Hoppa till innehåll

Avskjutningsplan rådjur - uppskatta stammen


swecul

Recommended Posts

Hej!

Har inom jaktlaget kommit fram till att vi ska ha en avskjutningsplan att förhålla oss till när det gäller rådjuren, så att alla i i laget vet vad som gäller under året. T.ex 5 bockar, 6 kid och 3 smaldjur.

För detta behöver vi då veta hur rådjursstammen ser ut, hur stor den är så vi vet hur stort uttag vi kan göra.

Som grund för beslut av planen ska vi köra på OBSAR under räv-, bock samt ägjaktens första vecka. Men nu till frågan, hur estimerar vi stammen utefter obsarna på ett vettigt sett?

Har vi obsar en dag på 10 rådjur fördelat på marken så måste det ju finnas ytterligare några stycken man inte ser men kan beräkna?

 

Någon som estimerat råstammen utefter obsar?

 

mvh / Martin 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det funkar hos er, det kanske finns ett överintresse för rådjur så stammen haltar? 

Generellt upplever jag att folk inte är ett skvatt intresserade av rådjur, några jagar bock, men annars inte. Självklart kan jag ha fel.

Vad jag menar är, behöver ni verkligen reglera detta? Regleringar tenderar att döda jaktglädjen kan jag tycka, därav har älgjakten tex aldrig varit ngn favvosysselsättning..

Annars är det väl väldigt vettigt det ni är tänkt er, basera ett planerat uttag på obsar under lite tid. Jämför även med tidigare års avskjutning och hur ni upplever att det påverkat antalet rådjur på marken. Skarva gärna in skjutna rävar med, en god vän som är jaktledare på ngr ställen har infört att om du väljer att inte skjuta räv när den är lovlig så får du heller inte jaga rådjur hur som. 

Sen styrs rådjursförekomsten av foder med, har ni mycke foder.. första och andraårs vallar tex så har ni även mycket rådjur som tassar in från fattigare marker. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte såhär:
Jag har obsat två getter med totalt fyra kid på min mark som är 100 ha.
Då tänker jag att jag kan skjuta fyra rådjur utan att ta av kapitalet. 

Mycket enkelt, men kanske inte helt fel ändå. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till detta är att det gång till gång uppstår diskussioner om hur många rådjur som kan skjutas och vilka, där ena parten hävdar att vi skjuter för mycket medans andra menar på att vi kan skjuta dubbelt så mycket. Det pratas getförbud, lämplighet i rådjursjakt efter årskiftet osv. Har lyckats ena alla i att vi ska ha en plan så vi kan slippa osämja. Då har man ett beslut att luta sig mot som alla kan förhålla sig till.

Vi har från i år infört att alla som vill jaga en bock först måste skjutit en räv, det har varit lyckat och gett ett uppsving för intresset att locka räv.

Idén med kid är god men skulle vi tillämpa den så ser det f.n mörkt ut då vi än så länge bara observerat 2 kid, marken är en bit över 500ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min enkla tro i detta är att hur noga du än försöker inventera så kommer du inventera fel. Men om du inventerar likadant flera år i rad så kommer du kunna se trender. Och går antalet ner så måste antingen skjuta färre eller skjuta fler rävar/Lo. (Och Tvärtom)

Försöker du konstruera fram något första året så kommer du slita ditt hår i förtvivlan över alla möjligheter till att det blir fel. Och fel kommer det ändå bli.

RedTop: Då gissar du att du missar lika många djur i din inventering som räv/Lo tar...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago swecul sa:

Anledningen till detta är att det gång till gång uppstår diskussioner om hur många rådjur som kan skjutas och vilka, där ena parten hävdar att vi skjuter för mycket medans andra menar på att vi kan skjuta dubbelt så mycket. Det pratas getförbud, lämplighet i rådjursjakt efter årskiftet osv. Har lyckats ena alla i att vi ska ha en plan så vi kan slippa osämja. Då har man ett beslut att luta sig mot som alla kan förhålla sig till.

Vi har från i år infört att alla som vill jaga en bock först måste skjutit en räv, det har varit lyckat och gett ett uppsving för intresset att locka räv.

Idén med kid är god men skulle vi tillämpa den så ser det f.n mörkt ut då vi än så länge bara observerat 2 kid, marken är en bit över 500ha.

En variant, som jag egentligen inte är glad i trotts att jag drivit igenom den (Men det fick stopp på bråk) är att avlysa en liten del av marken. Vi avlyser (i ett VVo) en remsa intill byn mellan landsväg och sjö. Det är även några bybor som vidmakthåller ett par foderplatser som på det sättet mycket tydligt och klart blir fredade. (Tyvärr ej mot Lo)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, henke67 said:

Min enkla tro i detta är att hur noga du än försöker inventera så kommer du inventera fel. Men om du inventerar likadant flera år i rad så kommer du kunna se trender. Och går antalet ner så måste antingen skjuta färre eller skjuta fler rävar/Lo. (Och Tvärtom)

Försöker du konstruera fram något första året så kommer du slita ditt hår i förtvivlan över alla möjligheter till att det blir fel. Och fel kommer det ändå bli.

RedTop: Då gissar du att du missar lika många djur i din inventering som räv/Lo tar...

 

Jag tänkte att så här års så tar inte räven fler kid eftrsom de är så pass stora, men det kanske är feltänk.
Lo finns inte, det är på en ö.
Trafiken tar sitt så där borde man nog dra av ett djur eller så.

Men det är ju helt rätt att man får dra bort för förluster.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja kanske är en svår uppgift och som du säger så kommer det kanske bli fel hur man än gör. Något behöver dock göras för att vi ska enas om hur mkt vi kan skjuta, en gräns att förhålla oss till. Obsarna kanske bara ger en inblick i huruvida det finns många eller få rådjur på marken, men inte hur många. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju spillningsinventera rådjur på samma sätt som man gör med älg, men det är ju ett väldigt jobb att göra det. Och det var ju inte vad du frågade efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vettig fördelning på avskjutningen skulle jag säg är 25% bock, 25% vuxna hondjur och 50% kid. I övrigt har jag inte så mycket att tillföra i diskussionen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På en av markerna jag går som hundförare gör dom så att det skjuts enbart kapitala bockar och uppenbara returbockar under bockjakten, och under själva drevjakten skjuts det enbart kid som kommer tillsammans med sin get. Vilket leder till att det liksom kan inte bli fel.. det verkligen kryllar av rådjur på den marken nu efter ett par år med den avskjutningsplanen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast är om du har avskjutningen under x-antal år att titta på!
Sen blir det ju en uppskattning om stammen växer eller krymper. 

Du har så många faktorer att ta hänsyn till så det inte kan bli mer än en gissning hur du än bär dig åt.

500ha är inte stort. Beroende på hur marken ser ut så kommer grannpåverkan vara allt ifrån stor till extremt stor! Räcker med att de får fram en duglig drever och ökar deras avskjutning så stämmer din idé inte alls.

Sen har du ju trafik och rovdjur att ta hänsyn till!

Jag skulle föreslå, en räv innan bock och enbart kid/smaldjur under drevjakterna under ett par år. Då borde stammen växa! Om inte så får ni fundera på varför och ev. öka rovdjurs avskjutningen eller minska på era egna drevjakter eller kolla över marken och/eller mata mer!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser man getter med endast en eller kanske till och med inget kid väldigt ofta under flera år brukar det bero på att det finns för mycket vilt i förhållande till födan på marken.

Äldre djur, både getter och bockar ser man sällan i dagsljus sommartid. Det är väl fel att säga att djuren blir klokare med åldern men dom har ändå vett att hålla sig mer osynliga för oss människor.

Vi roade oss med att sätta ut 4 viltkameror vid fyra olika saltstenar inom knappa 100 hektar under en sommar för 6 eller om det är 7 år sedan. Kamerorna satt ute från mitten av maj fram till första veckan i augusti då vi tog hem alla kameror och gick igenom bilderna.

Vi kunde då räkna till 10 olika bockar och 18 olika getter där endast två av dom hade dubbelkid och bara en gick helt utan killing. 

Nu har vi riktigt bra marker med ett gränsande gods med flitiga jaktelever som håller efter räven under många år. 

Vi kom fram till att vi hade för mycket vilt och att vi behöver sänka tätheten på hondjur för att få bättre balans i stammen.

Under den här tiden har dovstammen exploderat hos oss och de sista 3 åren har vi haft väldigt torra somrar och milda vintrar och allt för få jakttimmar. 

Vi upplever nu att vi ser långt färre rådjur idag än för tio år sedan utan att vi har kunnat skjuta ner stammen så jag skulle säga att man här hos oss helt klart kan se att vädret och andra omständigheter påverkar stammen mer än vi själva kan.

Att skjuta för mycket rådjur på 500 hektar kräver många skjutglada jägare i jaktlaget eller förbannat många frysboxar om man är få i jaktlaget. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man inventera kid så bör man nog inte göra det än på ett tag, de kan vara osynliga än ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte helt lätt detta men jag känner att det måste till ett försök att göra en plan att förhålla oss till i vårt jaktlag. 

Att ha en plan att förhålla oss till och enas runt istället för som nu där ena parten säger; skjut inga hondjur alls medans andra parten säger skjut det som kommer för hunden. Kanske är det så att marken är för liten och att detta är lönlöst att ens försöka. Det kanske funkar att skjuta vad som kommer för hunden, men att undvika get om så möjligt att hinna bedöma, att det funkar lite självreglerande ändå gentemot andra markerna runtomkring.

Min önskan om att kunna ha en väldigt konkret plan som säger t.ex T.ex 5 bockar, 6 kid och 3 smaldjur är förmodligen inte realistisk men kommer från önskan om en enande plan för laget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bättre att hålla igen på pyschen sen vid hundjakten bestämma hur många djur som får fällas totalt säg 4 rå totalt per år 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago killer_mouse sa:

Bättre att hålla igen på pyschen sen vid hundjakten bestämma hur många djur som får fällas totalt säg 4 rå totalt per år 

Absolut men ska det anges ett antal som får fällas måste det finnas något bakom det beslutet. Oenigheten dras kort och gott mellan att vi har för få rå på marken på ena handen och att det skulle finnas mycket mer än vi tror på den andra handen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago swecul sa:

Absolut men ska det anges ett antal som får fällas måste det finnas något bakom det beslutet. Oenigheten dras kort och gott mellan att vi har för få rå på marken på ena handen och att det skulle finnas mycket mer än vi tror på den andra handen..

Om man inte ser djuren på pyrsch och inte får några drev så kan man utgå ifrån att man inte har dom på marken. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni hundägare med rådjurshundar?

Vad säger de? De brukar efter en säsong kunna tala om ganska bra vart rådjuren finns och hur många rådjur det finns i olika såtar!

Fundera på vilka som säger vad! Säger pyrscharen/arna att det är mycket rådjur eller är det hundföraren? Jag litar oftast mer på Hundnäsan meeeeen om hundförarens/arna hund lämnar mer att önska så kan det ju vara värt att plocka in en extern hund som man vet fungerar! Upplåt marken till ett jaktprov om det svider för hundförarna att det skjuts för andra hundar på marken!

Du måste ha mer fakta än en markstorlek att gå på innan du ens kan uppskatta en avskjutningsplan.

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vilken del av Sverige finns marken?

Vilka övriga klövviltarter finns på marken?

Finns där lo, varg, järv och/eller björn?

 

Folk med dåliga hundar (i realiteten är det husse/matte som är dåliga) klagar alltid över att det finns för lite djur på markerna så dom kan man inte lyssna på.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marken ligger i norra delen av stockholms län, har rådjur, räv, älg och hare på marken, sporadiskt med vildsvin.

Inget av dom större rovdjuren.

Det är hundföraren som är för att mer rådjur kan skjutas, han har väldigt duktiga hundar som det skjutits många rådjur för.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

Folk med dåliga hundar (i realiteten är det husse/matte som är dåliga) klagar alltid över att det finns för lite djur på markerna så dom kan man inte lyssna på.

 

Ok.. finns inga dåliga hundar alltså? Alla jyckar är bra men ägarna kass om det inte fungerar?

Det är iofs helt OT... men jag blir lite nyfiken på vilka erfarenheter som ligger bakom ett sådant konstanterande.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Hipshot sa:

Ok.. finns inga dåliga hundar alltså? Alla jyckar är bra men ägarna kass om det inte fungerar?

Det är iofs helt OT... men jag blir lite nyfiken på vilka erfarenheter som ligger bakom ett sådant konstanterande.

Rätt offtopic , men det finns helt klart hundar som inte har rätt jaktanda men mycket beror på förare helt klart av det jag sett, man kallar in hundar vid fel tillfällen och tillrättavisar osv, till slut har man en hund som inte jagar , man har dock en väldigt lydig hund då den helt enkelt ( i vissa fall ) inte gör det den borde eftersom ägaren sagt något annat. 

Förövrigt så är inventering ruggigt svårt , ett jaktlag jag va med i tills detta skiftet sa att det inte fanns några rådjur på marken , dåligt med vilt överlag, konstaterade när jag gick med hund att det fanns gott om vilt men att viltet går ur marken, 

efter några släpp när jag va själv på marken eller kanske en person till så hade vi fantastiska drev och stötte massor vilt, det va helt enkelt så att jaktlaget va experter på att skrämma bort viltet från marken när man kom dit, 
fick sent reda på att en av "jägarna" alltid åkte runt på morgonen innan vi kom och knallade fram och kollade vid diverse saltstenar m.m för att kolla om det varit något där. mycket bra lösning eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...