Hoppa till innehåll

Kan en jaktlabrador fungera som drivande/stötande hund?


Dansken

Recommended Posts

Det kan de, säkert väldigt individuellt men jag känner mycket väl en labbe som framför allt är eftersökshund men också stöter rå, driver ett par hundra meter. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fader till min stötte bra även mamma men min gör det inte mer än hon trycker iväg viltet inget för följande eller skall 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går bra, dock är jaktlabradoren i snabbaste laget. Jag har två jaktlabradorer, båda används som apportörer och eftersökshundar. Den gamle som nu är pensionerad har använts som stöthund och skjutits en hel del för. Den yngre hänger  i lite för länge, på eftersök är han efter 1-2 km. Han kommer troligen inte att användas som stöthund.

Dock bör man vara färdig med apporterings och eftersöksträning och att hunden använts så mycket så att den har fått tillräcklig rutin för det. Speciellt vid spårning då jaktlabradorerna lätt kan bli för heta.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var med på en rådjursjakt där en av hundarna var en Labrador. Visst drev den rådjur, men den gick ikapp och rev ner ett rådjur. Rådjuret låg och skrek. Hundföraren hade inget vapen och det blev kalabalik på radion innan en av passkyttarna kunde springa dit och avsluta. 

Kändes klart olustigt alltihop. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min jaktlabbe funkar fint som stötande hund driver  5min-till max 10 min sen kommer han tebax till mig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hittar vilt och förföljer en kortare stund men är helt tyst. Jag använder min i huvudsak för apportering så är glad att hon är tyst. 

Generellt, KAN den fungera som stöt? Ja. Drev? Mer tveksamt. Rekommendera om det är huvudsakliga jakten med hunden? Nej!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago redtop sa:

Jag var med på en rådjursjakt där en av hundarna var en Labrador. Visst drev den rådjur, men den gick ikapp och rev ner ett rådjur. Rådjuret låg och skrek. Hundföraren hade inget vapen och det blev kalabalik på radion innan en av passkyttarna kunde springa dit och avsluta. 

Kändes klart olustigt alltihop. 

Det är det som är problemet med för snabba hundar, på eftersök vill man att dom skall ta skadade rådjur och uppmuntrar det. På friska djur vill man det inte, men har hunden fattar det så vill den gärna fortsätta. Då är det bara att endast använda  dom på eftersök.

mvh Jan-Erik

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det funkar men de är oftast tysta så det blir trist. Min gamla hane skällde gris som stog stilla. Körde honom på eftersök som löshund, såg till att rådjuren inte kom iväg när han hittat dem. Mångsidiga hundar de blir bra när man använder dem mycket. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Min stöter svinkort! Sätter bara fart på djur. MEN fruktansvärt stor lust att göra just det!! Kör riktigt kort i skog, längre på fält, så min slutsats (som kan komma att revideras i takt med att vi jagar) är att det i huvudsak är på syn hon jagar. Skjutet älg, rådjur, fasan och gräsand som hon jobbat fram hittills. I år har hon stått för två tjädrar, stött ett gäng rådjur, skällt på en älg!!!, och varit efter bäver.

Om uttrycket schweizisk armékniv funkat för en hund så är hon just det! Inte bra på nåt, men jävligt praktisk ibland.

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

D7E1A6F2-2BE0-4E68-A372-DB79E8EE0C3B.jpeg

6D987283-093B-40F6-B576-8DEAC400BB64.jpeg

9F670902-9978-4D86-A4CD-AFA11AA82788.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...