Hoppa till innehåll

Husqvarna 640 blivande custom projekt


Svenstorparn

Recommended Posts

Efter många om och men där olika bössor har stöts och blöts föll valet ändå tillslut på en gammal hederlig 640 i 9.3X62.

Tanken med projektet är att det ska bli en safaristudsare i en användbar kaliber.

Det som ska göras är följande:

Ny kolv (givetvis)?

Öppna riktmedel av bandtyp

Rembygel av bandtyp

Hakmontage

Då vapensmide inte är min starka sida tänkte jag höra med Nyhuus i Klippan om han kan förverkliga mina drömmar och visioner.

Men nu till en av frågorna, skulle ta bort underbeslaget (heter det så?) för att ta ur systemet det lossnar vid varbygeln men sitter bomfast framför magasinet har jag missat något?

Sen har jag förstått att många byter trycke, nu har jag inte haft tid denna vecka att provskjuta järnet men det jag har prövat hemma på kammarn med klickpatroner tycker jag inte att trycket är konstigt det är "hårt" men i övrigt inga konstigheter.

Får väl avsluta med några bilder på "skrotet"?

 

2A591223-6184-453A-8299-0976C892087A.jpeg

DE27E624-E635-47D0-A2F5-5F61D5CDA852.jpeg

9A99798A-444C-4370-A0B0-80D8A32CA7B4.jpeg

EE6F63F0-F75B-45F7-BCB2-8D01D5CB8CD0.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dahla sa:

?

 

Är kolven dålig så den måste bytas?

 

Behåller du 9,3x62 som kaliber?

Nej den är inte dålig, men jag gillar inte utseendet på den vill ha en "Rigby" kolv typ.

Ja självklart behåller jag kalibern det är ju klassisk Afrikakaliber i det lättare artilleriet ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som sitter bomfast? Skruven eller underbeslaget? Jag hade kollar med Tommy Bergman om sådana projekt. Brittisk eller kontinental stil på vapnet?

Istället för hakmontage så hade jag underat på att göra custombaser för typ Talley fästen på din nuvarande låda som täcker hålen och baserna - kommer att se ut som square bridge. Där var en Mauser Oberndort model B i 9,3x62 till försäljning för ett tag sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago M-98 sa:

Vad är det som sitter bomfast? Skruven eller underbeslaget? Jag hade kollar med Tommy Bergman om sådana projekt. Brittisk eller kontinental stil på vapnet?

Istället för hakmontage så hade jag underat på att göra custombaser för typ Talley fästen på din nuvarande låda som täcker hålen och baserna - kommer att se ut som square bridge. Där var en Mauser Oberndort model B i 9,3x62 till försäljning för ett tag sedan.

Underbeslaget sitter fast, skruvarna lossnade lätt och av spåren i skruvarna att döma har någon fixarfrasse varit framme och ja "fixat" innan. 

Jag är lite osäker på vad man ska kalla stilen jag är ute efter, en mix kanske? pipa och låda som dagens Mauser M-98 och kolven som Rigby... svårt att förklara, men det är glasklart inne i huvudet hur det ska se ut?

Ja det där med fästen får jag nog råda med lämplig smed, det ska vara klassiskt och sitta lågt.

Kikare tänkte jag eventuellt 1" i typ 2-7 2-8 eller något sådant

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På dom civila FN-lådorna satt det väl ett direkttrycke som (i min ringa erfarenhet) inte brukade vara särskilt tråkigt. Kan du förlika dig med det som sitter där nu så sparar du ett par tusenlappar mot ett Recknagel eller Timney med montering. 

Har du fått lös skruvarna till underbeslaget så är det inget mer som håller lådan i kolven. Sitter det hårt så skulle jag tro att någon har bäddat ihop allt lite väl entusiastiskt. Håll den upp och ner och knacka med gummiklubba eller plasthammare på den. Du har ju ändå tänkt pipa om och byta kolv så då kan du ju gå loss rätt ordentligt på den...

Tänk på att om den släpper i framänden men inte bak så kan den sitta fast i trycket, så lite försiktighet kan ju iakttas. 

Teori två är rost där den främre skruven sitter, men fick du loss den relativt smärtfritt så kan jag inte se att det är särskilt sannolikt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Patrik L sa:

På dom civila FN-lådorna satt det väl ett direkttrycke som (i min ringa erfarenhet) inte brukade vara särskilt tråkigt. Kan du förlika dig med det som sitter där nu så sparar du ett par tusenlappar mot ett Recknagel eller Timney med montering. 

Har du fått lös skruvarna till underbeslaget så är det inget mer som håller lådan i kolven. Sitter det hårt så skulle jag tro att någon har bäddat ihop allt lite väl entusiastiskt. Håll den upp och ner och knacka med gummiklubba eller plasthammare på den. Du har ju ändå tänkt pipa om och byta kolv så då kan du ju gå loss rätt ordentligt på den...

Tänk på att om den släpper i framänden men inte bak så kan den sitta fast i trycket, så lite försiktighet kan ju iakttas. 

Teori två är rost där den främre skruven sitter, men fick du loss den relativt smärtfritt så kan jag inte se att det är särskilt sannolikt.

Som sagt trycket verkar inte i min värld vara ett problem, blev mest fundersam varför så många väljer att byta till eftermarknads det är ju inga långhålls bössor som sådant utan rena jaktbössor.

Den släpper fint vid trycket men inte framför magasinet, så antingen har det rostat fast eller fastnat i gammal olja men jag vågar inte böja så mycket på att, men gummiklubba kan ju funka. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underbeslaget kan sitta ganska hårt då passningen mot trä är föredömligt tight. Men om skruvarna är ute och du inte får ur systemet är det kanske en bäddning som är för trång, det är bra att tejpa framsidan av rekylklacken när man bäddar så att det blir någon tiondel marginal där. Försök att vicka ut systemet med milt våld. 

När det gäller stock kan du försöka få tag på en originalstock från en sen 640 med den slanka förstocken och bygga om kolven, det kan bli ett funkis budgetalternativ om inte annat. 

Jag vet inte om alla civila m98 har direkttrycke med det är tveklöst så att en kompetent smed kan justera ett "simpelt" originaltrycke till att alldeles utmärkt direkttrycke. Jag har det på min 8x57a. En bühlerflagga ger dig möjlighet att montera kikarsikte och ändå ha kvar säkring som låser slagstift och slutstyckshandtag. En ny fancy sidosäkring i eftermonterat trycke låser bara avtryckaren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Svenstorparn sa:

Nej den är inte dålig, men jag gillar inte utseendet på den vill ha en "Rigby" kolv typ.

Prova att "offra" originalkolven genom att sätta rasten i den som @Dansken gjorde med min 1900.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar ödmjukast för all kunskap som finns, när det gäller vapen är man alltid lite nojig så man inte förstör mer än man gör "nytta".

Fick ur systemet nu, men en liten klubba och plocka systemet ur kolven först för underbeslaget satt fast lite i bäddningen men det kom ur det med när väl systemet vart ute.

 

2881DEA6-1140-4F5F-970C-462C22ED93C5.jpeg

86B2A8B1-B168-4412-B673-BAF8F03E13FB.jpeg

56F7D548-D8C6-4C2D-8F30-ABCB6B706AC6.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Svenstorparn sa:

Som sagt trycket verkar inte i min värld vara ett problem, blev mest fundersam varför så många väljer att byta till eftermarknads det är ju inga långhålls bössor som sådant utan rena jaktbössor.

Den släpper fint vid trycket men inte framför magasinet, så antingen har det rostat fast eller fastnat i gammal olja men jag vågar inte böja så mycket på att, men gummiklubba kan ju funka. 

 

Det är nog mest dom militära tvåstegstryckena som många har svårt att förlika sig med. Jag borde inte ha bekymmer med dom, men när man väl har vant sig med direktverkande (och har det på alla andra bössor) så känns det mer vant. Smaken är som baken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Patrik L sa:

Det är nog mest dom militära tvåstegstryckena som många har svårt att förlika sig med. Jag borde inte ha bekymmer med dom, men när man väl har vant sig med direktverkande (och har det på alla andra bössor) så känns det mer vant. Smaken är som baken...

Aha jag tänkte inte på att det skiljer på trycke mellan civila och militära varianter, men det låter ju rimligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tålamod är inte en annans stora gren?

Så jag tänkte att jag köper en ny bakkappa för den i bakelit blir nog inte rolig när man ska testskjuta men ja, sen hamnade jag på Hogue kolvar och tänkte fan det är billigt bara lägga i och testa till jag får tag i en smed som kan fixa ihop det som det ska vara?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
På 2020-08-16 at 13:44 MarkusR sa:

Underbeslaget kan sitta ganska hårt då passningen mot trä är föredömligt tight. Men om skruvarna är ute och du inte får ur systemet är det kanske en bäddning som är för trång, det är bra att tejpa framsidan av rekylklacken när man bäddar så att det blir någon tiondel marginal där. Försök att vicka ut systemet med milt våld. 

När det gäller stock kan du försöka få tag på en originalstock från en sen 640 med den slanka förstocken och bygga om kolven, det kan bli ett funkis budgetalternativ om inte annat. 

Jag vet inte om alla civila m98 har direkttrycke med det är tveklöst så att en kompetent smed kan justera ett "simpelt" originaltrycke till att alldeles utmärkt direkttrycke. Jag har det på min 8x57a. En bühlerflagga ger dig möjlighet att montera kikarsikte och ändå ha kvar säkring som låser slagstift och slutstyckshandtag. En ny fancy sidosäkring i eftermonterat trycke låser bara avtryckaren. 

Trycket är inga större problem att fixa till om det är mauser original lite finlir på allt som rör sig så blir det bra och bättre upphak än timny dryckerna 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...