Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Alex

Behöver feedback om injagning av min hund.

Recommended Posts

danielj

Du skriver att du har en blandning Drever/tax!

De är väl typ de två mest "jaktsäkra" raserna. Jag skulle hävda gå lugnt fram iår! du har högrisk att få en jaktidiot med låååååånga drevtider! ;)

Så ta promenader blir det drev så bra blir det inget lika så!

En sak jag gjort med nuvarande, förra året (Första året med "riktigt" jakt) Så gick jag medvetet lite senare på morgonen och mer viltfattigt. Jag har viljat få ut honom på sök, lika mycket som det har varit för att hålla kontakten. Jag har alltså undviket de hetaste platserna för att främja ett vidare sök! Om du går för mycket och leder hunden till vilt så finns risk att de lär sig att gå med husse så hittar han det åt dig. Jag misstänker att det var det som hände med min första hund. Sen hade den betydligt mindre jaktlust än nuvarande (Olika raser m.m.)

Så det är inte fel med att släppa i dungen det alltid står vilt men det gynnar inte söket om du förstår vad jag menar!

//Danielj

Alex

Okey tack för tipset 🙂👍

Dahla

Har ni frågat Greta?

kkjon
17 minutes ago Dahla sa:

Har ni frågat Greta?

Draxar jagar det mesta,, men mediatid och miljöbovar är inte det dom är bäst på.  Så kära Greta har nog inget vettigt att komma med.

Låt valpen vara valp och vänta med jaktträning/skogstid. 

Jag väntar tills mina hundar närmar sig året innan jag börjar med jaktträning. Fokusera på inkallning och allmän hundlydnad först,  det har du igen efteråt. 

• Like 1

strävhår

Det är kul med hund, speciellt om det är första. Följ Kkjons råd och lugna dig lite i hastigheten, du vinner inget på att dagligen vara ute 1 timme om dagen med en 10v valp. 

Jaktlust och lusten att finna vilt kommer dröja några månader ännu, då först kommer du se utveckling.