Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• josc72
      By josc72
      Försöker sälja pappas långskjutarälgbössa. Han är en gammal man med en svag stödarm och orkar inte  längre jaga med den. En bössa med några år på nacken men inte en som man ligger övningsskjuter med. Absolut inte sanser om hundra skott var och var annan dag. Pipan har definitivt gått under 400 skott och är väl efterhållen (inte av pappa men av sönerna). Skjuter fantastiskt på långa håll (även korta) med fabriksladdad Nosler och tunga Lapua Mega. Byggdes till en början för att vara sälbössa. Blev 31 älgar istället. En speciell bössa för speciella behov som levererar grymt i sitt rätta element.

Weatherby Mark V i kaliber 300 Wb Mag. Bäddad orginalstock. 60,5 cm åttkantig Shilenpipa med rekyldämpare. Vet ej jängning då vi inte gjort några allvarliga försök att lossa dämparen. 

Medföljer en del färdig amunition men framförallt hylsor och laddverktyg. Totalt 200 hylsor. Endast engångsskjutna. Passar handladdaren då 20 skott kostar 950 kr och 100 av Normas hylsor kostar 1500 kr.

Känns stocken lite gammal, brun och icke tillräckligt taktical görs många nya. Går att köpa laminat från Boyds för $ 150 och ännu fler och dyrare från Mcmillan. 

Säljes så som på bilderna. Pappa har tänkt sig ett pris på 15.000 för rubbet.

• Per_B
      By Per_B
      Jag har en Tikka M77k 12/222. Nu sitter ett aimpoint 5000 på men jag skall sätta på ett kikarsikte för att kolla vilken av 222 ammunitionen som jag har går bäst i bössan. Jag har de här i kaliber 222:
      Vilken av de här tre tror ni går bäst i bössan?
      Norma Soft Point 3,2g
      Norma Soft Point 4,0g
      Sako Gamehead 3,2g
      Samtliga är vanliga blyspets ammunition. Vilken tror ni kommer ge bäst precision på 80 meter (minst diameter 3 skotts-grupp)? De brukar ju prata om stigningen / räfling i pipan när det gäller 222... vet ni vilken jag har i min Tikka M77k? Spelar det någon roll i detta fallet med de här tre patronerna? Tacksam för input! 

Skall testa Jaktmatchen också (men det är mest på kul, skall ha bössan till rådjur inte fågel)
      Norma Jaktmatch 3,6g
      Sako FMJ 3,2g
    • RmK-GBG
      By RmK-GBG
      Hej, 

Jag har en Tikka T3 Sporter och en Tikka T3 Light (i en Boyds tumhålskolv) och Sportern har redan Picatinny installerad (Tikkas original köpt från jakt.se)

Nu är min fråga, i instruktionerna står det att man skall borra i lådan och knacka ner stiften för att få den mer rekylsäker. Det har jag inte gjort på Sportern,. Men nu när den även skall monteras på Light:en så undrar jag. Jag har ingen lust att borra i min låda. Mest för att jag är orolig för att det skall bli perfekt. 
      Kan jag istället använda dubbelhäftande tejp modell "herrejössesstark" och sen skruva fast den med de fyra skruvarna i lådan. Den tejpen jag har är grym. Min tanke är att tejpen är såpass stark så den borde inte ge med sig vid rekylen och skruvrna håller det ytterligare.
      Andra tillverkare tex Mountain Tactical har ett stålstift som går in i det främre fästets rekylklack. En snygg lösning, men dels så är det svårt att köpa saker från USA (ev exportrestriktion, tull mm) så jag vill helst köra på det jag har. 

Vad tror ni om detta? Några andra tips? 
    • Callebb
      By Callebb
      Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt. 
      Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 
      Precis fått min första studsare (Arvegods) 
      Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 
      Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 
      På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 
      Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 
      Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 
      Så nu till några fler frågor. 
      jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 
      Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 
      Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 
      Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh
      Carl 
    • interiktigtsomallaandra
      By interiktigtsomallaandra
      hej!
      Jag har numera fått tag i kolven jag letat efter. 
      mvh interiktigtsomallaandra
DallasDave

Vad har vi i skåpet!

Recommended Posts

Ken1

Och så kulbössorna.

- Winchester 70 6.5x55 i en Boyd kolv med ett Delta 2.5-15x56

- Remington 700 sps308 i en Boyd kolv med ett Delta 2.5-10x50

-Winchester för 308 med en burris 1.5-6x42

- Remington 700 sps 223rem med en Delta 2.5-10x56

- Remington 700 vls 308 med en Delta 2.5-10x56 (till salu om någon är sugen)

- Marlin 336 bor 30-30 med ett konus 1.5-4x 24

- kricko helstock 22wmr med en burris 4.5-14x50

IMG_20200703_160618.jpg

IMG_20200703_160712.jpg

IMG_20200703_160737.jpg

IMG_20200703_160649.jpg

IMG_20200703_160858.jpg

IMG_20200703_160834.jpg

IMG_20200703_160806.jpg

• Like 2

Franchi
33 minutes ago Ken1 sa:

Jaha vad finns i skåpet?? Min FN b25 a1 är ju redan presenterad,så vi fortsätter väll med haglen. 

-browning 325 Nordic Gold 

-browning 325 Sporting 

-browning 325 gti 

-simson thuringen 16/70

-remington 1100 

IMG_20200703_155637.jpg

IMG_20200703_155708.jpg

IMG_20200703_155735.jpg

IMG_20200703_155827.jpg

IMG_20200703_155851.jpg

Den där Browning 325 GTI.....är det någon specialare eller en mera ovanlig modell, jag har då total missat den. Vad är det för årsmodell på den.

Ha de.

Ken1
2 minutes ago Franchi sa:

Den där Browning 325 GTI.....är det någon specialare eller en mera ovanlig modell, jag har då total missat den. Vad är det för årsmodell på den.

Ha de.

Den heter igentligen Browning Signature och va lackad röd och svart. Men den va strippad när jag köpte den.

Franchi
6 minutes ago Ken1 sa:

Den heter igentligen Browning Signature och va lackad röd och svart. Men den va strippad när jag köpte den.

Då faller poletten ned för mig.

• Haha 1

denstore

Jag funderade lite på hur pass orolig man behöver vara för att posta i en sån här tråd, men ganska snart insåg jag att om man redan har pratat om sina bössor och intressen på denna eller någon annan sida, så är väl redan skadan skedd. Jämförelsen med att berätta offentligt på Facebook om att man ska på semester är ju långt ifrån samma sak. Våra bössor är ju inte direkt i de kriminellas intressesfär, i alla fall inte normala jaktvapen. Superdyra samlarvapen eller något väldigt exklusivt kanske är det, men knappast sånt som finns i de flestas skåp, skåp som dessutom har helt andra krav än vad som krävdes förr. Jag hörde till och med en handlare berätta att polisen brukade hitta uppbrutna skåp med vapnen kvar, då tjuvarna inte ville åka fast för vapenbrott...

Här kommer en bild på mina senaste inköp:

106588305_1656286501191180_3922463234980515672_n.jpg

• Like 1

Bjorn.h

Zg-47. Kal 30-06

BABF376F-99DD-49E9-98FE-E8549FC66A51.jpeg

• Like 2

Sako_Finnbear
17 hours ago Bjorn.h sa:

Zg-47. Kal 30-06

BABF376F-99DD-49E9-98FE-E8549FC66A51.jpeg

Snyggt fiddleback mönster på kolven.

pmt

Ett enkelt svar....

Enligt polisen: för mycket

Enligt mig: på tok för få vapen

/T

• Like 1

M-98
3 hours ago pmt sa:

Ett enkelt svar....

Enligt polisen: för mycket

Enligt mig: på tok för få vapen

/T

Japp,  jag hade en diskussion med tillståndshandläggaren att någonstans 150-175st vapen kändes lagom. Eftersom att det var en kvinna så framförde jag att man behöver ju bössor anpassade till de olika viltarterna och jaktformerna, dessutom för matcha sina nya jaktkläder som knickers och Barbour med lite nya bössor, typ, som kvinnor gör med skor, handväskor och sådant...:blink: Faan va pank man skulle vara :whistling:

• Like 2

culot

Jag tror folk här anar vad jag har i skåpet :whistling:

• Like 1

DallasDave
41 minutes ago culot sa:

Jag tror folk här anar vad jag har i skåpet 

Handväskor och högklackat?  🤪

• Haha 1

culot
3 hours ago DallasDave sa:

Handväskor och högklackat?  🤪

dom har jag i garderoben .....

DallasDave
3 minutes ago culot sa:

dom har jag i garderoben .....

Ha ha ha!! Samma här!!! ha ha!! 👍

DallasDave

Jaha då jag inte blev av med mitt Zeiss V4 så blir det att använda det istället till bocken.

Jag provade denna uppsättning på skjutbanan med 150gr Fiocchi (sst kulan) och den var blev riktigt go att panga med. 

Får man hoppas på att det dycker upp en oxå den 16:e.

20200719_181041.jpg

• Like 1