Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Givdul

Hur många skott?

Recommended Posts

Givdul

Att en pipa i ett kulvapen har en begränsad livslängd är vedertaget och allmänt känt. Hur lång den är varierar beroende på flera faktorer.

Men hur lång livslängd har slutstycke, låda etc, alltså själva mekanismen? Givet att man pratar cylinderrepeter. Drabbas låda och slutstycke av materialutmattning efter x-antal skott eller är det snarare ”yttre” faktorer som mekanisk nötning och slitage av att repetera och hantera vapnet eller yttre element som väder och vind som sätter stopp? 

pmt

Generellt sett - låda och slutstycke har "oändlig" livslängd. Livslängden där ges mer av vård, material och inpassning.

Sedan har vi en del undantag...

Som det mesta som en gång varit gevär m/96. Där kan - notera kan - det föreligga individer är så hårt härdade att de lider av materialutmattning om de skjuts mycket. Vet man med sig att man har en "hård" låda ska man kanske inte byta pipa på den när den första är slut. Och man ska absolut INTE stressa dem med fläskiga laddningar. 

Det finns fler sådana exempel - en del falling block, några bygelrepetrar, en del gamla hagelbössor, några relativt  nya hagelbössor - listan kan göras mer eller mindre lång beroende på hur känslig man är och hur mycket man tycker en bössa borde hålla för.

/T

• Like 1

Givdul
1 hour ago pmt sa:

Generellt sett - låda och slutstycke har "oändlig" livslängd. Livslängden där ges mer av vård, material och inpassning.

Sedan har vi en del undantag...

Som det mesta som en gång varit gevär m/96. Där kan - notera kan - det föreligga individer är så hårt härdade att de lider av materialutmattning om de skjuts mycket. Vet man med sig att man har en "hård" låda ska man kanske inte byta pipa på den när den första är slut. Och man ska absolut INTE stressa dem med fläskiga laddningar. 

Det finns fler sådana exempel - en del falling block, några bygelrepetrar, en del gamla hagelbössor, några relativt  nya hagelbössor - listan kan göras mer eller mindre lång beroende på hur känslig man är och hur mycket man tycker en bössa borde hålla för.

/T

Tack! Det slog mig bara att jag aldrig hört någon diskussion kring frågan. 

Bygelrepetrar, falling block, och vissa hagelbössor alltså. Av vilken anledning kan dessa mekanismer utmattas? I fallet byglar utgår jag från att de modeller med Den Store som upphovsman är undantagna. Jag har nämligen lekt med tanken på fler pipset till min 1894 take-down någon gång fjärran i framtiden, trots ringa ålder på 122 år.

pmt
10 hours ago Givdul sa:

Bygelrepetrar, falling block, och vissa hagelbössor alltså. Av vilken anledning kan dessa mekanismer utmattas?

Felaktig härdning av materialet.... Eller om du vill se det från andra hållet - fel materialval. 

Det mest kända exemplet i Sverige är faktiskt en Flodmanbock som gav sig i Malmö för ett gäng år sedan. Skytten blev blind på höger öga. Baskylen var extremt överhärdad.... 

/T

• Thanks 1