Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Longshot

Sikte till drevjak

Recommended Posts

Longshot

Hej!

Vad anser skaran om vad man ska ha för sikt till drevjakt?

Rödpunkt eller lågförstorande (1-4, 1-6, osv.)?

Jag funderar på att införskaffa något sådant sikte till drevjakt så småningom. Jag är inne på aimpoint eller liknande (Holosun, Vortex), men hur stor är skillnaden på dessa?

Sen idag upptäckte jag detta sikte. En Delta Optical Titanium 1-5,8x24 http://www.forndalens.se/sv/produkter/kikarsikten/delta/delta-optical-titanium-1-5-8x24ir-fd-rodpunksikte.html. Då tänkte jag mig isf med FD eller FDHL riktmedel. Då har jag möjlighet till skott på lite längre avstånd. Visst kan man skjuta på längre avstånd även med rödpunkt, men här är chansen större att se vad man ska skjuta på vid lugnare tillfällen tänkte jag.

MarkusR

Det är väldigt mycket en smaksak, personligen skjuter jag bättre med lite förstoring än rödpunkt, har nu bara rödpunkt på drillingen som ju måste funka med hagel också. Jag har 2-7 på drevbössan, det funkar kanon för mig. Jag skjuter alltid med båda ögon öppna oavsett förstoring 

Dahla

Jag kör med ett gammalt Leupold 1-4x20 med tysk etta som riktmedel. Drevjakt bedriver vi i dagsljus och jag skjuter precis som @MarkusR med båda ögonen öppna. Jag har alltid siktet inställt på noll förstoring, kommer djuren på längre avstånd hinner jag vrida upp förstoringen. För min del på våra marker bli avstånden vid skott sällan längre än 25 meter och endast en gång över 100 meter för min del men en kapital dovhjort behöver inget högförstorande sikte ens på det avståndet för att vara en stor måltavla.

Pyrschjägaren

Jag gillar både lågförstorande och aimpoint. Just nu kör jag aimpoint. 

Det du ska tänka på med lågförstorande, i min mening, är att det på lägsta förstoring har ett brett synfält. 

Köpte ett billigt hawke 1-4 åt dotterns .222a som hon jagar rådjur med. Det hade 40m synfält på lägsta och det är riktigt bra. Gav 3500kr för det nytt. 

Droggot

Jag kan tyvärr inte använda Aimpoint för jag har brytnings fel så punkten blir ett långt sträck i stället för en punkt.

Tycker största fördelen med ett lågförstorande att man kan vrida upp förstoringen för att räkna taggar.
Vi har ofta restriktioner på vad som får skjutas av hornbärande kron och älg och då är det jäkligt skönt att kunna vrida upp förstoringen och räkna taggarna i stället för att behöva ha med en kikare för detta.

Nackdelen med kikarsikte är att anläggningen måste vara mycket mer exakt än om du har ett aimpoint riktigt surt att bara få en svart bild i kikaren för att man kom lite fel i anlägget.
Jag skaffade en kolvkamshöjare på drev pangen och efter det så har jag inte haft problem att komma rätt i anlägget.

erpet

Testa först och se hur du upplever den ökade vikten som ett kikarsikte medför - tycker du vapnet fortfarande är balanserat och smidigt?

Själv kör jag med Leicas rödpunkt då det är supersmidigt och inte påverkar balansen nämnvärt. Dessutom skjuter jag aldrig på längre håll än 50m vid våra drevjakter (platt terräng med dåligt kulfång och skyttar och drevfolk i alla riktningar).

/E

sidelock

Jag skjuter absoluta merparten drevskott med öppna riktmedel. Men så gillar jag att posta inne i tätaste busken, nere i djupaste kärret med - svinen kommer så lungt och fint där inne. Har även en gammal 1,5-4 på bössan men den står alltid på ca 2,4x för denna gamla Pecar Berlin blir en tågtunnel på lägsta.

Om du ska använda aimpoint så köp en begagnad med 4moa punkt, jag vill gärna ha en större blaffa att sikta med på drevhåll och tycker gott att de kunde ge möjlighet att välja 6moa som på deras hagelsikte S1.

TekDr
7 minutes ago sidelock sa:

Jag skjuter absoluta merparten drevskott med öppna riktmedel. Men så gillar jag att posta inne i tätaste busken, nere i djupaste kärret med - svinen kommer så lungt och fint där inne. Har även en gammal 1,5-4 på bössan men den står alltid på ca 2,4x för denna gamla Pecar Berlin blir en tågtunnel på lägsta.

Om du ska använda aimpoint så köp en begagnad med 4moa punkt, jag vill gärna ha en större blaffa att sikta med på drevhåll och tycker gott att de kunde ge möjlighet att välja 6moa som på deras hagelsikte S1.

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.16.15966/aimpoint-aimpoint-micro-h2-6-moa-med-weaverpicatinny-faste

6moa finns..... 😉

själv föredrar jag 2moa och sen blöra på lite mer ljus om jag tycker den känns liten. 

Men rödpunkt är lite one trick pony över det. Passar bra om man går med hund/ står på trånga pass men ska man räkna taggar på älgar eller ta skott på mindre djur när avstånden ökar är ett variabelt sikte att föredra 🤷‍♂️

har en gammal Leupold 2-7x33 på 9,3:an som är den som används mest. Alternerar med en aimpoint h30 där den känns lämplig.

• Like 1

kkjon

Jag har rödpunkt på kombin och 1-8 på 308,an.

Ska siktet sitta på en studsare rekommenderar jag lågförstorande kikare före rödpunkt. Med kikaren kan man ta säkra långskott vilket kräver lite mer med bara en rödpunkt utan möjlighet till förstoring 

MagnusN

Aimpoint alla dagar i veckan för den jakt jag bedriver i sörmländska och uppländska skogar. Sällan det blir särskilt långa håll i skogen, skulle tro att 90% av djuren som  jag skjuter är på 20-60m (60-70 m är en lång bit i skogen med hänsyn till allt som kan vara i vägen). De få lägen jag måste avstå på långt håll kan jag gott vara utan för det kompenseras av att jag kan ta fler lägen på nära håll med Aimpoint. Hade jag jagat på norrländska myrar och hyggen så hade jag haft kikarsikte.

• Like 2