Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Givdul

Hur kort hylslängd?

Recommended Posts

Givdul

Godkväll!

Har roat mig med att modifiera en Lee-pinne för 7x57 att fungera för 9,3x57. När jag nästan var klar kortade jag den smala pinnen längst ut som går igenom tändhålet i hylsan så att den skulle trimma något mer. Jag tog lite för mycket och hylslängden trimmad blir 55,6 mm istället för ca 56,3 som är rekommenderad trimmlängd. 

Spelar det någon praktisk roll som innebär problem med kortare hylshals? Gör väl en ny modifierad pinne vad det lider men duger 55,6 mm tills dess? /L

Patrik L

I praktiken så har det ingen större betydelse, men om du krymper med ett koniskt verktyg så kommer du få problem om du blandar dina hylsor med olika längder framöver så verktyget ju jobbar när hylsan går emot konan. (Visst, för en bänkskytt så kan det ge skillnader i precision, men för de flesta av oss så är det egalt) Så krimpen kommer att bli olika hård beroende på vilken hylslängd du har. I extremfallet så justerar du in en rätt hård krympning på en kort hylsa, när du sen kör en längre hylsa så kommer hylsan att få en krage nedanför bröstet som gör att du inte kan kamra hylsan. 

Så: Om du har koll på dina hylsor kör ett gäng så du har nu, när du skaffar en "pinne" med rätt längs så kasserar du dom korta och börjar om på nytt. Krimpen justerar du in så den passar hylslängden du kör med.

Och om du kör med ett krympverktyg av collettyp t.ex. som Lees "factory crimp die" så kan du bortse från det mesta ovan...

• Thanks 1