Hoppa till innehåll

Sikte till drevjakt


HasseG

Recommended Posts

Vilket ska jag välja något av de billigare Delta 1-6, Ultimax 1-6 eller dom lite dyrare Meopta r2 1-6, Leila Ampus 1-6 eller Trijicon 1-6. Har endast tittat i Ultimaxen. Så vilket är bäst?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett sikte för drevjakt med korta håll där det går snabbt alltså... Är det otroligt viktigt med 6 gångers förstoring? Om det är 6 gångers förstoring för att räkna taggar eller liknande är det bättre med en 8x42-kikare i en sele runt halsen. Det finns bra kikare som inte kostar mycket.

Testa kikarsiktet själv, helst på skjutbio. Det är väldigt personligt är min slutsats. Jag har skjutit 180 skott med Swarovski Z6i 1-6 på skjutbio och använder fortfarande hellre ett Meopta R1 1-4, helt enkelt för att det är enklare för mig att skjuta bra med det. Swarren är så klart rent vetenskapligt bättre optiskt men om det inte är lätt att skjuta bra med kanske det inte betyder något, tycker jag.

Meopta 1-4 har väldigt trevligt riktmedel och är lätt att komma bakom, till skillnad från t.ex Meopta R2 1-6 som är flera gånger känsligare för hur du placerar huvudet bakom kikaren. Trijicon 1-4 med triangeln är riktigt trevligt det också, men jag har ingen erfarenhet av 1-6.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske inte det viktigaste, men har nu ett Zeiss 1,5-6 och vill helst inte gå ner till 4 som max. Så jag nog har bestämt mej för ett 1-6. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago HasseG sa:

Vilket ska jag välja något av de billigare Delta 1-6, Ultimax 1-6 eller dom lite dyrare Meopta r2 1-6, Leila Ampus 1-6 eller Trijicon 1-6. Har endast tittat i Ultimaxen. Så vilket är bäst?

Har haft ultimax en och deltat. Sålde dem och köpte ett hälften så dyrt men bättre sikte. Hawke Endurance 1-4x24. Äkta 1x förstoring, 40m brett synfält på 1x. Helt grymt att skjuta på nära håll med. Kört mycket aimpoint. Har svårt att bestämma mig mellan dessa två sikten nu så de sitter på varsin bössa. 

Hawke kostade 3500kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bor ju i södra dalarna! Ring till astro och åk till skara! Bör väl inte bli mer än typ 20-25mil? Blir billigare än att köpa fel ;)

Han har de flesta märken du funderar på och kan nog låta dig kolla och guida dig till rätt sikte för dig!

 //Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago HasseG sa:

Kanske det, men tänkte jag kunde få några tips här.

Aldrig fel med tips, men vi är allt ifrån okunniga till jäkligt duktiga. Så gallra alltid bland råd och tyckande. Gäller förövrigt även ifrån säljare :D

Men där kan du titta klämma och känna! Kolla inte i dyrare sikten än vad du har tänkt bara, det kan bli dyrt :D

//Danielj

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet? Jag har 65 mil tor till Astro så det känns lite långt. Men jag har blivit lite ”klokare” idag, vi hade skjutprov inför älgjakten idag och jag fick tillfälle att titta och provskjuta Trijicon 1-6 och även ett Delta, visserligen ett 2,5-10 men optiken är densamma, tyckte båda var klart bättre än det Ultimax jag tidigare tittat i.Trijicons triangel kändes så där, men det är väl kanske en vanesak, men dom har även andra riktmedel.  Gjorde även ”misstaget” att prova en Swarre 1-8, visst var det bra framför allt det enorma synfältet och riktmedlet med horisontellt strek och en punkt, men tycker inte det är värt 10-15000 mer än dom andra. Så för tillfället är det nog ett Delta som ligger närmast inköp, det är väl endast det relativt smala synfältet som talar emot. Sen att Meopta har ett riktmedel som påminner om Swarres med tunna streck och en punkt

9 hours ago Dansken sa:

Du får lika många olika svar som antalet personer du ställer frågan till.

Förslaget med att åka till Astro och jämföra dom olika är inte dumt. Det kostar några liter soppa och en ledig dag (en trevlig sådan)

Alternativt att du hittar ett antal personer med dom sikten som är intressanta som inte bor för långt från dig och gör en runda och kollar och klämmer på dom.

Hos mig kan du få titta i Zeiss 1,5-6X42, leupold 1-5x24? , Docter 1-5X24 och Nickel 1,5-6X42 som sitter på vapen.

Jag bor nära Örebro och en kopp kaffe kan du få innan du åker till nästa.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago HasseG sa:

Tack för erbjudandet? Jag har 65 mil tor till Astro så det känns lite långt. Men jag har blivit lite ”klokare” idag, vi hade skjutprov inför älgjakten idag och jag fick tillfälle att titta och provskjuta Trijicon 1-6 och även ett Delta, visserligen ett 2,5-10 men optiken är densamma, tyckte båda var klart bättre än det Ultimax jag tidigare tittat i.Trijicons triangel kändes så där, men det är väl kanske en vanesak, men dom har även andra riktmedel.  Gjorde även ”misstaget” att prova en Swarre 1-8, visst var det bra framför allt det enorma synfältet och riktmedlet med horisontellt strek och en punkt, men tycker inte det är värt 10-15000 mer än dom andra. Så för tillfället är det nog ett Delta som ligger närmast inköp, det är väl endast det relativt smala synfältet som talar emot. Sen att Meopta har ett riktmedel som påminner om Swarres med tunna streck och en punkt

 

Åk in på jaktia Borlänge och kika i ett hawke 1-4. 3500kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Åk in på jaktia Borlänge och kika i ett hawke 1-4. 3500kr.

Tack för tipset, men jag har bestämt mej för 1-6. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago HasseG sa:

Tack för tipset, men jag har bestämt mej för 1-6. 

Får man fråga varför?

Mest för nyfikenhet. Själv så gjorde jag ett test för några år sedan, alla mina kikare står på lägsta möjliga. Jag skruvade upp någon gång, bland annat en gång för att kolla på en ko med kalv. Hade inte med handkikaren. (Klant)

Så jag har kommit fram till att jag egentligen behöver lågförstorande och storväxel bara är bra vid inskjutning typ.

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 1,5-6 nu och vill inte gå ner i förstoring då vi har en hel del pass på hyggen där jag vill ha 6x. Att jag vill ha ett 1-6 är inte så mycket för att få 1xförstoring utan mest för det större synfältet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago danielj sa:

Får man fråga varför?

Mest för nyfikenhet. Själv så gjorde jag ett test för några år sedan, alla mina kikare står på lägsta möjliga. Jag skruvade upp någon gång, bland annat en gång för att kolla på en ko med kalv. Hade inte med handkikaren. (Klant)

Så jag har kommit fram till att jag egentligen behöver lågförstorande och storväxel bara är bra vid inskjutning typ.

//Danielj

Hade ett steiner Ranger 1-4x24 förut. Sköt rådjur på 120m med ettans förstoring lätt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago HasseG sa:

Jag har ett 1,5-6 nu och vill inte gå ner i förstoring då vi har en hel del pass på hyggen där jag vill ha 6x. Att jag vill ha ett 1-6 är inte så mycket för att få 1xförstoring utan mest för det större synfältet.

Samma här, jag upplever att jag ändå har på lägsta, sen glömmer jag att skruva upp! ;)

Alltid roligt att veta om hur andra gör och tänker i val! Man lär sig en del på det :) 

Så det är absolut ingen kritik i min fråga, mer nyfikenhet som sagt!

//Danielj
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med vad mitt Ultimax 1-6x24 ger mig för pengarna. Bra synfält, bra optik, skottfast, belysning. Hade jag haft mer pengar hade jag haft en värsting även på älgbössan men detta räcker. Mellanklass är så bra att det kanske är onödigt att köpa dyrare.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, josc72 said:

Jag är mycket nöjd med vad mitt Ultimax 1-6x24 ger mig för pengarna. Bra synfält, bra optik, skottfast, belysning. Hade jag haft mer pengar hade jag haft en värsting även på älgbössan men detta räcker. Mellanklass är så bra att det kanske är onödigt att köpa dyrare.

Har ett likadant. Jag är nöjd med det. Riktmedlet kunde vara lite tunnare, men det är ju en smaksak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dr Krall sa:

Psst...Leica Amplus 1-6x24 och Delta Titanium HD 1-6x24 är högst troligt samma sikte i grunden (dvs tillverkade av OEM-fabrikanten LOW i Japan). Även om Leica envist hävdar annorlunda, är hela Amplus serien i stort sett identisk till utseende och även spec vg vikter, ögonavstånd, synfält mm...för många likheter för att det ska vara en slump. Men Leican är förståss drygt 100% dyrare... ?

Där ser man, då går Leican bort. Lutar mer och mer åt Deltan, tyckte optiken var bra i den 2,5-10 jag provade men linserna ska väl vara lika, tyckte även att riktmedlet var bra, tunt med en ganska liten punkt. Nu är det bara Meoptan kvar att fundera på, någon som kollat i ett? R2 2-12x50 fick väldigt bra i nått test i Svensk Jakt förra året.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag var på Astro och kollade på detta https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.254.9015/welter-welter-1-6x24-wa-belyst.

Den uppfattningen jag fick av siktet var väldigt positiv med 42m synfält på 1x, så jag har köpt mig en sådan. Dock köpte jag den på Widforss, där de hade siktet för 4795 kr på kampanj nu i augusti.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...