Hoppa till innehåll

Få hem vapen som normalt inte saluförs i Europa?


Pontus338

Recommended Posts

Inatt på den tomma åteln kom lite konstiga tankar..

Är det möjligt, inom någorlunda rimliga gränser att få hem ett vapen från USA som normalt inte saluförs i Europa? Har kollat med generalagenten tidigare och de var inte intresserade då.

Vapnet ifråga är en M70 Super Grade, naturligtvis en 30-06. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "någorlunda rimliga gränser"? 

Går gör det, men om det är värt det är en annan femma.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rimliga gränser är väl inköpspris i dollar plus 25% eller så.

Iofs så inser jag nu att det blir svårt. Men, vad handlar det om för summor egentligen då? Och vem skulle kunna hjälpa till, för jag misstänker att det är omöjligt som privatperson.

Har tagit hem vapen från Åland själv, men USA är ju en annan grej. Till saken hör ju med att vapnet ifråga faktiskt tillverkas i Europa dessutom..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med firmans distributörer i Belgien eller Tyskland. Finns vapnet att köpa i Kanada så är det vansinnig mycket enklare att importera än från USA.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago M-98 sa:

Kolla med firmans distributörer i Belgien eller Tyskland. Finns vapnet att köpa i Kanada så är det vansinnig mycket enklare att importera än från USA.

Bra tips! Den lär finnas i Kanada ja..

Jag började dock med Hunters House, de verkar ju kunna det mesta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Pontus338 sa:

Rimliga gränser är väl inköpspris i dollar plus 25% eller så.

Det går inte.... 

Eftersom vi pratar import (utanför EU) och nytt vapen blir det svensk moms a 25%. Till att börja med..... 

Däremot är det i sig inte speciellt svårt, bara jävligt o ständigt, det riktigt knöliga är som regel speditörerna... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago pmt sa:

Det går inte.... 

Eftersom vi pratar import (utanför EU) och nytt vapen blir det svensk moms a 25%. Till att börja med..... 

Däremot är det i sig inte speciellt svårt, bara jävligt o ständigt, det riktigt knöliga är som regel speditörerna... 

/T

Nä jag insåg det samtidigt som jag skrev.. det blir ju naturligtvis mer än så.

Nåväl. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Pontus338 sa:

Nä jag insåg det samtidigt som jag skrev.. det blir ju naturligtvis mer än så.

Ja, gissningsvis 6-7000 sek. 

Dvs så pass dyrt för ett vapen att det förmodligen hade lönat sig att hämta det själv..... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag blir skit sur på sånt här..

Jobbar i en helt annan bransch men råkade ut för något år sedan att jag inte fick sälja alla produkter en tillverkare hade i sin katalog. 

Efter ett möte med fabrikantens marknads och försäljnings chef så gick de faktiskt tårögda där ifrån och jag började med ett annat fabrikat samma dag. 

Skulle skämmas som återförsäljare om jag inte kan fixa det kunden önskar.

Leta upp någon kontakt på Winchester och fråga varför inte deras återförsäljare kan (vill) sälja deras saker. 

Åka jorden runt för att någon inte orkar göra sitt jobb... Va fan....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sverige är en liten marknad med många låg/medelprisbössor och översvämmad med begagnade bössor i bra skicka p.g.a. vapengarderoben - att erbjuda nya "one-off" från respektive tillverkares digra sortiment tror jag inte bär sig helt enkelt.

Systembolaget tar inte hem en flaska vin från Chateau du Crane heller, bara för att du vill ha en till fredagsmiddagen!

Surt men så är det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, dru said:

Systembolaget tar inte hem en flaska vin från Chateau du Crane heller, bara för att du vill ha en till fredagsmiddagen!

Jo de gör de faktiskt. Man kan beställa vad som helst genom Systembolaget. De tar fram en offert på vilken dryck som helst som går att få tag i.

Det kan bli dyrt, men det funkar. Jag har provat själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago redtop sa:

Jo de gör de faktiskt. Man kan beställa vad som helst genom Systembolaget. De tar fram en offert på vilken dryck som helst som går att få tag i.

Det kan bli dyrt, men det funkar. Jag har provat själv.

Låter otroligt, i mitt fall måste man beställa minst hel kartong!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago dru sa:

Låter otroligt, i mitt fall måste man beställa minst hel kartong!

https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/privatimport/?_ga=2.72109530.856960004.1597234761-715169538.1583479060

Med 1426SEK som minsta kostnad för transport så tror jag nog att det skall vara ett hyffsat exklusivt vin för att du inte skall beställa minst en låda (ett kolli) även om det på sätt och vis är upp till säljaren. (Bolagt är förmedlare/inköpare. Inte säljare)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunters House fixar hem en i 300 win mag. 14000 någonting danska kronor för den intresserade. Jag kommer avvakta. Vill helst ha en 30-06.

Så är det någon som vet om en Super Grade i 30-06 någonstans som ska säljas kan ni ju höra av er

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Jag är ganska övertygad att den finns att från någon av de stora grossisterna i Tyskland eller Belgien. Svenska grossister som regel är ganska "lagon" och sitter still i båten. Skräckexemplet är väl Nordmark .... say no more.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fanns en M70 Super Grade på blocket i juni men det var säkert fel kaliber för dig men med tanke på vad det kostar att få hem en från landet bortom havet kanske det kan vara värt att byta pipa om man hittar en här på hemmaplan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...