Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
josc72

En riktig hanbössa?

Recommended Posts

josc72

Jag började med pappas livsfarliga Belagare med utanpåliggande hanar. När jag konfirmerade mig fick jag en Husqvarna m20 med utanppliggande hanar. Jag gillar det men skulle vilja ha en riktig fågelbössa. En bra stockad hagelbössa med utanppliggande hanar. Finns det över huvudtaget att få tag på till ett vettigt pris. Har sett Purdys men har inte riktigt den budgeten. 

Patrik L

Jag tror nog att de flesta tillverkare gör dom, men om dom tas hit är nog en annan sak...

Med det sagt, jag hade för några år sedan en Bernardelli Brescia som nog hade klarat din kravspec, var den finns nu vette tusan dock. Det jag vill ha sagt är nog att du helt enkelt får börja tråla begagnatställen.

Husqvarna gjorde ju några modeller med toplever och utanpåliggande hanar. Vissa av dom var ju av ett lite trevligare snitt, det är väl det man enklast kan hitta här.

Holz

Jag hade nog kikat på Husqvarna m51 eller m52. Tycker de jag klämt på inte känts helt oäven. Verkar gå för tämligen överkomliga pengar vad jag sett (under 5’ papp). Är själv sugen på en hanbössa i kaliber 16 med toplever. 👌😁

josc72
6 minutes ago Holz sa:

Kanske inte finaste exemplaret men ändå...

https://auctionet.com/en/1396514-husqvarna-51-kaliber-12-65

Hmm, har ju en gammal Husqvarna 310 men de är ju katastrofalt stockade. Skulle vilja ha en engelsk stock som passade som en modern mk38. 

josc72

Screenshot_20200812-210708_Instagram.jpg

• Like 1

Dansken

Jag har en Husqvarna 103CS kaliber 12. Den är tät som ett kassakåp och har spegelblanka pipor. En del av flamhärdningen finns kvar. Jag gick över nätskärningen för några år sen och ska upp den så den står skarp, och tog upp patronlägena till 12-70 med långa övergångskonor. Den är smäckrare och elegantare än både 51/52. Den kan du få köpa för jag tror jag får lägga ned en del av alla mina "planer" som jag aldrig hinner föra ut i livet.
PS: Hornbakkappan är tyvärr bytt ut mot en vanlig i bakelit.

pmt
1 hour ago josc72 sa:

Hmm, har ju en gammal Husqvarna 310 men de är ju katastrofalt stockade. Skulle vilja ha en engelsk stock som passade som en modern mk38. 

Leta efter en gammal britt.... 

/T

josc72
På 2020-08-12 at 22:38 pmt sa:

Leta efter en gammal britt.... 

/T

Klart! Hittade 45 stycken på gunstar. Ligger på mellan 5000 och 120.000 kr. Bara att bestämma sig för vilken 😆

• Haha 2