Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

DallasDave

Vi som älskar grillat!!

Recommended Posts

DallasDave

Ja min premium grill gick i graven i veckan så jag beställde mig för en gång skull en budget grill!

Inte det bästa och inte det sämsta.

Det är NetonNet egna märka och det ska bli intressant och se hur länge den lever.. Själv ger jag den 3 år innan den blir så pass dålig att den behövs bytas.

Jag kommer inte behandla den som min bebis utan här ska slabbas och grisas med diverse glaze och marinader utan att städa efter mig utan det får "brinna" bort.

Med 6st brännare så märker man att det blir otroligt varmt! Det är så den inte skulle klara sin egen hetta! Så det kommer bli ett nöje att slänga på vildsvin revben och andra delikatesser från det vilda man fäller!.

Nåväl här kommer länk på skiten samt lite bilder på premiär grillningen ikväll! 

(Fick bli en flinta stek från Tempo som faktiskt blev jävligt bra!)

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/gasolgrill/austin-and-barbeque-aabq-3-3-61b/1006105.9271/

20200615_165449.jpg

20200615_165457.jpg

• Like 2

Galne

Själv kör jag mest på mon Weber Performer Deluxe GBS, röker och grillar och lite om vartannat.
https://www.weber.com/SE/sv/grillar/kolgrill/performer/15501004.html?cgid=219#start=1

Vid mer "snabb" grillning blir det en Weber Q
https://www.weber.com/SE/sv/grillar/gasolgrillar/q-grillar/54010384.html?cgid=2492#start=1

Dock så finns det tankar på och bygga en Smoker för lite BBQ på amerikanskt vis, får se när tiden och orken infinner sig. Det mesta finns hemma så det är mest det andra som behövs.

DallasDave

Ja fy fan vilka grejer!

Dock så har jag blivet för lat för att vara proffs på kol/brikett grill även att det är överlägset. Det har blivet en dålig "lathet" att trippa ut och knäppa på gasolgrillen oavsett om man vill grilla sig en korv eller en halv gris 😅.

Galne
1 hour ago DallasDave sa:

Ja fy fan vilka grejer!

Dock så har jag blivet för lat för att vara proffs på kol/brikett grill även att det är överlägset. Det har blivet en dålig "lathet" att trippa ut och knäppa på gasolgrillen oavsett om man vill grilla sig en korv eller en halv gris 😅.

Tja gasolgrillen är till för den där korven och en burgare eller liknande...

Klotgrillen är magisk, frågan är om man skall ha en likadan när denna ger upp eller man får skaffa något annat. Funderar på om man skulle ha en Napoleon kanske... 🤔

https://www.grilltaltet.se/napoleon-pro22kc

DallasDave

Du ska nog fortsätta med weber. Du verkar nöjd med dem. 

DallasDave

Dan 

4 minutes ago MarkusR sa:

Det finns grillnördar och så finns det grillkonnässörer, typ @hobbe och @mbbohman😘

Själv är jag kolnörd och klarar mig hjälpligt med en weber 57a, en smokey Joe 37a och en barbecook skorstensgrill. Jag grillade mer fram till ett par år sedan, (200 grillmiddagar/år) men tröttnade lite. 

Gjuten betongskiva med weber57an nedfälld, 37an kan stå på bänken bredvid för tillbehör vid behov. Halogenspottar under taket över bänken så kör man året runt. 

DSC_0373.thumb.JPG.02442ee80739517eb051e612c839774a.JPG

Fan vad hungrig jag blev nu att se detta! 

MarkusR
Just now DallasDave sa:

Dan 

Fan vad hungrig jag blev nu att se detta! 

Gå ut och tänd grillen få 😉

Galne
21 hours ago MarkusR sa:

Det finns grillnördar och så finns det grillkonnässörer, typ @hobbe och @mbbohman😘

Själv är jag kolnörd och klarar mig hjälpligt med en weber 57a, en smokey Joe 37a och en barbecook skorstensgrill. Jag grillade mer fram till ett par år sedan, (200 grillmiddagar/år) men tröttnade lite. 

Gjuten betongskiva med weber57an nedfälld, 37an kan stå på bänken bredvid för tillbehör vid behov. Halogenspottar under taket över bänken så kör man året runt. 

DSC_0373.thumb.JPG.02442ee80739517eb051e612c839774a.JPG

Grillnörd får du nog betecknas som...

Jäkligt sugen på och testa en sån där japansk Konro grill som @hobbe har visat, finns bla på grilltältet här i stan!

https://www.grilltaltet.se/konrogrill

• Like 2

DallasDave

Jag sitter och lurar på det! ha ha!

DallasDave
13 minutes ago hobbe sa:

Jag går ofta till överdrift....

Har:

Weber 57

Weber smoky mountain 57

Yakitorigrill

Konrogrill

Primo 400 xl, kamado

Syd Afrikans braaigrill

Zanichelli Vedugn

Hillbilly vertikal grill

Alla används utom webergrillarna numera, bordsgrillarna är sjukt sociala, man grillar, äter och snackar om vartannat.

Väntar på en reverse of set smoker som en kille bygger....

20200603_053411-01.jpeg

20200509_192004-01.jpeg

20200508_185210-01.jpeg

20200502_195227-01.jpeg

20200319_164634-01.jpeg

IMG_20180601_230803_934.jpg

Ha ha ha!! Här en en utav kungarna märker jag!

• Thanks 1

MarkusR
12 minutes ago DallasDave sa:

Ha ha ha!! Här en en utav kungarna märker jag!

Tveklöst är det så, men vi har en tokfan 💙 här på forat som gör egen kolmila för att grilla 😉💪 han hittar kanske tråden så småningom 👍

• Like 1

DallasDave
2 minutes ago mbbohman sa:

Jag har ju slutat drälla här på forumet men blev intvingad nu. 

Jag är fullt normal och kan sluta när jag vill 🤭

Ha ha ha ha!!! med ett sådant uttalande blir man nästan nervös!

MarkusR
15 minutes ago mbbohman sa:

Jag har ju slutat drälla här på forumet men blev intvingad nu. 

Jag är fullt normal och kan sluta när jag vill 🤭

Sedärja, tokfan hittade hit 😉😂 men jag kan intyga att egenmilad kol är kungligt att grilla på 💪

YEAH RIGHT... Klassisk missbrukarlogik, den har vi hört förut 😉😘

Finn Inge Vidare
2 hours ago MarkusR sa:

Tveklöst är det så, men vi har en tokfan 💙 här på forat som gör egen kolmila för att grilla 😉💪 han hittar kanske tråden så småningom 👍

Det finns olika grader av "tokfan",  junior tycker om att pyssla så i ett gammalt oljefat (ni vet med stål band runt)

Lite hål i en sån och lövved så kommer det efter en dag riktigt fin grillkol.

Det blir lite ojämt men det som inte hinner kola klart får komma med i nästa sats.

Nästan så det är för enkelt för att bli så bra faktiskt👍 

• Like 1

Galne

Köpte nyss en Tri Tip av Angus från Canada på Grilltältet.se, någon som har något trevlig tillagnings tips?

• Like 1

Galne
3 hours ago hobbe sa:

Skåra fettet, salt

Dra upp den till 52 grader i grillen med rökträ, fettsidan upp, håll grilltempen runt 120 grader.

Vila 20-30 min, dra på så att grillen är tokvarm och grilla fettsidan.

Vila några minuter och tranchera, salra och peppra 

20200412_143806-03-01.jpeg

Hur lång tid kan det ta och få en 1,5 kilos bit till 52 grader? 2 timmar ish eller vad ska man gissa?

hobbe
48 minutes ago Galne sa:

Hur lång tid kan det ta och få en 1,5 kilos bit till 52 grader? 2 timmar ish eller vad ska man gissa?

Tror det går snabbare men sikta på 1,5- 2 tim, det gör inget om den får vila längre.

• Thanks 1

hobbe

Köpte lite midsommarkött hos mathias och Kajan på matpiraten i Hallstahammar (sjukt bra kött tar dom hem), dom hade precis lagt upp en grymt marmorerad flap, blev middag ikväll...

Flap "dirty steak", ris och Kakiage! 

FB_IMG_1592511042117.jpg

FB_IMG_1592511026929.jpg

FB_IMG_1592511032424.jpg

FB_IMG_1592511019678.jpg