Hoppa till innehåll

Kapa pipa husqvarna 1900 30-06


Grahnen

Recommended Posts

Goddag! Har nyss fått licens på en husqvarna 1900 i 30-06, som tidigare stått på min farfar. Ljuddämpare är monterad men han valde att inte kapa pipan när detta gjordes. Och tycker personligen att pipan i nuläget är alldelles för lång eftersom den är 60cm + ljuddämparen som bygger på runt 15cm. 
så min fråga är alltså, hur mycket tycker ni jag borde kapa för att inte tappa för mycket effekt?

mvh 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder den till rörlig jakt så kapa inte, om du behöver ett vapen till rörlig jakt så har du "fel" kaliber!  ;) 

Om du absolut  vill ha bössan lite kortare byt dämpare. finns de som bara förlänger typ 10cm. vilket skulle bli som du kapade ner till 55cm med nuvarande!

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mynningsbroms på till rörlig jakt och ljuddämpare till vakjakt hade jag kört på. 

Stympa inte 30-06pipan så den blir en eldkastande 308a. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kapa eller inte kapa... 

ska vi titta rent krasst på det så kommer en normalt funtad 30-06 alltid ge högre hastighet än en 308 då piplängden är samma, allt annat är ren och skär bullshit som gärna dras upp på forum ? (300wm kommer analogt ge högre hastighet än 30-06). Kostnaden med kortare pipa blir högre mynningstryck och mer flamma vilka båda måste tas om hand av dämparen -> högre knall även med dämpare.

308 använder snabbare krut och har en fördel i att mynningstrycket blir mindre än 30-06 som måste använda mer krut och av en långsammare typ.

Tappad hastighet är runt 3-4m/s per kapad cm pipa. Tycker man det är ok kör på, en 30-06 håller klass 1 med god marginal för alla kulvikter aktuella i kaliber 30.

En sak som dock sällan tas upp är hur bedrövlig en bössa med kort pipa blir att skjuta de gånger man ska skjuta utan dämpare, piplätta vapen är en styggelse. Så ska man skjuta sitt vapen utan dämpare nån gång bör man tänka sig för hur kort man kapar... en gräddvisp gör ingen glad när man ska ta skott.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, förstår det ni säger. Men byte av dämpare känns inte aktuellt då den köptes för att tanken från början va att jag skulle ha bössan. Det är en stalon x108 förövrigt. Men tycker rent ut sagt att det är hemskt att ha bössa som har en ”piplängd” på 75cm. Bara så att ni vet så är det första egna bössan då jag nyss fyllt 18, så att köpa fler studsare just nu är inte särskilt relevant. Men brukar vara med och gå med hund på älgjakten så man vill ju att bössan ska funka till det med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En broms är långt mer effektiv än en dämpare när det gäller att minska rekyl. Det smäller också desto mer bakåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den minskar rekylen mycket mer än en ljuddämpare när den är rätt anpassat.

Den ger också han som står i båset bredvid dig på skjutbiografen ett fruktansvärt huvudvärk och blåser skräp i ansiktet på han som ligger bredvid vid liggade skytte.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då kommer du bli döv på kuppen, få klarar kåpor på under rörlig jakt. 
Dämpare är modellen./C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är mycket snyggare med en för lång pipa än en kapad pipa där dämparen i det närmaste startar där förstocken tar slut (eller börjar kanske beroende på var man tycker den börjar och slutar  :) ).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare, prova.

Jag gick förra året med en 375:a och en stalon magnum. Så lång och tungt, det orsakar olust känsla men jag har ju en grishund så det blir ju en del grantätningar.

Men går gör det, dock så får man försöka bära bössan horisontellt. Olusten blir mer att hur fasen man skall svinga om grisen kommer ;)

Har nu en annan bössa på ingång som kommer få bli hundförarbössa om nu bara licens folket får tummen ur, väntat en månad nu ?

Ps. det är svårt att förlänga pipan om du ångrar dig!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian du har helt rätt, hade inte ens tänkt på det där med hörseln. Kom på nu att jag i princip aldrig har kåpor när jag går med hund, så dämpare är att föredra! Kanske blir en till bössa som är smidigare om nåt år eller så. Ps, lämnade in ansökan en torsdag och den kom på posten onsdagen veckan därpå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var helt inne på att sätta ljuddämpare på min 6,5x55 1640 men så slog jag till på Beartooh Recoil pad för 400kr som man bara trär på kolven och då var det plötsligt inga problem... lustigt men så var det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-17 at 11:24 M-98 sa:

Har man slutat tillverka Elmer Keiths? Idag piper många över rekylen från en 3006 men att skjuta 36 gram plus hagelladdningar på normala fasaner är ett måste.

Ja, det har man dessvärre.... 

Order "rekylhantering" betyder numera "dämpare" när det borde betyda "lär dig skjuta för helvete!" som det alltid tidigare gjort.... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Ja, det har man dessvärre.... 

Order "rekylhantering" betyder numera "dämpare" när det borde betyda "lär dig skjuta för helvete!" som det alltid tidigare gjort.... 

/T

Nja verkar mer eller mindre så att Ungjägare=Dämpare! Verkar otänkbart att skjuta "värre" än 6,5:a utan dämpare. Kolla bara på alla vapenpaket med dämpade 308w!

När jag började intressera mig för grövre pjäser så kunde man ana att gränsen för dugligt skytte för gemene man gick någonstans vid 375H&H. Dvs alla kan lära sig att skjuta med den. Över detta så fick man vara lite speciell eller vara bered på att träna mycket! Nu verkar gränsen gå vid 6,5x55an?

Nu har jag sett en hel del mysko skjutställningar bland de yngre så jag tror att du PMT har rätt. Träna skytte(Bota sjukdomen) istället för att ta bort symptomen(Dämpare)!


Ps. jag påstår inte att det gäller TS. Men mer en reflektion!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte varför en del anser att dämpare är en styggelse.

Det förändrar bössan estetiskt och balansmässigt samt gör det lite omständigt med öppna riktmedel men hur många jägare har inte fått tinnitus och nedsatt hörsel. Det kan räcka med att glömma skydden vid ett enda skott för att det ska tjuta resten av livet. Då är man glad om man har dämpare.

Jag blev lite skottskygg efter ett sådant tillfälle och har ringandet kvar som påminnelse...

Att sedan få mindre rekyl och lägre pipupslag är inte alls negativt och jag har aldrig hört någon förorda ljuddämpare som alternativ till träning eller teknik.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...