Hoppa till innehåll

Trijicon 3-9x40 kopia enl Venatio


Skuffen

Recommended Posts

Av en händelse kom jag över ett Trijicon 3-9x40 med ett fel. 

Jag tänkte jag tar väl kontakt med Venatio, ja dit vänder man sig med ett dylikt märke. 

Förklarade det hela och skrev även det som står under justerhuset, inkl det Made in Japan. För det är så på dessa 3-9x40. 

Svaret från Venatio, kort och abrupt. 

Inget vi har sålt så det är en kopia, inga garanti ärenden genom oss. 

Jag blev väldigt frågande till att det skulle vara en kopia, ställde lite mer frågor. Får se om det kommer något svar. 

Men jag undrar verkligen vad det är för okunnigt folk på ett sånt ställe?....

 

Någon som har erfarenhet av Venatio hur dom brukar bete sig? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon som jag mailar med på Venatio står på sig om kopia och att kopior tas in och säljs över hela Europa. 

Enl dom är alla trijicon tillverkade i USA. 

Men jag ställer mig frågan att det inte är så, på mitt står det Japan. 3-9x40 är väl tillverkade i Japan? 

Ska lägga upp några bilder så ni ser vad det är. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På trijicons egen hemsida finns  bilder på 3-9x40 som är märkt "made in japan" 

Det utesluter såklart inte att du snubblat över en kopia, men venatios argument haltar lite. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett test https://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/trijicon-accupoint-med-lysande-riktmedel-20080124/

Exakt lika som mitt trijicon, står även i texten ang Japan. 

Det är ju dålig reklam för livstids garanti, när det inte finns.. 

 

Kopior finns säkert, men jag har väldigt svårt att tro kopior finns med den belysning som det är. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En jaktkamrat hade en stor Trijicon som han hade köpt hos handlaren jag hjälpte med vapenjobb. Min kamrat är en bra skytt och duktig jägare. Hans bössa hade jag årliga servicen på utöver vanlig vård. Han sköt in efter jag monterade siktet och sköt hans guldeserier, och på älgjakten sköt han frambenet av en ko. Vi åkte och kontrollsköt och noterade att bössan sköt väldigt lågt- kontrollerade att skruvar var dragna och allt var OK, justerade in siktet och han jagade vidare. Vid något senare tillfälle fick han skruva upp på siktet igen. Handlare kontaktade Venatio som avfärdade det hela som strunt.
Vid nästa kontroll slog bössan lågt igen, så vid försök till justering fanns inte mer att skruva på ratten: Den var nu dragen helt till sitt ytterläge.
Siktet skickades för kontroll till Venatio som hånfullt förklarade  att det var inte så konstigt den inte kunde träffa: Siktet var ju skruvat helt i botten, så det var tvunget att vara fel på montaget, men dom hade justerat in det till mitten och nu skulle det funka igen.
SUCK!
Jag tog bössan in för handspåläggning och gjorde en ny plastbäddning, skruvade allt tillbaka (montage och allt var bra grejer) och vi sköt in bössan. Älgjakten närmade sig och då ringde Ivar att nu var det likadant igen: Efter älgbaneskjutning hade han fått skruva jättemycket igen.
Jag lånade honom ett belyst sikte av samma storlek, och Trijicon'en åkte (trots motsträvighet från deras sida) till Venatio för service igen. Dom sa att det var tvunget att skickas till USA och det skulle ta lång tid, och dom lät oss förstå att det var jättebesvärligt... STÖN.
Et år gick. Ivar jagade med mitt sikte, det funkade klanderfritt, inget flyttade sig mellan kontrollskjutningarna (som var hyppiga, för han var ganska nojig nu) Nästa år hade inget hänt: Dåliga ursäkter, det hade försvunnet och bla, bla, bla..
Så efter handlarens övertalande skickade dom ett nytt. Jag ringde till Ivar om vi skulle montera hans NYA sikte.
Nej fy faen, jag vill inte ha skiten. Kan vi inte byta med det som jag har lånat av dig? Och det jagar han med än....
Och på den vägen känner jag till Venatios servicenivå

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter diverse påtryckningar förklaringar och länkar. 

Så blev det en helomvändning. Hon hade varit i kontakt med trijicon USA. Fick då tydligen reda på att linser kom från Japan. 

Men fortfarande ingen garanti genom Venatio då den var såld / köpt i USA. 

Att den är såld / köpt i USA köper jag helt och hållet, det kunde man meddelat vid första kontakt. 

Men okunnig personal är väl jäkla dåligt. 

 

Ska höra med trijicon USA nu om garanti eller om det är lika huvudlöst där. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett beg 1,25-4 som tritium va slut i men då det kom fram till mig inte heller hade fungerande fiberoptik! Ringde Venatio, gav dom serienr å dom sa att de va bara att skicka in det direkt! Skulle gå betala ca 1200kr för byte av tritium men de andra va garantiärende utan snack! Gick nån vecka så blev jag uppringd å tillfrågad om jag ville ha ett utbytessikte som va beg men en generation nyare. Då fick jag det skickat till mig snabbare än det andra... Jag ha även frågat Venatio om bytesvärde på ett par sikten å fått verifierat att det inte är kopior så jag ha bara gott att säga om Venatio även om det inte gällt något 3-9x sikte...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Skuffen sa:

Hon som jag mailar med på Venatio står på sig om kopia och att kopior tas in och säljs över hela Europa. 

Enl dom är alla trijicon tillverkade i USA. 

Men jag ställer mig frågan att det inte är så, på mitt står det Japan. 3-9x40 är väl tillverkade i Japan? 

Ska lägga upp några bilder så ni ser vad det är. 

Hon pratar strunt. Alla Trijicon görs av LOW i Japan.

Edit: Såg nu att de backat (och kommit med en vit lögn om att linserna görs i Japan...hela siktet görs där...och det ser jag personligen som en fördel gentemot jänkarbyggt!)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...