Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Per_B
      By Per_B
      Jag har en Tikka M77k 12/222. Nu sitter ett aimpoint 5000 på men jag skall sätta på ett kikarsikte för att kolla vilken av 222 ammunitionen som jag har går bäst i bössan. Jag har de här i kaliber 222:
      Vilken av de här tre tror ni går bäst i bössan?
      Norma Soft Point 3,2g
      Norma Soft Point 4,0g
      Sako Gamehead 3,2g
      Samtliga är vanliga blyspets ammunition. Vilken tror ni kommer ge bäst precision på 80 meter (minst diameter 3 skotts-grupp)? De brukar ju prata om stigningen / räfling i pipan när det gäller 222... vet ni vilken jag har i min Tikka M77k? Spelar det någon roll i detta fallet med de här tre patronerna? Tacksam för input! 

Skall testa Jaktmatchen också (men det är mest på kul, skall ha bössan till rådjur inte fågel)
      Norma Jaktmatch 3,6g
      Sako FMJ 3,2g
    • RmK-GBG
      By RmK-GBG
      Hej, 

Jag har en Tikka T3 Sporter och en Tikka T3 Light (i en Boyds tumhålskolv) och Sportern har redan Picatinny installerad (Tikkas original köpt från jakt.se)

Nu är min fråga, i instruktionerna står det att man skall borra i lådan och knacka ner stiften för att få den mer rekylsäker. Det har jag inte gjort på Sportern,. Men nu när den även skall monteras på Light:en så undrar jag. Jag har ingen lust att borra i min låda. Mest för att jag är orolig för att det skall bli perfekt. 
      Kan jag istället använda dubbelhäftande tejp modell "herrejössesstark" och sen skruva fast den med de fyra skruvarna i lådan. Den tejpen jag har är grym. Min tanke är att tejpen är såpass stark så den borde inte ge med sig vid rekylen och skruvrna håller det ytterligare.
      Andra tillverkare tex Mountain Tactical har ett stålstift som går in i det främre fästets rekylklack. En snygg lösning, men dels så är det svårt att köpa saker från USA (ev exportrestriktion, tull mm) så jag vill helst köra på det jag har. 

Vad tror ni om detta? Några andra tips? 
    • Callebb
      By Callebb
      Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt. 
      Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 
      Precis fått min första studsare (Arvegods) 
      Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 
      Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 
      På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 
      Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 
      Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 
      Så nu till några fler frågor. 
      jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 
      Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 
      Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 
      Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh
      Carl 
    • interiktigtsomallaandra
      By interiktigtsomallaandra
      hej!
      Jag har numera fått tag i kolven jag letat efter. 
      mvh interiktigtsomallaandra
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjäna!
      Har nu börjat få hem alla delar o saker som krävs för att kunna jaga.
      Har en winchester xpr i .308 utan dämpare eller m-broms.
      Det jag undrar lite över är om det finns andra xpr ägare här på forumet eller kunniga säljare, ägare osv som kan rekommendera en redigt grym kula att jaga med, samt en billig och bra övningsammunition. Det som jag kommer att jaga lär bli gris och rådjur i första hand.

Tack
      /Richard 
DallasDave

Vad har vi i skåpet!

Recommended Posts

DallasDave

Tänkte att starta upp den här tråden så vi kunde flasha med lite bilder och skryta om våra bössor!

Det är alltid roligt att se varandras lösningar eller byggen för lång håll skytte eller för jakt.

DallasDave

Jag tänkte börja lite lätt med mitt sista inköp och mitt nuvarande "Natt rigg" för gris.

Det är en Weatherby Vanguard S2 Backcountry i kaliber 30-06 sprg. 

Den är gängad och ej kapad så på sina 60cm långa pipa sitter det en Aimsport 50s 2:a.

Jag kunde precis med Nikko Sterling baser montera ett Pulsar Thermion XP38 med Leupold 30mm "låga" QRW fästen. 

20200611_180142.jpg

• Like 2

Dansken

Ska vi skriva våra adresser också?

• Like 1
  • Thanks 1

DallasDave
4 minutes ago Dansken sa:

Ska vi skriva våra adresser också?

Nja.. Men vill man det så går väll det oxå.. Men det är väll inte att föredra.

• Like 1

Per_B

Ser rätt nice ut Dallas med okapad pipa. Jag gillar det inte något vidare när man kapat så mycket att ljuddämparen börjar vid förstocken. Kul med lite vapen flashande! 

DallasDave
8 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Börjar så smått att presentera mitt "salongsgevär" då...

SAKO Finnfire varmint.

Härligt att fler hakar på! Mycket snygg pjäs! Är det ett 2-7 vx2 jag skådar på den?

• Like 1

Sako_Finnbear
2 minutes ago DallasDave sa:

Härligt att fler hakar på! Mycket snygg pjäs! Är det ett 2-7 vx2 jag skådar på den?

Tack!

Det är en 3-9x40 European 30.

DallasDave

Aaa okej!

DallasDave
5 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Tack!

Det är en 3-9x40 European 30.

Den såg inte ut att var så stor på bössan. Mycket snyggt ihop med dem fästena!

DallasDave
6 minutes ago Ken1 sa:

Står ju inte om det bara gäller studsare men chansar och lägger in en bild på mitt nyförvärv. Browning b25 a1 

Nej Ken1 det är inte enbart för studsade! Alla pangare är välkomna!

DallasDave

Skriv gärna lite om dem oxå. 

Som till exempel så hitta jag en näst intill ny HVA 1649 (9.3x62) i Uppsala.

Gubben som ägde innan mig hade köpt den som ung och efter att han provskjutit bössan inför en älgjakt så våga han inte skjuta med den mer.

Så i mina ägor (efter några skott) så sprack stocken på det vanliga stället. Så jag bad faktiskt vapensmeden att "överdriva" lite med stiften och ge mig en lite mer "safari" stil på bössan. Resultatet blev riktigt smutt ändå och många tycker det ser lite fräsigt ut.

Montera warne baser (då den var helt ren) samt fixa till en smidig kolvkams höjning mekaninsm från samma smed samt kapa/gänga pipan från 60cm till 53cm för dämpare. Har även utrustat den med ett Recknagel trycke med original säkringen.

2019-06-14 15.17.26-1.jpg

• Like 1

Svenstorparn

Eftersom det är ok med hagelpangar så hakar jag på och "show off" med min Krieghoff Parcours bestyckad med Teague choker och en uppsättning Briley.

Jag har en annan liten sak på ingång men den har inte landsfiskalen gett sitt tillstånd till ännu, så jag suger på den karamellen en stund till😁

D243B785-CE4B-48FF-901A-DA2556B1E2D2_1_201_a.jpeg

• Like 2

DallasDave
3 minutes ago Svenstorparn sa:

Eftersom det är ok med hagelpangar så hakar jag på och "show off" med min Krieghoff Parcours bestyckad med Teague choker och en uppsättning Briley.

Jag har en annan liten sak på ingång men den har inte landsfiskalen gett sitt tillstånd till ännu, så jag suger på den karamellen en stund till😁

Riktigt  snyggt pellets kastare och montage av bilden med klassiska gyttorp röd! 

• Like 1

Kalaskulan

Bra initiativ Dallas dave, alltid kul att se vad andra gillar!

Däremot gillade jag inte Danskens spydighet om adresser, trodde den här sidan var bättre på sånt än grannkanalen.

Per_B

Tror inte det var illa menat av Dansken! Kan bli lite onyanserat ibland saker och ting när man skriver fort och kort! 

DallasDave

Fan så jävla tråkigt sådant här är....  Kan ni inte tjafsa någon annanstans?

Blir liksom inte roligt för oss andra.

Daltorpet
20 minutes ago Dansken sa:

Då ska jag förklara för dig:

Facebook är tjuvarnas bästa vän: "Guuud vad skönt det ska bli med 4 veckors semester i Thailand"

Jag förstår hur du tänker och håller absolut med till största del. Dock tror jag mer att Facebook är ett större problem och tjuvarna kommer nog även om man inte lagt ut att man äger vapen.

Så lägger man ut på Facebook att man är borta fyra veckor i Thailand och får påhälsning av tjuvar så hittar de nog ändå vapenskåpet till slut. De flesta jag känner förvarar ju även sina dyrbarheter i vapenskåpet så det är nog ett hett villebråd även om de inte är ute efter just vapen.

Daltorpet
4 minutes ago DallasDave sa:

Fan så jävla tråkigt sådant här är....  Kan ni inte tjafsa någon annanstans?

Blir liksom inte roligt för oss andra.

Jag ber om ursäkt för att jag spann vidare. Jag ska bidraga med bössa i eftermiddag. Mod kan ta bort inlägget om ni vill hålla tråden ren.

• Like 1

Sako_Finnbear

Kanske inte så upphetsande för alla, men jag tycker att luftgeväret har en given plats i vapen-

garderoben. Mitt är en HW30 5,5mm med en Gamo 4x32 kikare.

Detta har jag strippat från lack och gammal bets samt utfört en riktig hederlig oljeboning på.

IMG-4446.jpg

IMG-4447.jpg

• Like 1

DallasDave
42 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Kanske inte så upphetsande för alla, men jag tycker att luftgeväret har en given plats i vapen-

garderoben. Mitt är en HW30 5,5mm med en Gamo 4x32 kikare.

Detta har jag strippat från lack och gammal bets samt utfört en riktig hederlig oljeboning på.

Oj oj oj.. Det var länge sedan jag såg en sådan!

Sako_Finnbear
2 minutes ago DallasDave sa:

Oj oj oj.. Det var länge sedan jag såg en sådan!

Ja luftgevär hör ju ofta ungdomen till, men jag övningsskjuter i princip varje dag med det.:)

• Like 1