Hoppa till innehåll

US 7 - Fågel eller Lerduva


Per_B

Recommended Posts

Jag har larmat iväg massor av bly 9or efter div fågel och visst funkar det.  Men du får en begränsning  på håll och storlek. Kajor och byduvor på nära håll runt gårdar är det svårt att hitta nåt bättre men helt plötsligt drar en kråka/ trut förbi på lite mer håll och då funkar det mindre bra. Jag har slutat prova och har en bly 6a till allt mindre, en bly 5a till allt större och en  stål 4 till allt som kräver stål, sen kan jag sluta tänka på det.. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Freddy sa:

Så hur långt klarar du ta en kråka på. Går det på 30 meter?

Ja, men det är marginalen som fattas. På 30 går det med 7,5 stål också, oftast. och det är det där "oftast" jag har det lite svårt med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Freddy sa:

Så hur långt klarar du ta en kråka på. Går det på 30 meter?

Borrningen är lite intressant men inom 30 meter så får du ned kråkan.. inom 25 så är den förmodligen död om du träffat väl. Trängre borrning och dödligheten ökar typ.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Freddy sa:

Typ fylla i dem med tuschpenna?

Ja och bäst är med en bred spets , du kan titta på mina hagel ladd trådar och se vad du tycker.

Sen rekommenderar jag Bauhaus ”mjölkpapp”  som är top notch för träffbilder , jag köper 1,5m X50m rullen och delar i 2 så har jag  75cm x100m att skjuta på, tunn brunpapp Är defakto rätt kass att skjuta på . Tips är att göra en planka med verktygskrokar på , och samma sida som krokarna skruvar du i 2st 75 mm montage skruv ock låter dom sticka ut 60mm typ, sen skruvar du 2st rakt igenom i lite sand vinkel uppåt med 600m emellan så du kan hänga pappen på. Tips:2 är  att köpa 2 limklämmor i plåt att hänga i underkant på pappen som nu bör vara 75x85ca    Och det är förvisso mer optimalt att skjuta på en 1,5x1,5 papp men det är så jävla bökigt och skrymmande att rodda med,  så visst inser man snabbt att skjuta mitt i ett papper på 35 m inte är nån lek . Så ! Nu har du fått en lektion i träffbildspappoptimering ?
/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Borrningen är lite intressant men inom 30 meter så får du ned kråkan.. inom 25 så är den förmodligen död om du träffat väl. Trängre borrning och dödligheten ökar typ.. 

 

Tycker du att det är för klent med kvarts borrning på 30 meter? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago culot sa:

Ja och bäst är med en bred spets , du kan titta på mina hagel ladd trådar och se vad du tycker.

Sen rekommenderar jag Bauhaus ”mjölkpapp”  som är top notch för träffbilder , jag köper 1,5m X50m rullen och delar i 2 så har jag  75cm x100m att skjuta på, tunn brunpapp Är defakto rätt kass att skjuta på . Tips är att göra en planka med verktygskrokar på , och samma sida som krokarna skruvar du i 2st 75 mm montage skruv ock låter dom sticka ut 60mm typ, sen skruvar du 2st rakt igenom i lite sand vinkel uppåt med 600m emellan så du kan hänga pappen på. Tips:2 är  att köpa 2 limklämmor i plåt att hänga i underkant på pappen som nu bör vara 75x85ca    Och det är förvisso mer optimalt att skjuta på en 1,5x1,5 papp men det är så jävla bökigt och skrymmande att rodda med,  så visst inser man snabbt att skjuta mitt i ett papper på 35 m inte är nån lek . Så ! Nu har du fått en lektion i träffbildspappoptimering ?
/ P

Okej kanon tack ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Ja och bäst är med en bred spets , du kan titta på mina hagel ladd trådar och se vad du tycker.

Sen rekommenderar jag Bauhaus ”mjölkpapp”  som är top notch för träffbilder , jag köper 1,5m X50m rullen och delar i 2 så har jag  75cm x100m att skjuta på, tunn brunpapp Är defakto rätt kass att skjuta på . Tips är att göra en planka med verktygskrokar på , och samma sida som krokarna skruvar du i 2st 75 mm montage skruv ock låter dom sticka ut 60mm typ, sen skruvar du 2st rakt igenom i lite sand vinkel uppåt med 600m emellan så du kan hänga pappen på. Tips:2 är  att köpa 2 limklämmor i plåt att hänga i underkant på pappen som nu bör vara 75x85ca    Och det är förvisso mer optimalt att skjuta på en 1,5x1,5 papp men det är så jävla bökigt och skrymmande att rodda med,  så visst inser man snabbt att skjuta mitt i ett papper på 35 m inte är nån lek . Så ! Nu har du fått en lektion i träffbildspappoptimering ?
/ P

Detta var ju helt ok.. Men Freddy, när han börjar orera om att skära sönder plugg då är det bara att sluta läsa.. det gör alla andra :D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Hipshot sa:

Detta var ju helt ok.. Men Freddy, när han börjar orera om att skära sönder plugg då är det bara att sluta läsa.. det gör alla andra :D

 

Haha okej ja det hade jag inte tänkt att krångla med iaf??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Freddy sa:

Haha okej ja det hade jag inte tänkt att krångla med iaf??

Lyssna inte på en tok som slänger Gösfile 

a” 450kr kilot över relingen ....Skära sönder en och annan plugg hör till i utbildningen hur det funkar eller inte funkar. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago culot sa:

Lyssna inte på en tok som slänger Gösfile 

a” 450kr kilot över relingen ....Skära sönder en och annan plugg hör till i utbildningen hur det funkar eller inte funkar. 

Vad är det du kollar efter i patronen när du har plockat isär den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Freddy sa:

Vad är det du kollar efter i patronen när du har plockat isär den?

Det, minsann, jär ett av forumets största mysterier... :whistling: 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Skånepåg sa:

Jag har larmat iväg massor av bly 9or efter div fågel och visst funkar det.  Men du får en begränsning  på håll och storlek. Kajor och byduvor på nära håll runt gårdar är det svårt att hitta nåt bättre men helt plötsligt drar en kråka/ trut förbi på lite mer håll och då funkar det mindre bra. Jag har slutat prova och har en bly 6a till allt mindre, en bly 5a till allt större och en  stål 4 till allt som kräver stål, sen kan jag sluta tänka på det.. 

Jag har absolut inga trutar i luftrummet ?. Men kråkor är det gott om. Har skjutit kråkor med sexor som kommer ner levande. Trodde det berodde på för få hagel i fågeln helt enkelt, kanske behöver lära mej att skjuta riktigt istället?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Freddy sa:

Jag har absolut inga trutar i luftrummet ?. Men kråkor är det gott om. Har skjutit kråkor med sexor som kommer ner levande. Trodde det berodde på för få hagel i fågeln helt enkelt, kanske behöver lära mej att skjuta riktigt istället?

Vill inte kråkorna dö när du skjuter dem med 6:or så kan jag trösta dej med att du bör nog söka förklaringen bakom kolven.. 

5 minutes ago culot sa:

Dryga feta och SNÅLA .....?

:D:D:wub:

Ja ja jag ska försöka förmedla firrarna.. :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-24 at 14:18 Freddy sa:

Vad är det du kollar efter i patronen när du har plockat isär den?

Man kan se om allt fabrikanten skryter om ska finnas i patronen verkligen gör det. 
Många gånger hör man folk lovorda en patron med ett jäääävla DÖ i ( underförstått snabb) När man kollar upp vissa patroner med hajpade egenskaper så går dom inte så hiskelig fort, däremot vad som slår ihjäl är densitet i svärmen, jag har labbat med fart fram och tillbaka från 435ms till 415 till numera 400-405-410ms  som ger genomslag m 5:or  30-35m 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Hipshot sa:

Vill inte kråkorna dö när du skjuter dem med 6:or så kan jag trösta dej med att du bör nog söka förklaringen bakom kolven.. 

:D:D:wub:

Ja ja jag ska försöka förmedla firrarna.. :whistling:

Du såg ju helt frisk och Normal ut dvs som en stockholmare ...... eru smygskåning ????

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago culot sa:

...till numera 400-405-410ms  som ger genomslag m 5:or  30-35m 

Freddy.. detta är ett annat sätt att skriva att farbror C blivit lite rekylrädd på äldre dagar.. :rolleyes:

Alt att han har bössor nu mera som man måste skjuta försiktigt med för att de ska hålla.. :D

/ Rikard som nu tar skydd i skyttegraven :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Hipshot sa:

Freddy.. detta är ett annat sätt att skriva att farbror C blivit lite rekylrädd på äldre dagar.. :rolleyes:

Alt att han har bössor nu mera som man måste skjuta försiktigt med för att de ska hålla.. :D

/ Rikard som nu tar skydd i skyttegraven :whistling:

Jag ska prata med din fru och eminenta Johanna att Han med tanig hästsvans e elak och tillgången på one off polletter minskade drastiskt. Dock ska han få ett erkännande att rekyl är inget jag eftersträvar idag 

????

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...