Hoppa till innehåll

En torpares hyggeskanon


Viktor_K

Recommended Posts

God kväll.

det som följer är en tråd där jag, med minimalt med tid och pengar, skall väcka en Husqvarna 1651 från dvala.

utgångsobjektet:

Det verkar som den har lite liv på sitt samvete. Kolven är sliten och efter provskjutning alldeles för kort. Och krokig. 

B9F87FD8-9D05-44D9-A47D-B862F10429D6.jpeg

47A52BD4-3FD7-40B4-967F-E9864C147318.jpeg

19EEB6EC-A09F-4786-B213-BC0EFC647F7F.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför får vi förlänga, höja och plastbädda. Ser när jag öppnar bössan att den har varit lagad runt klacken förut.

5355AD1F-9DD8-4579-A486-143F04FCAD73.jpeg

8DC1DF80-32A2-43CA-BD26-A33FE8E66217.jpeg

2DC230CD-0AF7-425E-A7C8-A422488BF6FA.jpeg

1CEC2F6C-92B2-407C-B1DE-30088C3DF9C6.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jovars! Bakgrundsmusiken till projektet är lite... Eddie... raggaröe, raggaröe.

hoppas på bäddning ikväll. Kolven kändes hygglig igår i anlägget och gillar den lite längre pipan. Hoppas hinna bädda ikväll.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkla najs projekt, detta måste följas! Extra plus för kalibern.

Höjningen/förlängningen bev ju riktigt snygg tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgmärket avklarat. Som en riktig raggare gick jag in i båset, sa: ”hon tar lite högt och till vänster”, varvid jag drog av skyddshattarna och justerade in kikaren. Sen drog jag fram en skruvmejsel och drog åt stockskruvarna. De hade lossnat vilket jag hade lite på känn efter gårdagens märkliga skjutbane-besök. Bäddningen har dock inte havererat utan jag hade nog dragit dem slarvigt innan. Stående tyckte jag inte det var några bekymmer alls med rekylen. Och intyget gick fint. Återkommer med rapport på hur den skjuter när allt är rätt och riktigt. Mina jourkamrater på banan bara skakar på huvudet...

Såhär gjorde jag höjningen för den som är intresserad av att förbättra sin kanon: 

tog en rundstav och tryckte in pipan efter att ha tagit ur slutstycket. På med maskeringstejp på kolven. Jag sågar snittet från där pistolgrepp övergår till kolvkam  till den tjockaste delen på bakkappan. Märkte dessa punkter på tejpen. Där kommer jag såga kolven. Allright, nu mäter jag avståndet upp till rundstaven. De två mått jag får skrivs upp på tejpen. Sedan ur med staven och i med slutstycket. Dra det till det bakersta läget. Mätte sedan avståndet från den främre punkten. I mitt fall var det 25 mm mot rundstavens 34. Skillnaden är då 9 mm, för att slutstycket skall gå fritt. Då tar jag mitt bakre mått på kolven minus dessa 9 så är det bara såga en passande bit och plugga med 8mm rundstav efter att man sågat snittet. Efter limmet har härdat håller jag dit bakkappan i dess nya läge och markerar nederkanten. Från den punkten fram till pistolgreppet blir den nya underkanten på kolven. Sågar det snittet och sedan är det bara raspa på tills man är nöjd för att sedan slipa panga på. 

Projektet är lågbudget vilket visar att det inte krävs någon jätteinsats för att få ordning på en gammal ”qvarna”. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mja, detta klarar de flesta av tror jag. Tråden är mer ett svar på: ” jag har en gammal Husqvarna men den sparkar så bedrövligt så den kan man inte använda. Inte har jag råd med en blaser heller... bla bla bla”.

går de åt fanders är det bara att köpa en boyds! Jag tänkte använda denna under ett par säsonger och sedan om jag trivs kanske satsa på en ny kolv. Rolig bössa och kaliber, och smäller högt och tydligt gör den med. Får se om jag kan få till lite träffbildsskjutning med!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-01 at 19:20 Viktor_K sa:

Mja, detta klarar de flesta av tror jag. Tråden är mer ett svar på: ” jag har en gammal Husqvarna men den sparkar så bedrövligt så den kan man inte använda. Inte har jag råd med en blaser heller... bla bla bla”.

går de åt fanders är det bara att köpa en boyds! Jag tänkte använda denna under ett par säsonger och sedan om jag trivs kanske satsa på en ny kolv. Rolig bössa och kaliber, och smäller högt och tydligt gör den med. Får se om jag kan få till lite träffbildsskjutning med!

Jag har god lust att sätta fogsvansen i min 1900 bara för att visa dig hur svårt det vore för någon av oss mer normalbegåvade! ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago klompdomp sa:

Jag har god lust att sätta fogsvansen i min 1900 bara för att visa dig hur svårt det vore för någon av oss mer normalbegåvade! ?

Kör bara. Vi hjälper dig ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-31 at 10:55 Sako_Finnbear sa:

Lågbudget eller inte, jag är imponerad!

Jag också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

så, har fått problem med säkringen på min 1651. Upptäckte att den kan vid lite misshandel av systemet släppa slagstiftet vid osäkring, även lyckats provocera fram avfyrningen i säkrat läge. Hoppas bilderna duger dansken, tagit med en gammal ipad där jag har mitt mobila bankid, detta skrivs på datorn vid vedspisen. Bara för att man är född -91 måste man inte ha smartphone.

Bifogar även bilder på en ganska funktionell kolvkamshöjare jag gjort till både denna och en 8x57 jag har. Köpte kydex, klippte ur en form i papp. Kollade mot kolven. Sen klippte jag kydexen med plåtsax, värmde i ugn och formade efter kolven. Pappmallen användes senare till lädret som jag bara limmat på kydexen, allt sitter med super-duper cardborre från bauhaus, fungerar bra. Det rör sig inte, men går att demontera genom att dra sidorna rakt ut.

Hoppas på lite input och kanske lite råd om andra upplevt samma problem med säkring på 1640-1651. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kommert gärna och hälsar på dig svend, men då får vi räkna med sällskap av Hjalmar på 3,5 år. Ofta blir det snabbt kaos med den här killen. Jag har inte befogenhet av överordnad att dra iväg 20 mil åt något håll utan att ta med minst ett barn. (han är snäll, men intresse-spannet är ungefär som din labbe). Är det nytt trycke som gäller, eller går det att fixa befintligt?

Skrivet efter intag av GT.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...