Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Hipshot

Hatar plattbakar!!!

Recommended Posts

killer_mouse

Hehe du får lugna dej när du sitter vid pressen 

• Like 1

Dansken
11 hours ago Hipshot sa:

Fattar inte, är det liksom tänkt att man ska skrynkla 2 på 30 pilar? Verkar som v-Max var kantigare än Sierra.. 

Bajs!

En av dom fina saker med internetforum är att man ser att man inte är ensam om att tabba sig.

• Like 1

Dahla

Jag har gjort samma sak med v-max till 6,5x55 ett par gånger... slutade använda den kulan när jag bara såg rådjur när jag skulle jaga räv... rådjur blev lite kladdigt med den kulan.

Hipshot

Det är ju mördande tråkigt så man vill ju att varje preppad hylsa ska resultera i färdig pil.. 

Underförstått i första inlägget.. Hur gör man för att inte knögga hylsor?? Sätta kulan med plastspetsen in i hylsan funkar ju men jag tror inte den expanderar eller träffar där den ska då.. 

Sjukt irriterande är det iaf, verkar som Sierra kulorna funkar bättre så jag kommer nog köra dem framledes.. 

Samtidigt är ju de större vmaxarna boattail... synd att de inte skjuter i min bössa!

tecno

Hur gör man för att inte knögga hylsor?

Hade samma strul med 22Hornet, min medicin till detta var att kona lite på hylsan (vill minnas det hette throater die)

Dahla

Just, det var nog scierra hp varminter jag stukade hylsor med... den funkade inte heller optimalt på rådjur...

LGH

Jag gradar av hylshalsen väldigt generöst på insidan de få gånger jag ladda plattrumpor. Det hjälper mig, men jag har ju aldrig laddat din kaliber.

Patrik L

Är ju väldigt vanligt att sätta en liten "flare" på hylsan när man laddar pistolkalibrar (där flatarschlen är betydligt vanligare). Det lär ju introducera deformationshärdning och hylsor som spricker tidigare än annars, men borde kunna avhjälpa problemet. 

Nästa bekymmer: Hitta en "flaring die" till sagda kaliber. Är det 223? (Ser lite stabbigare ut...)

Patrik L

Hade lite otur när jag tänkte, finns ju en "universal case expanding die" som är tänkta när man laddar rena blykulor så man inte skaver av material från kulan, men den borde göra jobbet åt dig. Passar .22-.45, så om det nu inte är 204 ruger eller liknande du laddar så...

Hipshot

204 Ruger :D:whistling::D

Patrik L
4 hours ago Hipshot sa:

204 Ruger 

Såklart...

Ok, alternativt förslag som kanske kan funka (beroende på vilka andra verktyg du har tillgång till) ta valfritt verktyg som är lite större kalibermässigt, t.ex 222,223 eller liknande. Skjut upp en hylsa och justera in verktyget så att expandern precis går emot halsen och justera sen ner några tiondelar till. Förhoppningsvis så petar expandern ut halsen precis så mycket att kulorna går i och den krimpar tillbaka helt.

Värt ett försök i alla fall.

• Like 1

tecno

Glöm sedan inte bort att ett crimp verktyg kan behövas!

Hipshot

Tanken med tråden var mest att gnälla, tackar för tips på lösningar! Känner jag mej själv rätt så lär jag aldrig införa ett extra moment i ladderiet.. tror jag iaf inte. Idag sköt Sierrakulorna bäst så jag forsätter med dem och kör V-max som reserv ett tag.

Tycker inte riktigt bössan skjuter.. hade man lite ork så skulle man nog behöva rodda med stegar och experimentera fram ett bättre recept.. Men så var det detta med ladderiet med.

Har 39 gr sierra kulor som förmodligen inte skjuter pga räffelsigningen, övervägde att sätta ihop en stege där.. men insåg att jag då måste börja om från början och leta laddningar osv.. där dog motivationen :whistling:

Blir en ny tråd!

Maichel
9 hours ago Hipshot sa:

Tanken med tråden var mest att gnälla, tackar för tips på lösningar! Känner jag mej själv rätt så lär jag aldrig införa ett extra moment i ladderiet.. tror jag iaf inte. Idag sköt Sierrakulorna bäst så jag forsätter med dem och kör V-max som reserv ett tag.

Tycker inte riktigt bössan skjuter.. hade man lite ork så skulle man nog behöva rodda med stegar och experimentera fram ett bättre recept.. Men så var det detta med ladderiet med.

Har 39 gr sierra kulor som förmodligen inte skjuter pga räffelsigningen, övervägde att sätta ihop en stege där.. men insåg att jag då måste börja om från början och leta laddningar osv.. där dog motivationen :whistling:

Blir en ny tråd!

Tycker farbror är lite gnällig nu :lol:

Att grada av insidan/ mynningen på hylsan tar inte många sekunder och eftersom du säkert inte spakar iväg 500st patroner i ett svep så handlar det inte om många sekunder för att få kulan att glida på plats utan stök...

Dom två knycklade patronerna tar troligen mer tid än att grada av halsarna lite. Har alltid gradat av när jag preppar hylsorna och aldrig råkat ut för något liknande.

...räven lär väl ändå inte märka någon skillnad på Sierra eller V-max?! Så jag förstår inte riktigt varför du ens mixtrat med V-max om Sierra -kulorna funkar ;)

Kämpa farbror, kämpa!

/M

• Haha 1

M-Ola

Gnällgubbe.....

Skaffa en sån här och sluta gnälla. Farbror verkar ju gilla att shoppa loss.   😉

Lyman Case Prep Xpress

Hipshot

Jo tjena!

Jag tycker jag redan har gått bananas och köpte hylstvättare av Mike, nu får det vara nog med galenskaperna!

Men jag har faktiskt såna här hylsprepparverktyg.. det jobbiga är att man måste köra alla hylsor tydligen, går liksom inte att se vilka som kommer att hamna snett och vika halsen..

Michel.. V-maxen skjuter nog med, har iaf gjort tidigare.. måste varit ngt annat som spökade denna gång.. 

• Like 1