Jump to content

Crimpa eller inte, det är frågan?

josc72
 Share

Recommended Posts

Crimpa eller inte och till vilken grad är frågan? Naturligtvis ger räffbilderna svaret men skall man göra det för sakens skull eller bara lita på att man har necktention så det räcker? Necktention har jag aldrig kollat. Dock borde den räcka eftersom kulorna aldrig rört sig på grund av rekyl eller fastnat i loppet. Dessutom ett helvete att knacka ur kulor med hammaren.

10 minutes ago Dahla sa:

Vad är det för kaliber?

Alla egentligen. Jag har 6 XC, 6,5 CM, 284 win och 9,3x62.

10 minutes ago tecno sa:

Då använder man en utdragare

Kulutdragare eller kulhammare, spelar det någon roll? Frågan är ju om jag skall crimpa eller inte när när kulorna sitter så in i helsike ändå?

1 minute ago, josc72 said:

Kulutdragare eller kulhammare, spelar det någon roll? Frågan är ju om jag skall crimpa eller inte när när kulorna sitter så in i helsike ändå?

JA

Men varför ska du dra ut kulorna? Skjut och var glad ;)

• Haha 1

1 minute ago Dahla sa:

Nä, nån crimp skulle jag inte ge mig på med så lätta kulor.

Perfekt! Det jag ville höra. Ju mindre moment som kan bli fel desto bättre. Spar tid dessutom.

1 hour ago tecno sa:

JA

Men varför ska du dra ut kulorna? Skjut och var glad

Ja men, jag ska inte knacka ut dem. Frågan var om kulorna sitter tillräckligt utan crimp? Crimpa eller inte? Inte knacka ut eller skjuta ut! Där är svaret självklart eftersom jag älskar när det smäller.

Är dom jävliga  att knacka ut med "hammaren" så sitter dom nog tillräckligt. Men med det sagt så är min filosofi att lite krimp är bättre än lite för lite. Typ, det kan bli bra mycket mer bekymmer om kulorna är lite för lösa än om dom sitter lite för hårt.

Inte tokkrimpa, bara lite lätt.

Alternativet är ju att testa necktension, misstänker att det finns verktyg för det med, eller bara köra på med "hammaren", lossnar dom för lätt så är det väl till att krympa lite mer. Då vet man och slipper killgissa.

Sen har jag märkt att just tsx och ttsx sitter som fjället efter att ha suttit i hylsorna ett tag oavsett krimp. Misstänker att dom ärgar fast eller något sådant...

2 minutes ago Patrik L sa:

Är dom jävliga  att knacka ut med "hammaren" så sitter dom nog tillräckligt. Men med det sagt så är min filosofi att lite krimp är bättre än lite för lite. Typ, det kan bli bra mycket mer bekymmer om kulorna är lite för lösa än om dom sitter lite för hårt.

Inte tokkrimpa, bara lite lätt.

Alternativet är ju att testa necktension, misstänker att det finns verktyg för det med, eller bara köra på med "hammaren", lossnar dom för lätt så är det väl till att krympa lite mer. Då vet man och slipper killgissa.

Sen har jag märkt att just tsx och ttsx sitter som fjället efter att ha suttit i hylsorna ett tag oavsett krimp. Misstänker att dom ärgar fast eller något sådant...

Jo man kan ju nypa fast dem lite. Skulle vara kul att föra en stege. Nu skjuter mina bössor ca 5 mm på 100 m i alla fall så jag har aldrig set behovet. Jag bara undrar. Barnes helkoppar skyr jag som pesten efter ett test för ett par år sedan. Hela, jävla pipan var tvärtät med kopparbeläggning. Till slut flög ett par tändhattar och jag hade ett helvete till rengöring. Sådant använder jag inte. 

Det är väl främst dom som skjuter med halvautomat eller grova kalibrar med rekyl som är kännbar som har nytta av att crimpa fast kulor med crimprill.

Att crimpa en kula som saknar spår för ändamålet känns lika meningsfullt som för att citera Ingemar Stenmark... ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

1 hour ago Dahla sa:

Det är väl främst dom som skjuter med halvautomat eller grova kalibrar med rekyl som är kännbar som har nytta av att crimpa fast kulor med crimprill.

Att crimpa en kula som saknar spår för ändamålet känns lika meningsfullt som för att citera Ingemar Stenmark... ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Menar du att kulan inte sitter bättre med crimp utan rill på kulorna än helt utan crimp?

I 338an med 300gr kulor brukar ja crimpa för utan det åker dom ner i hylsan efter en stund i magasinet. Kanske inte lika märkbart nu efter pip byten när bössan blev betydligt tyngre.

Klart kulan sitter fast hårdare i hylsan med crimp jämfört med utan crimp... vill man använda en krutsort som behöver bygga upp tryck i hylsan för att fungera bättre är det ju en väg att gå för Darwins testpersoner... med optimalt krut för patronen som helhet kan en felaktig crimp/neck tension bli farlig så det är inget jag anser att man ska pyssla med om man av någon outgrundlig anledning inte måste.

Jag har endast kört med crimp när jag laddat Swift a-frame i 458wm där hylsan har bälte och kulan har crimprill och där rekommenderas det att användas.

• Thanks 1

Rilla (eller spår om man så föredrar) är inget krav för att krimpa. Tombaken är såpass mjukare än mässingen i hylsan att det blir ett spår i manteln om man krimpar. 

Vissa kulor som säljs för handladdning görs tom utan rilla för att man enklare ska kunna laborera med friflykt. 

• Thanks 1

På 2020-08-28 at 20:55 Patrik L sa:

Enligt: https://www.barnesbullets.com/faq/ så säger dom så här: We usually don't recommend crimping our smaller-caliber bullets. However, if you choose to do so, a light crimp is best. Heavy caliber bullets (.375 and up) for large game require a heavy crimp, as do most revolver and lever-rifle loads.

På 2020-08-29 at 11:02 Patrik L sa:

Vissa kulor som säljs för handladdning görs tom utan rilla för att man enklare ska kunna laborera med friflykt. 

Vilka?

2 hours ago Dahla sa:

Vilka?

Nosler ballistic tip är väl ett rätt bra exempel. Dom kulor som tillverkas för ammunitionstillverkning i industriell skala ges en rilla, det som skeppas ut till handladdare är släta som barnrumpor.

Ibland så säljs överproduktion och sekunda, dessa har vanligtvis rilla då dom från början inte var tänkt till handladdare, men dom säljs vanligtvis på den inhemska marknaden så du lär inte hitta dom annat än på bild.

Det är endast .22 i 60 gr som tillverkas med en form av "cannelure" för dom som laddar kulan för halvautomater om vi pratar nosler balistic tip.

Om kulan inte sitter tillräckligt hårt i hylsan utan crimp är det handhavandefel eller fel på verktyget man använder vid kalibrering av hylsan i fallen klen kaliber.

Att en tillverkare av patroner crimpar kulorna är av den enkla anledningen att dom inte känner till om köparen tänker använda patronen i en cylinderrepeter eller i en halvautomat. I usa skulle en tillverkare av ammunition kunna bli stämd upp över öronen om nån hillbilly skulle få kulorna nertryckta i halsen på hylsorna.

Vi som handladdar gör det efter eget huvud och kan gärna inte stämma tillverkaren om vi använder fel metod för det tänkta vapnet.

Med crimp ökar öppningstyck och det kan ju vara onödigt om inte crimpen behövs.