Hoppa till innehåll

9,3x57 eller 9,3X62?


WestinJimmy

Recommended Posts

Jag tänkte köpa en renodlad åtelpang. Avstånd till åtel från kojan är mellan 30 och 50meter. Va skulle ni rekommendera för kaliber, 9,3x57 eller 9,3X62? Eller är det saksamma? Rekylfrågan spelar ingen roll för det blir ljuddämpare på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På åtelavstånd kommer 9,3X57 verkligen till sin rätt. Med sin lägre hastighet slår den sönder mindre, men har massor av "umpf" ändå.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago WestinJimmy sa:

Är 96system bra på 9.3x57 eller är det inget att ha? 

Det funkar bra pga det låga tryck
Och bössan är förmodligen jättebillig ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Dansken, på åtel är x57 helt perfekt. 

Det är nog den enda kaliber jag kanske eventuellt skulle kunna tänka överväga att ha en 96a i.... ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej :) . Jag har en HVA 648, med m98 system i kaliber 8*57JS just nu som jag tänkt göra om till åtelbössa, men har fått för mig att det är bättre med en grövre kula, men det kanske är saksamma med 8*57 och 9,3*57? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara skjutit ett 20-tal grisar på åtel med 8x57 och då med Swift A-frame och Norma oryx helt problemfritt. Jag har svårt att tro att en bra träff i lungtrakten skulle bli bättre med en grövre kula.

Jag brukar dock hålla lite högt och offra karrén för att slippa leta efter djuren i nån tätning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Dahla sa:

Jag har bara skjutit ett 20-tal grisar på åtel med 8x57 och då med Swift A-frame och Norma oryx helt problemfritt. Jag har svårt att tro att en bra träff i lungtrakten skulle bli bättre med en grövre kula.

Jag brukar dock hålla lite högt och offra karrén för att slippa leta efter djuren i nån tätning.

Ja jag skjuter med 6,5*55 just nu och det blir ju knall fall på dem jag har skjutit, men jag tänkte mest om dem skulle springa iväg, om det blir mer blodspår eller dyligt. Men det kanske är ungefär samma med 8 eller 9,3? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan få en Husqvarna 9,3*57 med 96system, oborrad och flaggsäkring gratis om jag vill. Men jag funderar om det är värt att lägga ned så mycket pengar det kommer krävas för att få den som jag vill. Borra, byta säkring och gänga för dämpare. Min Hva 8*57 Behöver jag bara byta säkring på och gänga för dämpare så är den som jag vill. Hur skulle ni ha gjort?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago WestinJimmy sa:

Okej :) . Jag har en HVA 648, med m98 system i kaliber 8*57JS just nu som jag tänkt göra om till åtelbössa, men har fått för mig att det är bättre med en grövre kula, men det kanske är saksamma med 8*57 och 9,3*57? 

det ligger en hva stock på Tradera till 640  såg stabil ut

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago WestinJimmy sa:

Vad skulle ni föredra som åtelpang mellan 8x57js och 9.3x62 då? 

8x57 pga mildare rekyl och därmed lättare att observera skottecken. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man måste ju kunna ladda en 62 ner till prestanda som en 57 om man vill det. Men, ändå ha fördelarna av att det finns så mycket mer köpeamo till 62. Två flugor på smäller om man laddar själv och väljer en 62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Dansken sa:

Det är väl bara att gå fram på åteln och kolla på grisfan om man e nyfiken ?

AHHH.... du tänker sååååå...... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bestämt som ni säger att jag ska köra med den jag har. Jag kommer alltså gänga och byta säkring på min 8x57a och ha den som enbart grisvak bössa på åtel. Nu kommer det mer funderingar ?. Jag handladdar inte så det kommer enbart bli köpeammunition, det jag hittat är Norma Vulkan, Alaska och Oryx 12,7grammare och Sako Hammerhead 13grammare ska man välja sakon för den är tyngre eller hur ska man tänka? Kikarsikte har jag tänkt något med 50 eller 56 glugg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...