Själv bränner jag hellre pluggen på fågel, trillar de när jag gör rätt så är det bra skit. Faktiskt funkar det mesta.. 

Björnen lär nog fortsätta sova 😂 så de lugnt. Klart jag med testat på fågel, vissa trillar ner. Vissa gör det inte 🤔 men sällan patronens fel. Jag tror nog det egentligen till största delen är mentalt 😜 jag tror på patronen eftersom jag testat den. Alltså upplever jag den bättre 👍

• Like 2

Hipshot

Det jag tycker är roligast är de som efter två blankbom tar ned pangen och med tydlighet förklarar att det är pluggens fel.. Händer faktiskt till och från, sjukt kul varje gång!

• Like 2

culot
29 minutes ago Hipshot sa:

Det jag tycker är roligast är de som efter två blankbom tar ned pangen och med tydlighet förklarar att det är pluggens fel.. Händer faktiskt till och från, sjukt kul varje gång!

Det är likadant på Italienska Hagel laddforum , där uppger man förtvivlat att dom minsann laddat EXAKT lika som förra året, men  denna sesången så ramlar inte fåglarn trots att dom skjuter mitt på , så dom skriver uppgivet  " vad är det för fel på skotten " ???

• Like 1
  • Haha 1

pmt
36 minutes ago Hipshot sa:

SBK... 

Själv hanterar jag det på enklast möjliga sätt: jag håller koll på grejorna (på en snudd på rektal nivå ibland) och blir det bommar så ska felet enbart letas bakom bakkappan..... 

Men så behöver jag inte undra varför heller. 

/T

• Like 2

charlie

Jag instruerade på en andjakt för några år sen. Enligt klienten sköt han dåligt med en viss patron med blå hylsa men de röda var det rätt "dö" i. 

Jag var tvungen att testa, så i stridens hetta petade jag i ett par blå å nog faen dog fåglarna hur bra som helst. När kunden sen såg att jag la i två nya blå bommade han... vid återgång till de röda dog allt igen 🤔 

Den här kunden visste precis vad han gjorde med spettet kan jag lugnt säga, så effekten var enbart uteslutande mental 👍 

• Like 1
  • Haha 1

culot
15 minutes ago MagnusN sa:

Ett bra sätt för att se täckning tycker jag är att rita i "glappen" i svärmen istället för att färgdutta hagelhålen. Då ser man bra vad som kan flyga igenom + att det går fort att rita. Ska se om jag har någon bild

Haglen rör sig liksom målet så träffbilden är en aning föränderlig.

men visst är det för glest får du gå närmare, 5m kan göra en skitplugg riktigt bra eller i vart fall okay. 

• Like 1

Ken1

Skulle vara riktigt intressant att få veta hur många som test skjuter ALLA nya patroner dom skjuter. Märke hagelstorlek laddvikter osv. Skulle tro att 99.9% inte gör det!!!!

Själv funka jag så att.

- träning/tävlingspatron testas på lerduvor. Ser träffarna bra ut och det känns bra så är det ok. Samma med jakt igentligen. Har naturligtvis stött på patroner som ballar ur helt!!!!!! Vapenringen exklusive är ett exempel men djuren dog dock inte som jag ville.

• Like 2

culot

Jag testar ALLA Stålplugg jag ska använda och lite till som ges och skickas till mig. Jag testar även alla jaktplugg jag använder då dom är av egen tillverkning. Jag har testat i 40 år nu så det har blivit några..... Men jag är intresserad fortfarande, och jag vet var mina och mina vapens begränsningar går. Jag är inte tillfreds med 25 träff på lerduvor där 20 består av klyvare eller 3 bitar, däremot 20 sk stjärnor ger mig tillfredställelse. Det som dock kan ge problem är om det skjuts mycket trångt för då kan man lätt vilja tro att det är  fel på skotten.  Sen undrar jag varför så många tränar med ” gun up” och blåvägrar göra annat, och dessutom med ” ban bössan”  jaktbössan vädras endast på just jakt ... Jag har snart 7 st bössor av samma fabrikat och modell men jag skjuter dom alla trots att dom ser exakt lika ut, men dom har alla sin egen känsla även om Den är mkt snarlik de andra. 
/P

• Like 1