Hoppa till innehåll

Artros?


Sparven

Recommended Posts

Min lilla beagle (snart 7 år) haltar efter vila, det började i våras när hon hoppat ner från köksbordet några gånger. Blir bättre efter en stunds promenad. Blir mycket värre efter rejäl motion och efterföljande vila. Visar inte på smärta när man klämmer och känner, men ena fingret på vä fram står ut lite längre. 
 

första veterinären sa rimadyl och motion/jakt som vanligt, och återkom om hältan blir värre. 
 

nu pratade jag nyss med en veterinär som sa ingen jakt, bara koppelpromenad, och se till att få det röntgat och ev ultraljud. Hon tror att det mest troligt är artros, möjligen en skadad sena. 
 

Nu är ju inte diagnosen ställd än, men jag behöver förbereda mig lite mentalt. Är det nån här som har erfarenhet av en jakthund med artros? Är det bara pensionera hunden, eller kommer hon kunna jaga nåt mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Bumpar tråden och gör en kapning!

Hur har det gått med din hund Sparven?

har en Breton som är på sitt 6:e år, hon har visat hälta på höger fram efter vila när hon jagat. Det blev besök hos veterinär och röntgen av armbåge och bog, enl veterinären så syntes inget på röntgen, fick en Metacam- kur på 7 dagar och bara koppelrastning i 14 dagar.

Har inte jagat med henne efter det men har släppt henne på några 15 minuters intervaller. Dröjde inte många släpp förrän hältan kom tillbaks. Ny kontakt med veterinären resulterade i att vi har fått rimadyl att ge vid behov!

Har läst att carpofen-sprutor kan underlätta för hundar som har problem med hälta pga artros (vilket jag tror min hund har)!

En fråga som snurrar i mitt huvud:

       är det etiskt försvarbart att jaga med en hund som får sprutor för smärtlindring?

Mitt samvete kommer att gnaga på julfriden!

Vi är nog inte ensamma om problemet, hur har/hade ni gjort?


 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...