Hoppa till innehåll

Vilket krut refererar Barnes till i sin data (RL 15)?


Berlud

Recommended Posts

Laddar ett gäng olika Barnes-kulor för tillfället (MPG, TTSX, MB, LRX), och såg i Barnes egna laddata att dom har ett recept baserat på bland annat krutet "RL 15". Vad är RL 15? Är det Alliant Powder Reloader 15? Det krutet ska ju i sin tur vara nästintill identiskt med Norma 203b. Kan man gå på deras data och bara byta ut "RL15" mot 203b istället? 

Kalibern i fråga är 308w, 48cm pipa + dämpare.

Tack på förhand!

47265460_BarnesLoadData.thumb.PNG.af07cc440239216577d2caf532e9db04.PNG

1420283593_Normabrinntid.PNG.d498b30ab13a56171e48d201618506eb.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna! Har läst de flesta redan och konstaterat att Alliant Reloader 15 är i princip samma som N203b, frågan var egentligen vilket fabrikat Barnes syftar på med "RL 15". Men har fått svar att det är Reloader 15 dom syftar på, och det går att översätta till N203b för att göra egna stegar med Norma-krutet och Barnes laddata. Dock tycks just Barnes skriva ut ganska så heta laddningar så om nån annan hittar denna tråden så kan ni ju vara lite försiktiga om ni börjar närma er max. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Barnes har dra-åt-helvete-heta laddningar i många kalibrar. Roade mig bl.a. med att försöka fylla hylsan med så mycket krut det enligt Barnes skulle vara till en laddning i .358 Winchester och krutet rann bokstavligen över.

Jag tar deras data med en extremt stor nypa salt. Tänk också på att de använder förmodligen helt andra hylsor än du gör. Ta det försiktigt och jämför med andra källor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago LGH sa:

Barnes har dra-åt-helvete-heta laddningar i många kalibrar. Roade mig bl.a. med att försöka fylla hylsan med så mycket krut det enligt Barnes skulle vara till en laddning i .358 Winchester och krutet rann bokstavligen över.

Jag tar deras data med en extremt stor nypa salt. Tänk också på att de använder förmodligen helt andra hylsor än du gör. Ta det försiktigt och jämför med andra källor.

Nja jag har testat i tre kalibrar bla 8x57js, 9.3x62. Inga problem! Man behöver ju även med Barnes testa hastighet i laddstegen med kronograf så man inte landar över maxladdningen. Men det är ju ingen nyhet, samma för alla tillverkare.

Maxladdningar funkar ju inte i alla bössor, men det är ju känt fenomen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, PerT said:

Nja jag har testat i tre kalibrar bla 8x57js, 9.3x62. Inga problem!

OK, jag har testat andra kalibrar och kan berätta att t.ex. 47 hela grains Norma 201 med en 250 grains kula i .358 Winchester kommer ge en bra bit över maxtryck oavsett vilket hylsfabrikat det gäller (eller varför inte 53 grains Norma 201 med en 180 grains kula i samma kaliber - det ryms inte).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...