Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

jockej

Del till framstock Winchester Super Grade

Recommended Posts

jockej

Har slarvat till det rejält och råkat skicka iväg ena "sprinten" som sitter inuti en fjäder i framstocken. Vet inte vad delen heter. Det är väl en del av det som trycker ut ejektorn. Nu ligger den någonstans i höga gräset bredvid tomten och är väl nästan omöjlig att hitta. Så jag undrar om någon har en aning om vart jag kan få tag på en reservdel? Det tillhör en Winchester Super Grade från tidig 90-tal/sen 80-tal. Osäker på ålder och exakt vart bössan kommer ifrån då jag har ärvt den och all info saknas.

Bifogar bild på "sprinten" som är kvar

IMG_20200902_145355.jpg

danielj

Metall detektor eller ring någon vapensmed så kan de ju "kopiera" den du har!
Borde väl annars finnas på typ brownells eller liknande men då måste man nästa veta namn m.m.

//Danielj

Droggot

En kraftig magnet borde nog kunna hjälpa dig att hitta fjädern om du vet ungefär var den landade.

charlie

Jag kan kika om jag har nåt i skrotlådan också 👍

jockej
På 2020-09-02 at 16:47 pmt sa:

Förmodligen fjädern till ejektorn. Jag ska kolla lite hemma.... Då bör du ha en på andra sidan - det är nu inte raketvetenskap utan hittar man liknande fjäder funkar det. Så pilla ut den och kolla tjocklek, längd och varv så brukar det gå att få tag i.

Kodensha eller Nikko som gjort den finns inte längre så reservdelar är snudd på omöjligt men Miroku är hyfsat lika och rätt mycket delar passar..... 

Men.... Man meckar ALDRIG utomhus med vapen! Någonsin! 

/T - 8 år som vapensmed varav 7 på golvet - krypandes på händer och knän.... 

Jag var lite otydlig. Det är inte fjädern som försvunnit utan det är "sprinten". Fjädern hittade jag men tyvärr inte andra delen. Bilden är av delen som satt på andra sidan som jag plockade loss för att få bild på den.

Och ja det var jävligt slarvigt av mig. Jag gjorde rent bössan utomhus och tänkte egentligen inte plocka isär. Men när jag tittade på framstocken så funderade jag "hur fungerar den här biten?" eftersom jag tycker det är kul att få en uppfattning av hur varje liten bit fungerar i någonting. Jag drog lite i den och så *pling* flög allt iväg.

jockej
På 2020-09-02 at 15:42 danielj sa:

Metall detektor eller ring någon vapensmed så kan de ju "kopiera" den du har!
Borde väl annars finnas på typ brownells eller liknande men då måste man nästa veta namn m.m.

//Danielj

Tänkte Brownells men min modell finns inte utan funderade på om en annan modell kan ha samma del. Vet inte vart jag ska börja leta dock

jockej
20 hours ago charlie sa:

Jag kan kika om jag har nåt i skrotlådan också 👍

Sjysst! För att förtydliga så är det inte en fjäder utan det är den lilla "sprinten" som sitter inuti fjädern.

pmt
På 2020-09-04 at 17:09 jockej sa:

Jag var lite otydlig. Det är inte fjädern som försvunnit utan det är "sprinten". Fjädern hittade jag men tyvärr inte andra delen. Bilden är av delen som satt på andra sidan som jag plockade loss för att få bild på den.

Och ja det var jävligt slarvigt av mig. Jag gjorde rent bössan utomhus och tänkte egentligen inte plocka isär. Men när jag tittade på framstocken så funderade jag "hur fungerar den här biten?" eftersom jag tycker det är kul att få en uppfattning av hur varje liten bit fungerar i någonting. Jag drog lite i den och så *pling* flög allt iväg.

Kallas stödben eller pistong vanligen. 

Jag har en komplett förstock till en pigeon grade liggande om du inte hittar en del. Du kan leta efter reservdelar till en Nikko (valfri modell i kaliber 12) eller en Winchester 101.

Mest för att förtydliga - man gör inte rent vapen utomhus..... 

/T

• Like 1

Dansken
14 minutes ago pmt sa:

Mest för att förtydliga - man gör inte rent vapen utomhus..... 

Tänk vad Kalle Dussins grabbar hade varit glada om dom hade fått komma in i värmen i en stuga ibland och göra rent vapnen och sova i en säng då dom for runt på kontinenten och slogs. 

pmt
14 minutes ago Dansken sa:

Tänk vad Kalle Dussins grabbar hade varit glada om dom hade fått komma in i värmen i en stuga ibland och göra rent vapnen och sova i en säng då dom for runt på kontinenten och slogs. 

Även på den tiden förstod generaltygmästaren vikten av god vapenvård.... Och vad som krävdes. 

Det var generalfältskären som misslyckades mest, de flesta soldaterna under den perioden gick under av sjukdomar.

/T

Dansken

Ja det har du nog rätt i: Jag minns min tid i det eldsprutande Danska försvaret.
Väldigt få dog eller vart skjutna under tiden jag var där: När vi uppsökte kassern-medikus var det oftast för mindre blesyrer, huvudvärk, ryggont och könssjukdomar. Rehabiliteringen var god.
Men det har väl att göra med upptäckten i Amerikanska inbördeskriget att om man tvättade tygtrasorna som man torkade sår med då ökade överlevnadsprocenten avsevärt 😉

charlie
8 minutes ago Dansken sa:

Ja det har du nog rätt i: Jag minns min tid i det eldsprutande Danska försvaret.
Väldigt få dog eller vart skjutna under tiden jag var där: När vi uppsökte kassern-medikus var det oftast för mindre blesyrer, huvudvärk, ryggont och könssjukdomar. Rehabiliteringen var god.
Men det har väl att göra med upptäckten i Amerikanska inbördeskriget att om man tvättade tygtrasorna som man torkade sår med då ökade överlevnadsprocenten avsevärt 😉

För att inte tala om Florence Nightingale under Krim-kriget 👍

Hänger blessyrerna ihop med varandra? Det låter nästan som nåt du ådragit dig under permission? 🤪😜

• Haha 2