Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

denstore

Positivt och negativt om kaliber .410

Recommended Posts

denstore

Jag gillar att testa nya saker, men när det gäller vapen så är det ju ganska omständigt idag.

Finns det någon mening med att köpa en bössa i kaliber .410?

sidelock

I mina ögon, nej. Men det finns ett antal här på forumet så jag är definitivt inte allenarådande.

Den är snöpligt handikappad i svensk lagstiftning och kombon med 410 och stål är rätt tråkig.

Den väsnas inte så mycket vilket är trevligt men det går å andra sidan att finna subsonic-patroner i större kalibrar.

Med rätt borrning och patron (Full och 18-20gram 6or) kan man nå bra långt ut även med en 410 men för min del blir det inte något mindre än kaliber 20 och även den är inte speciellt hägrande då jag redan är kittat och klar i kaliber 16.

Men som du sa, det är kul att prova. 410 går dessutom bra att fälla vilt med, jag provade en nätt sidasida på kråkor i en storvoljär för fasaner i skottland och kom fram till att jag hellre använder något lite större.

Hipshot

Det är förjävla roligt att skjuta med den! Dessvärre handikappad av lagstiftningen om man ska vara petnoga men nog kan man ha rysligt roligt med den. Kräver nästan att man laddar själv, köpeskott är pissedyra och en sån här bössa vill man skjuta mycket med.

Du når ut till 30 meter.. kanske ngt steg längre vid optimala förutsättningar/klent vilt.. Inom 30 är den som vilken annan hagelbössa som helst fast färre hagel, du måste verkligen träffa.

Tycker den är svinkul att skjuta med men om jag måste välja så hade jag idag köpt en kal 28 dvs ngt mer power.

OlaK

Nyligen köpt en.

Skitkul att skjuta med. Funkar även på compac sportingen. 😁

Handladdning är dock ett måste. 

denstore

Jag inser att det finns möjlighet att bygga lätt och smäckert. Dock så blir det väl lite tufft med lerduvorna med så pass lite hagel. Man är sugen, men garderoben är lite full redan... 😂

OlaK
7 hours ago denstore sa:

Jag inser att det finns möjlighet att bygga lätt och smäckert. Dock så blir det väl lite tufft med lerduvorna med så pass lite hagel. Man är sugen, men garderoben är lite full redan... 😂

Hipshot

Tävlingar med 410:an verkar väldigt lättsamma :biggrin:

• Like 2

Christian N

Gulligt /C

josc72

Varför inte prova?! Jag har testat tjejskidor, tjejcyklar, tjejkajaker, tjejisyxor. Är mindre och kortare och mjukare och ganska kul ibland. För vissa och rätt tillfällen rätt användbart.

• Haha 1

culot
På 2020-07-27 at 07:27 OlaK sa:

Vilka skumma skjutstilar det finns

• Like 1
  • Haha 1

Christian N

Skoja inte./C

culot
På 28 juli 2020 at 12:52 josc72 sa:

Varför inte prova?! Jag har testat tjejskidor, tjejcyklar, tjejkajaker, tjejisyxor. Är mindre och kortare och mjukare och ganska kul ibland. För vissa och rätt tillfällen rätt användbart.

Tjej underkläder , tjej Wasan hur gick det m dom ? 

culot
38 minutes ago Christian N sa:

Skoja inte./C

För massor av år sedan gästade en jänkare hemmabanan och då trapen , ja innan tramset J-trap edyl infördes ,  han lutade sig extremt framåt så att han var typ max 70-80cm över marken   Såg jävligt udda ut iaf ....

josc72
1 hour ago culot sa:

Tjej underkläder , tjej Wasan hur gick det m dom ? 

Ungefär en tjejvasa brukar det bli varje toppjaktsdag. Tjejunderkläder har jag inte kommit till än men använder en del tjejbyxor. Grova lår av allt stötdämpande, du vet.

denstore

OK, ska man alltså sammanfatta det hela som att det är en rolig och ibland användbar kaliber för de som är trygga i sin manlighet?

• Like 1

Christian N

Absolut, för oss som inte längre har något att bevisa, eller kan bevisa något. /C

• Haha 2

culot

Livet är alldeles för kort för att inte köpa de roliga sakerna man vill ha.

/P

• Like 1
  • Thanks 1