Hoppa till innehåll

Nikko sterling Diamond 3-12 x56


Hog hunt

Recommended Posts

Hej , alla goa gubbar å gummor  

när vi pratar vak sikte måste jag säga att Nikko sterling Diamond 3-12 x 56

är ett sikte att ha kvar sitter på Hvq 1640 93,62  skjutit alla grisar , på plats varför betala  för tyskt ?? 
motivera gärna ,  

ps behöver inte ta lån på bössan eller siktet  å grisen smakar bra på biltema grill 

 

 

 

CA1DC3CF-D225-4857-8476-362964459E5B.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tack för ditt svar uppskattas , jag jagar mycket gris för vi har mycket på mina marker främst nu när vetet är moget. 
 

Innan jag blev medlem här så läste jag Massor av inlägg där man tryckte ner många budget kina skit sikten och det var bara fina  Märken 15000kr och uppåt som gällde. 
ville bara visa att även kina fungerar för dom som kanske inte har möjligheten att köpa dyrt. Nu har jag också dyra sikten på andra bössor som jag är lite mer försiktig med och förstår att nikko sterling inte har samma kvalite som tyskt 

men att man helt klart kan jaga med dom även om de kostar bara 3500kr ,, 

ville bara visa att man kan även 2020 jaga med en gammal Huskvarna och kina sikte 

bara man vet att grejerna funkar och grisen märker inte skillnad. 
 

?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag du har missförstått en del.

Inget fel med billig kikare på en "billig studsare". Alla har inte obegränsat med pengar att lägga på jakt och kanske dessutom inte jagar så mycket.

Det de flesta "ogillar" är när man köper en studsare för +10k:- sen en kikare för 3500:- . Då är det bättre att köpa en studsare för 3500:- och kikare för +10k:- . Helt enkelt för att de flesta studsarna har godtagbara precisionsegenskaper tyvärr kan en del "kina" gluggar vara ganska vanskliga.

  //Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har råd att vara kräsen, oaktat om det gäller glugg eller tugg. Man blir lika mätt på Dennis-korv som på oxfilé men då jag har råd så föredrar jag filén, samma tänk på prylar jag köper.

Med det sagt så är det precis som du säger, grisen märker ingen skillnad så länge skytten vet sin egen och sina prylars begränsningar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla mina sikten är japanska, men det gör inget för jag pratar inte med dem.

Nä nu ljög jag. Ett är svenskt. Aimpoint. Men jag pratar inte med det heller. 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago redtop sa:

Alla mina sikten är japanska, men det gör inget för jag pratar inte med dem.

Nä nu ljög jag. Ett är svenskt. Aimpoint. Men jag pratar inte med det heller. 

Du har suttit alldeles för lite på tråkiga pass. Då pratar man med allt! :D

//Danielj

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror definitivt att man kan köpa bra kvalitet för liten peng. MEN ju billigare desto fler måndagar i veckan är min erfarenhet ... 

Jag jagar för lite med kula för att motivera en glugg för 20 papp men mina erfarenheter av de billigaste prylarna är att det kan dyka upp lite otrevliga överraskningar ibland. Hade bla ett sikte som nämns i tråden som ibland flyttade träffpunkten ca 20 cm, dock inte konstant utan bara ibland. Hur kan jag lite på att den projektil jag slungar iväg med dödlig hastighet tar där det ska? 

I min värld handlar det etisk jakt i förhållande till djuret som vars liv skall ändras men även om säkerhet för min nästa. Om jag kalkylerat drar en smäll vill jag veta att det tar där jag vill att det ska ta. 

Lägg sedan till tanken jag hörde idag på banan. "Jag är nöjd om det tar 3" högt för gör jag nåt fel så doppar jag". 3" högt plus ett plötsligt flyttat träffläge ? kan bli otrevliga överraskningar 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-24 at 23:44 Hog hunt sa:

varför betala  för tyskt ?? 
motivera gärna ,  

För att pålitligheten och framförallt upplevelsen blir så mycket mer trivsam med kvalitativa grejer. 

Att vaka med en bra skarp kikare kontra en grynig och mörk kikare i timmar i sträck på åtel.. Det är värt 8000-10.000kr extra i min mening, i alla fall om man vakar ofta. 

Jag har provat båda varianterna. Upplevelsen är enormt mycket bättre om man kan se ordentligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Fick hem ett beg Nikko Stirling C More 3-30x56 igår som jag tänkte ha på hva 1640 6,5an för toppfågel och rådjur. Ska provskjuta den i helgen och se hur träffbilden håller sig i stegen från 3 till 30.

Nypriset på denna Kinakikare är ju runt 7k, jag betalade 2k inkl frakt, syns inte ett märke på den. Killen hade haft det sen 2017 på en 270w för just toppfågel men hade uppgraderat till någon herrejösseskikare som skulle vara bättre.

Uppdatering följer.

20210428_203849.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...