Hoppa till innehåll

Coronasäkert årsmöte i VVO


lsjonsson

Recommended Posts

Idag har vi haft Coronasäkert årsmöte inom vårat vvo. Det blev utomhus vid bygdegården i Bondersbyn, Kalix kommun.

20200809_092455.thumb.jpg.98cb8baa5e43fa793c1614e0ee02c4af.jpg

Man hade älven att vila ögonen på under mötets gång även om den inte är synlig på fotot.:wub:
Bänkarna var uppsatta som i kyrkan nästan fast med lite längre avstånd mellan raderna och 2-3 man på varje bänk beroende bänkens längd. Det blev mycket att diskutera p g a den pågående pandemin. Det blir hårda restriktioner p g a av pandemin. Munskydd är obligatoriskt under hela älgjakten. Aldrig mer än 2-3 st vid urtagning av älg och likadant när älgen ska flås. Styckningen lejer vi bort frånsett när älgen/älgarna ska skäras ned så får vi vara 4-5 man som hjälper med att skära ned älgarna och mala köttfärs. Munskydd obligatoriskt inne i slakthuset. 4 veckor tills älgjakten börjar i norr.

Hur gör ni andra inom era VVO med älgjakten för att den ska bli så säker som möjligt p g a pandemin?

Skitjakt på er alla jägare!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte vi kommer göra mkt mer än att låta dom äldre slippa "the dirty work"..

Själva älgjakten är juh inte så social..

Älgmålsbönen går troligen dra som ett mail.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en 80 åring, han har inte hjälpt till med älg på säkert 50 år så ;)

Nja vi har ett väldigt ungt lag, så det löser sig nog med slakt m.m. Vi har även möjlighet att flå utomhus m.m. så det hjälper ju!

Sen är ju jakten ganska bra då förutom diverse samlingar så är det ju ganska långt mellan passgrannar :D

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lindgren sa:

Jag tror inte vi kommer göra mkt mer än att låta dom äldre slippa "the dirty work"..

Själva älgjakten är juh inte så social..

Älgmålsbönen går troligen dra som ett mail.

Ja visst är det så! Han till v på fotot är utbildad livsmedels- o hygientekniker och har jobbat på kommun. Han är pådrivande och resten av styrelsen lyssnar på honom och fattar beslut därefter.

Nej, det är den verkligen inte!

Ja, det gör det! Hos oss delar jaktledaren ut det så att alla har fått det i hand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago danielj sa:

Vi har en 80 åring, han har inte hjälpt till med älg på säkert 50 år så ;)

Nja vi har ett väldigt ungt lag, så det löser sig nog med slakt m.m. Vi har även möjlighet att flå utomhus m.m. så det hjälper ju!

Sen är ju jakten ganska bra då förutom diverse samlingar så är det ju ganska långt mellan passgrannar :D

//Danielj

Vi har också en +80 men han är utbildad styckare och är den som är skickligast på att stycka älg. 

Han till h på fotot är +75 och är bra på styckning sedan har vi några till runt 70-75. Vi har en under 30 i laget (jaktledaren).

1 till under 50 men äldre än 40.

Resten är 50 el. äldre av 27 man.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har det med åldern för betydelse? Jag har sett många yngre förmågor som har väldigt svårt att få nävarna upp ur fickorna när det ska flås eller hjälpas till.
Om det nu ska kategoriseras hade vi tre poliser i laget i Dalarna. Dom ville gärna stå med händerna djupt nere i sina mjuka fickor och peta med foten som dom gör vid en trafikolycka. Att bara få dom att hålla i en klöv skulle man be snällt om...
Dom "observerade" och hade det förnicklade överblick över situationen. Jag har aldrig sett någon av dom använda en kniv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hygien vid hantering av livsmedel är ju viktigt. Hoppas att det finns några som ser att kvaliteten på köttet blir bättre med färre skitiga fingrar som drar åt alla håll och kanter.

Det borde stå minst en flaska sprit och en flaska handsprit i varje slaktbod... med munskydd på blir det inte många supar i torra strupar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

Hygien vid hantering av livsmedel är ju viktigt. Hoppas att det finns några som ser att kvaliteten på köttet blir bättre med färre skitiga fingrar som drar åt alla håll och kanter.

Det borde stå minst en flaska sprit och en flaska handsprit i varje slaktbod... med munskydd på blir det inte många supar i torra strupar.

Vi har nitrilhandskar vid all kötthantering. Ända från urtagning till själva styckningen. Den som lämnar styckningen för 5 min rast. Tar givetvis av sina handskar och tar på nya när han/hon går in igen och fortsätter. 

Handsprit ska finnas i slaktbodan också. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Vad har det med åldern för betydelse? Jag har sett många yngre förmågor som har väldigt svårt att få nävarna upp ur fickorna när det ska flås eller hjälpas till.
Om det nu ska kategoriseras hade vi tre poliser i laget i Dalarna. Dom ville gärna stå med händerna djupt nere i sina mjuka fickor och peta med foten som dom gör vid en trafikolycka. Att bara få dom att hålla i en klöv skulle man be snällt om...
Dom "observerade" och hade det förnicklade överblick över situationen. Jag har aldrig sett någon av dom använda en kniv..

Inte något, men just vår 80 åring. Gillar inte att hantera älgar, hare är hans melodi. 

Nu är det fel att säga älg, allt större än hare rör han inte. Duktig skytt dock och en jäkel på hundar, behöver man hjälp och råd gällande hundar så är han rätt man. Misstänker att om vi har någon stövarjägare ifrån skaraborgsområdet vet vem herrn är som jag pratar om. 

Ps. händerna i fickan folk finns överallt inte bara i jaktlagen, världen vore bättre om folk kunde först plocka upp hammaren och framför allt slutföra arbetet och lägga ifrån sig hammaren. Dvs få saken gjort!

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lsjonsson sa:

Vi har också en +80 men han är utbildad styckare och är den som är skickligast på att stycka älg. 

Han till h på fotot är +75 och är bra på styckning sedan har vi några till runt 70-75. Vi har en under 30 i laget (jaktledaren).

1 till under 50 men äldre än 40.

Resten är 50 el. äldre av 27 man.

Ni behöver börja föryngra, vi hade en framsynt jaktledare som började ta in yngre. Började väl med mig, jag var under 30 när jag gick med. De är över 15 år sedan nu!

Nu har vi en +80, +60, +50, +40, +30 och 3st under 30 i laget.  Varav en är jaktledare. 

Vårt grannlag har tyvärr inte gjort samma sak, så ynglingen i gänget är 65+. Vilket gör att all deras kunskap om markerna riskerar att gå förlorad. Jag har haft väldigt roligt när jag lyssnat på dem vid samjakter och även vid sommarskjutningar. Tyvärr så har de inte tagit in en eller två och "lärt" upp! Nu är jag rädd för att tiden inte kommer räcka till!

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago danielj sa:

Ni behöver börja föryngra, vi hade en framsynt jaktledare som började ta in yngre. Började väl med mig, jag var under 30 när jag gick med. De är över 15 år sedan nu!

Nu har vi en +80, +60, +50, +40, +30 och 3st under 30 i laget.  Varav en är jaktledare. 

Vårt grannlag har tyvärr inte gjort samma sak, så ynglingen i gänget är 65+. Vilket gör att all deras kunskap om markerna riskerar att gå förlorad. Jag har haft väldigt roligt när jag lyssnat på dem vid samjakter och även vid sommarskjutningar. Tyvärr så har de inte tagit in en eller två och "lärt" upp! Nu är jag rädd för att tiden inte kommer räcka till!

//Danielj

Ja, det behöver vi verkligen! Jag började jaga här hösten -90 och då var vi flera unga men alla har blivit 30 år äldre nu.:sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Dahla sa:

Hygien vid hantering av livsmedel är ju viktigt. Hoppas att det finns några som ser att kvaliteten på köttet blir bättre med färre skitiga fingrar som drar åt alla håll och kanter.

Det borde stå minst en flaska sprit och en flaska handsprit i varje slaktbod... med munskydd på blir det inte många supar i torra strupar.

Kanske behövs mer än en flaska med sprit ifall det går tungt med älg hanteringen.

Kan inte bli sämre med folk som hjälper till iaf. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...snälla, skicka en bild när ni står på pass i munskydd! ?

Ang. handskar; eftersom kunnandet inom aseptik hos gemene man, jägare inte undantagna, är totalt obefintligt så är handsken kontaminerad redan innan personen fått den på handen. Lite som tjejen i charken på ICA - det ser bra ut med handsken men den är mer kontaminerad än vilken spritad hand som helst.

Jag gråter inombords varje gång vi slaktar och jag ser hanteringen, som ser bra ut för de flesta, med totalt brist på aseptik.

Å andra sidan, mitt kött blir det alltid långkok på i slutändan - vare sig det är färs eller annat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago dru sa:

...snälla, skicka en bild när ni står på pass i munskydd! ?

Ang. handskar; eftersom kunnandet inom aseptik hos gemene man, jägare inte undantagna, är totalt obefintligt så är handsken kontaminerad redan innan personen fått den på handen. Lite som tjejen i charken på ICA - det ser bra ut med handsken men den är mer kontaminerad än vilken spritad hand som helst.

Jag gråter inombords varje gång vi slaktar och jag ser hanteringen, som ser bra ut för de flesta, med totalt brist på aseptik.

Å andra sidan, mitt kött blir det alltid långkok på i slutändan - vare sig det är färs eller annat!

Vi behöver inte ha munskydd när vi sitter på pass bara när vi tar ur älgen och är 2-3 man tillsammans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...