Hoppa till innehåll

Belysning att fästa på bössan.


MrT.

Recommended Posts

Funderar över att införskaffa någon form av belysning att fästa på bössan för att användas vid vakjakt på gris under dygnets mörkaste timmar. Några tips/funderingar kring frågeställningen med fast belysning på bössan !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en billig Laser Designator från Aliexpress, ca 400kr. Den funkar bra så länge den inte blir för kall för då funlar den inte alls.

Så mitt tips är att kolla att det du köper klarar kyla om du tänkt använda den på vimtern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago redtop sa:

Jag köpte en billig Laser Designator från Aliexpress, ca 400kr.

Ali express känns väl sådär, om man säger så...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, MrT. said:

Ali express känns väl sådär, om man säger så...

Det är lotteri, det får man vara beredd på. Den här gången var det nitlott, men jag har köpt många bra prylar för småpengar.

Hursomhelst så är det ju samma kinaprylar överallt så om du köper en laser se till att den klarar kyla.

LED är inte lika kinkiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en grön ledlampa (UltraFire)från DealExtreme med fäste och klämbrytare för många år sen till tack ska du ha pris. Bra tryck i den och absolut inga bekymmer och se ut på drygt 50, inte testat på längre håll med djur framför så vet inte om det är bra där eller ej!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Galne sa:

Jag köpte en grön ledlampa (UltraFire)från DealExtreme

Ja, priserna är ju inte att klaga på, men jag hittar ingen anordning som man kan använda för att klämma fast lampan på byssan. Sedan gör väl priserna att man känner ett visst mått av tvekan, s a s, vanligtvis är det ju så att man får vad man betalar för. Snålheten bedrar visheten, som ordspråket säger ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Det är lotteri, det får man vara beredd på.

Så är det nog ja. Att köpa billigt är ju att köpa dyrt, som man säger. Bättre att köpa kvalite med en gång, kan jag tycka ?.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Hobelius sa:

Funkar det inte med ett sånt här fäste att klämma dit på kikaren?

lampa.thumb.jpg.5e3186c04a0968de3e6cc7b28517304e.jpg

Skulle kunna fungera, men jag har sådana där flip - lock på min kikare, så jag tror inte det går att sätta på en dylikt med dessa flip - lock monterad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fliplocket går väl dels att vrida åt sidan, alternativt vrida lampfästet. Jag har också fliplock monterat på den dåliga bilden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Hobelius sa:

Fliplocket går väl dels att vrida åt sidan, alternativt vrida lampfästet. Jag har också fliplock monterat på den dåliga bilden.

Ok. Och var finner man en dylik (universallösning) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här:

https://a.aliexpress.com/_dUcmXlD

Den delen med bultar sitter klämd på pipan för jämnan, sen kan man hänga på och av lampan efter behag. Men man bör prova hur bössan förändras i träffläget, vissa bössor ändrar sig mer och andra inte alls!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-19 at 19:35 Galne sa:

Jag har en sån här:

https://a.aliexpress.com/_dUcmXlD

Det var ju onekligen ett intressant alternativ.  Men hur fungerar det med att köpa från Aliexpress, med tanke på tull, moms för att inte förglömma postens hanteringsavgift om 75 svenska pesetas !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Det var ku onekligen ett intressant alteralternativ.  Men hur fungerar det med att köpa från Aliexpress, med tanke på tull, moms för att inte förglömma postens hanteringsavgift om 75 svenska pesetas !?

Aldrig haft bekymmer, men postens avgifter är drygt nu mer. Fallit till föga och kör via Wish på en del plotter, men räknar man in postens avgifter så har man koll på slut priset...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Galne sa:

Aldrig haft bekymmer, men postens avgifter är drygt nu mer.

75 Svenska pesetas. Och tillbehöret du länkade till kostar  ~ 25 Skr ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man en NexTorch T7 Hunting Set så får du allt du behöver i en ask (lampa, laddare, fäste). Och en lampa du aldrig kommer att klaga på med en prestanda du förmodligen inte tror finns.

Visst kostar "lite" mer, men så fungerar den alltid och har överlägsen prestanda. 

Man får vad man betalar för.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Eller så köper man en NexTorch T7 Hunting Set så får du allt du behöver i en ask (lampa, laddare, fäste). Och en lampa du aldrig kommer att klaga på med en prestanda du förmodligen inte tror finns.

Visst kostar "lite" mer, men så fungerar den alltid och har överlägsen prestanda. 

Tack för tipset Tobias, får kolla upp det.

1 hour ago pmt sa:

Man får vad man betalar för.

/T

Det brukar vara så, i de flesta sammanhang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago karelsk blandning sa:

Har en sån och är sjukt nöjd över det köpet. Inte billigast men riktigt bra.

https://www.valostore.se/produkt/eftersokspaket_olight_warrior_x/

Kan ju vara ett alternativ. Gillar att man kan fästa lampan på siktet, istället för på pipan. Utgår från att träffläget inte påverkas med den monteringen !?

Men jag kan konstatera att några användare är inte riktigt nöjda med de färgade plastfiltren (de går sönder/ramlar ur).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago MrT. sa:

Kan ju vara ett alternativ. Gillar att man kan fästa lampan på siktet, istället för på pipan. Utgår från att träffläget inte påverkas med den monteringen !?

Men jag kan konstatera att några användare är inte riktigt nöjda med de färgade plastfiltren (de går sönder/ramlar ur).

Jag har haft den på siktet och på pipan, om den används nu så hamnar den på pipan igen. Passar perfekt under dämparen för mig, men har fått linda en skinn bit på pipan så fästet sitter ordentligt på pipan.

Har inte mer än testat färg filtrera och det är väl isf dom som inte håller samma kvalité som resten av grejerna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, MrT. said:

Kan ju vara ett alternativ. Gillar att man kan fästa lampan på siktet, istället för på pipan. Utgår från att träffläget inte påverkas med den monteringen !?

Men jag kan konstatera att några användare är inte riktigt nöjda med de färgade plastfiltren (de går sönder/ramlar ur).

1-2 månaders leveranstid, beställt igår helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej hopp,

Köpte mig då ett  NexTorch T7 Hunting set, men till skillnad från Olight Warrior X PRO så följer det inte med några färgade plastfilter, och det vill jag gärna också ha. Det var inte bara den skillnaden, utan Nextorch kostade 499 svenska pesetas mindre och jag tror inte att plastfilten kostar så mycket, att skillnaden i pris är motiverad.

Nu kom jag själv på den geniala idén att jag skulle kunna köpa ett par bitar plaströr i lämplig dimension att fästa ett färgat plastfilter i ena änden och trä över lampan, men då kvarstår ett problem; Hur fäster man färgad plastfilm på ett tunt plaströr (dvs, där godset på det tänkta plaströret är tunt) ?

Alternativt att man finner någon (på marknaden) färdig lösning, men jag har inte sett att Nextorch erbjuder något sådant (men kanske någon vet något jag inte vet) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...