Hoppa till innehåll

Nedlagd undersökning


qvarnhill

Recommended Posts

Det basunerades ut i allehanda media om omfattande tjuvjakt på gråsäl i Stockholms skärgård, stort tillslag med både polis och kustbevakning, massor av resurser och väldigt mycket skattemedel bortslösade på i princip rykten och avundsjuka... Nu är utredning nedlagd, brott kan inte styrkas!

OBS att artikeln i Norrtälje Tidning är en betalartikel!

https://www.norrteljetidning.se/logga-in/saljagare-misstankta-for-jaktbrott-i-naturreservat-utredningen-laggs-ner-gar-inte-att-styrka-brott

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För oss snåltarmar som inte vill betala, vad säger artikeln kortfattat? Verkar det som allt ändå var i sin ordning eller är det mer ett svårt bevisläge pga det påstådda brottets natur?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det man "sköt in sig på" var att han jagat säl inom naturskyddsområde. Lst hade dock inte uppdaterat sin app med nya kartor som visade att hällen där ena sälen sköts var just naturskyddsomr.. alltså frias han.

Men vart tog alla andra åtalspunkter vägen??? Med tanke på mängden text i div obskyra reduplikationer så borde killen vara anklagad för fler prylar?? Såg ngt om att han transporterat folk i båt som inte var avsedd för personbefodran eller ngt sånt trams. Det var ju ingen hejd på hur mycket skit han gjort i media..

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Hipshot sa:

Det man "sköt in sig på" var att han jagat säl inom naturskyddsområde. Lst hade dock inte uppdaterat sin app med nya kartor som visade att hällen där ena sälen sköts var just naturskyddsomr.. alltså frias han.

Men vart tog alla andra åtalspunkter vägen??? Med tanke på mängden text i div obskyra reduplikationer så borde killen vara anklagad för fler prylar?? Såg ngt om att han transporterat folk i båt som inte var avsedd för personbefodran eller ngt sånt trams. Det var ju ingen hejd på hur mycket skit han gjort i media..

 

Ok, då vet jag. Låter ju rimligt om Lst klantat sig.

Verkligen, han framhölls ju nästan som den kommersiella jaktvärldens Al Capone i media...men gissar att det är media i vanlig ordning..!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Holz sa:

Ok, då vet jag. Låter ju rimligt om Lst klantat sig.

Verkligen, han framhölls ju nästan som den kommersiella jaktvärldens Al Capone i media...men gissar att det är media i vanlig ordning..!?

 

I det här fallet låter det väl som lokalpressen haft hjälp av, och kanske lyssnat lite väl godtroget, på en uppgiftslämnare med ett horn i sidan till den anmälde arrangören?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago underbron sa:

 

I det här fallet låter det väl som lokalpressen haft hjälp av, och kanske lyssnat lite väl godtroget, på en uppgiftslämnare med ett horn i sidan till den anmälde arrangören?

Ok, trist när det blir så!  Men tyvärr långt ifrån unikt i dagsläget...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago underbron sa:

 

I det här fallet låter det väl som lokalpressen haft hjälp av, och kanske lyssnat lite väl godtroget, på en uppgiftslämnare med ett horn i sidan till den anmälde arrangören?

Var det inte tom så att jägarens värsta antagonist drev ngt slags hobbyprojekt, ngn nättidning.. skärgården eller något liknande trams? Jag hittar inte igen den nu, googlat.. hittar ngt som heter Skärgården men jag tror inte det var samma, känner inte igen typsnitt osv. Har han insett att han gapade för mycket och tagit ned flaggan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm kan de ha bytt teckensnitt? Känner inte riktigt igen det.. men när jag läser vad han skriver så verkar det kunna stämma, han är ju jättekränkt för att det här  företaget skjuter en massa sälar.. och tjänar pengar gud förbjude!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Hipshot sa:

Var tvungen att tipsa Skärgården om vad som hänt, tänkte att det var viktigt så de inte missar att skriva om detta igen 

LOL.

Undrar om han håller den journalistiska fanan högt och lägger en liten notis på sista sidan eller om det missas helt :D

//Danielj 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror hen passar på att slänga lite mer skit på företaget.. sen lite prat - från folket på öarna som är purk för att han tjänar pengar på deras sälar osv osv.. 

Att brott inte gått att styrka lär knappast vara det bärande budskapet om jag säger så..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska framhålla att jag har inte en susning om vad är är gjort och inte gjort, känner inte företagaren eller har varit på säljakt. Det enda jag stört mej som fan på är denna skribents skriverier och kampanjande emot företaget och jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Hipshot sa:

Ska framhålla att jag har inte en susning om vad är är gjort och inte gjort, känner inte företagaren eller har varit på säljakt. Det enda jag stört mej som fan på är denna skribents skriverier och kampanjande emot företaget och jakten.

Samma här.

Det som jag tycker är mest skrämmande är alla dessa förundersökningar m.m. som inte leder någonstans. Speciellt då man som jägare faktiskt blir straffad under tiden. Genom att man saknar bössor under ett eller flera jaktår!

Vilket indirekt leder till att man blir straffad utan att begått något fel!

Nu gäller det väl mest den kände företagsledaren och övriga misstänkta vargjaktsfall men principen blir ju att du blir "straffad" utan att du är fälld.

Ps. för att klargöra om de fälls så skall självklart bössorna ryka och tid utdömas. Men det känns som dessa ärenden dras i långbänk bara för att straffa någon som jagar! 
 

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Var tvungen att tipsa Skärgården om vad som hänt, tänkte att det var viktigt så de inte missar att skriva om detta igen 

Jag har också passat på att påminna diverse tidningar om att nu skriva om den nedlagda förundersökningen... Tidningen Skärgården inkluderad! Dess chefredaktör och ansvarige utgivare har en ytte-pytte bod på samma ö där jakterna utgår ifrån och den kåken är inte direkt ytte-pytte... Karln är bara missunnsam, avundsjuk och verklighetsfrånvänd!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skrev till skärgården att jag för min del var jäävligt glad att  nån sköt säl , men att jag inte gillade deras snaskande i 

att  " nu minsann satt jägarna/kunderna riktigt pyrt till "   Toppat med att polisen som utredde hyste stor förhoppning om att kunna åtala dessa jägare som i  god tro köpt ett " jaktpaket "    Sen att Roslagens jakt och slakt AB utnyttjar  del i samfälliga ägor å det grövsta och att det inte faller i god jord hos de övriga i dessa samfälligheter kanske inte är så himla konstigt, brukar alltid bli surt när nån tjänar pengar. 

OT:  jag har en släkting som "säljer jakter"  på våra gemensamt ägda marker/vatten  och jag är faktiskt inte 100 bekväm med att han säljer ut en gemensam resurs, han har även bedrivit ett omfattande abborrfiske till  middagar för  sina Kajak/jakt gäster... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago culot sa:

OT:  jag har en släkting som "säljer jakter"  på våra gemensamt ägda marker/vatten  och jag är faktiskt inte 100 bekväm med att han säljer ut en gemensam resurs, han har även bedrivit ett omfattande abborrfiske till  middagar för  sina Kajak/jakt gäster... 

Är han same? ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en lite annorlunda tolkning Av Skärgården än på SvenskJakt’s hemsida om att ärendet öppnas igen.. :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago, Galne said:

Var en lite annorlunda tolkning Av Skärgården än på SvenskJakt’s hemsida om att ärendet öppnas igen.. 

https://svenskjakt.se/start/nyhet/fortsatt-utredning-av-saljakt-i-stockholms-skargard/

Fortsatt utredning av säljakt i Stockholms skärgård

Förundersökningen om en misstänkt illegal säljakt i naturreservatet Svenska Högarna i Stockholms skärgård lades ner under förra veckan, men har nu återupptagits av förundersökningsledaren. En mobilapp med en aktuell karttjänst kan avgöra om det blir åtal eller ej.

En app kan avgöra om ett jaktbrott är begånget eller ej. Under en säljakt inom naturskyddat område i juni i år bordades en båt där fem personer och två skjutna sälar påträffades. Jakten som föregick bordningen filmades av kustbevakningens flyg.

– Det är ingen tvekan om att man jagat inom skyddat område, det är väl dokumenterat bland annat via kustbevakningens film av händelsen, säger Lars Staf, kriminalinspektör vid Norrtäljepolisen med ansvar för utredningen.

 

Vems ansvar?

Det som vållat förundersökningsledaren huvudbry är en app som de misstänkta personerna har använt och hänvisar till. En app med en karttjänst som visar gränserna för det ursprungliga naturskyddsområdet, och som inte hade uppdaterats med information om det utökade skyddsområdet då jakten genomfördes.

Den kobbe där sälen sköts låg tidigare utanför naturskyddsområdet.

Jägarna som misstänktes för brottet har ansett sig oskyldiga med hänvisning appen, och lägger skulden på länsstyrelsen i Stockholms län.

Öppnar utredningen

Kammaråklagare Karin Hemrå Forsberg valde i slutet av förra veckan att lägga ner den pågående utredningen då brott inte kunde styrkas, men har nu valt att återigen öppna upp förundersökningen.

– Det finns frågor som åklagaren vill att jag tittar på. Utredningen har återupptagits och pågår, säger Lars Staf.

Förutom appen handlar det även om jaktledarens ansvar, i det här fallet en person som på kommersiella grunder säljer jakt på säl i skärgården.

Skyttens ansvar är också intressant.

– Här har vi en som skjuter, och en som arrangerar jakten, konstaterar Lars Staf.

 

Oklara förhållanden

Förundersökningen vill nu komplettera utredningen i vissa delar. Svaren kan bli avgörande för ett eventuellt åtal.

Lars Staf bekräftar att det finns ett stort intresse kring den pågående utredningen.

– Media, myndigheter, organisationer och inte minst öbor hör av sig och undrar hur det går. Det finns ett stort intresse, säger Lars Staf.

 

I slutet av september

I slutet av september räknar han med att de kompletterande frågorna kan vara utredda. Först då kommer ett besked om det blir åtal eller om förundersökningen läggs ner.

Svensk Jakt har sökt kammaråklagare Karin Hemrå Forsberg som ansvarar för utredningen, utan att lyckas nå henne.

 
 
 
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl mänskligt att göra fel... lägg ner. Polisen borde väl ha långt viktigare brott att utreda än när det handlar om ett så vanligt djur som säl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en del i den här historien som jag tycker är principiellt intressant att den utreds, och det är skyttens ansvar kontra jaktarrangörens.

Hur långt måste man som köpare av en arrangerad jakt går för att säkerställa att den sker på en mark där arrangören har jakträtt och där jakt är tillåtet? Räcker det att man köper sitt jaktarrangemang "i god tro" eller måste man varje gång reda ut ner i minsta detalj att allt är i sin ordning? 

I det här fallet verkar det vara klart att ett brott begåtts iom att jakten skett inom ett skyddat område, men hur är det med uppsåt? Jaktarrangören hänvisar till att appen inte var uppdaterad, men för skyttarna går det ju ett steg till iom att de har litat på att arrangören har skött allt enligt regelboken.

Jag var själv på en köpt gåsjakt förra hösten där arrangören sa att han hade avtal med markägaren, men jag har iallafall ingen aning om det stämde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago redtop sa:

Det finns en del i den här historien som jag tycker är principiellt intressant att den utreds, och det är skyttens ansvar kontra jaktarrangörens.

Hur långt måste man som köpare av en arrangerad jakt går för att säkerställa att den sker på en mark där arrangören har jakträtt och där jakt är tillåtet? Räcker det att man köper sitt jaktarrangemang "i god tro" eller måste man varje gång reda ut ner i minsta detalj att allt är i sin ordning? 

I det här fallet verkar det vara klart att ett brott begåtts iom att jakten skett inom ett skyddat område, men hur är det med uppsåt? Jaktarrangören hänvisar till att appen inte var uppdaterad, men för skyttarna går det ju ett steg till iom att de har litat på att arrangören har skött allt enligt regelboken.

Jag var själv på en köpt gåsjakt förra hösten där arrangören sa att han hade avtal med markägaren, men jag har iallafall ingen aning om det stämde.

Inte bara vid köpt jakt! Om jag blir bjuden till ett annat jaktlag, har jag skyldighet att kontrollera att jaktlaget har rätt att jaga på marken eller kan man gå på jaktledarens ord?

Vi har ju t.ex bytt bort en bit av "vår" mark till grannlaget då de har en liten bit insprängt i vår mark.  Så vi har bytt lite markbitar, det gör ju att vi har rätt att jaga där och de jagar på en av våra. Om en inbjuden hundförare skall ringa och kolla att det är okey varje gång så blir det många samtal på ett år!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...