Hoppa till innehåll

Vapen hit och dit så man blir inte klok


Skuffen

Recommended Posts

9 hours ago Skuffen sa:

Jag tror inte man är riktigt klok, efter alla möjliga olika vapen från m98 till blaser samt kalibrar från 22lr till 9.3x62. 

Är man tillbaka till en husqvarna 146 m98 i 9.3x57 från 1938, dessutom oborrad. 

Eller så är det just klok man blivit under alla år och vapen ?

 

Lugn och fin, du får snart ett nytt infall - ty sådana som oss är obotliga ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Joacim sa:

Lugn och fin, du får snart ett nytt infall - ty sådana som oss är obotliga ??

Tur att sånna som du finns Jocke... utan er hade konsumtionsamhället gått under och världsekonomin rasat... ?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dahla sa:

Tur att sånna som du finns Jocke... utan er hade konsumtionsamhället gått under och världsekonomin rasat... ?

Så är det nog ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Skuffen sa:

Jag tror inte man är riktigt klok, efter alla möjliga olika vapen från m98 till blaser samt kalibrar från 22lr till 9.3x62. 

Är man tillbaka till en husqvarna 146 m98 i 9.3x57 från 1938, dessutom oborrad. 

Eller så är det just klok man blivit under alla år och vapen ?

 

Å när du inser att du måste ha nåt annat så hör du av dig till mig ?

Min 146:a med öppna riktmedel är den bössa jag saknar allra mest (har trakasserat @Viktor_K men han vill inte släppa tillbaka den ?)

 M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago charlie sa:

Å när du inser att du måste ha nåt annat så hör du av dig till mig ?

Min 146:a med öppna riktmedel är den bössa jag saknar allra mest (har trakasserat @Viktor_K men han vill inte släppa tillbaka den ?)

 M

Du kan väl kasta in en öppen ansökan redan nu? :thumbsup::whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Det spelar ingen roll hur många pärmar det finns: den usla service dom erbjuder tar dom betalt för, så ingen ska tycka synd om dom. Dom borde vara lyckliga att dom har ett arbete att gå till. Inomhus dessutom: varmt och torrt.

Då jag gick på bössmakarskolan var vi på studiebesök på motsåndsrörelsen (ursäkta- tillståndsenheten) i Örebro där chefen satt och berättade historier ur hans verkliga liv och berättade om ett konkret exempel att "han ska jävlarimej inte ha någon licens" och sen klämde han ur sig: "för det är ju lite kul att vinna också"...

I min värld ska en liten lakej inte "tycka det är kul att vinna" . Han ska passa sitt arbete- OCH FÖLJA LAGEN.

Så hur många pärmar dom har angående mina vapen är egentligen ointressant. Vad som är intressant är att man inte har "förlorat" för många gånger.

Det gjorde jag en gång, men har sen det försökt att ha bättre på fötterna och vara bättre påläst- och sen den gången har det gått bra?

"Att det är lite kul att vinna" har varit min ledstjärna sen besöket hos polisen ?

Ja visst jag håller med.  Sen att en sån skit stövel sitter på en sån plats och har sin egen lag är ju åt helvete. Jag har bra erfarenhet av dom jag haft kontakt med iaf. Trots att jag stod för en bössa jag avyttrat för många år sen, typ 5 kanske. Herregud vilken soppa det kunnat bli, så där fick jag allt så på mig duktigt....och misstänkt jaktbrått..då fick man ingen licens??men det fick jag till slut ändå med den lilla damen ??

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dansken sa:

Det spelar ingen roll hur många pärmar det finns: den usla service dom erbjuder tar dom betalt för, så ingen ska tycka synd om dom. Dom borde vara lyckliga att dom har ett arbete att gå till. Inomhus dessutom: varmt och torrt.

Då jag gick på bössmakarskolan var vi på studiebesök på motsåndsrörelsen (ursäkta- tillståndsenheten) i Örebro där chefen satt och berättade historier ur hans verkliga liv och berättade om ett konkret exempel att "han ska jävlarimej inte ha någon licens" och sen klämde han ur sig: "för det är ju lite kul att vinna också"...

I min värld ska en liten lakej inte "tycka det är kul att vinna" . Han ska passa sitt arbete- OCH FÖLJA LAGEN.

Så hur många pärmar dom har angående mina vapen är egentligen ointressant. Vad som är intressant är att man inte har "förlorat" för många gånger.

Det gjorde jag en gång, men har sen det försökt att ha bättre på fötterna och vara bättre påläst- och sen den gången har det gått bra?

"Att det är lite kul att vinna" har varit min ledstjärna sen besöket hos polisen ?

Full förståelse å de e jäkligt trist inställning från myndighetssidan ☹️

En god vän till mig å tillika handläggare menar dock att vissa har liiite för många transaktioner för att det ska anses normalt. Sen att vissa vapen inte hinner vara hos den nyblivne licensinnehavaren mer än ett par dagar gör att det är lätt att tro att överföringarna sker mer i handelssyfte än jakt/skyttesyfte. Inget fel i sig men då ska vederbörande söka handlartillstånd. Å i detta fallet uppfylldes de 25 transaktioner/år man behövde som handlare. 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att med ålder och tiden ändras ju behoven. Då skall man ju i rimlighetensnamn också förändra sina vapen! Jag hade ju inte behov av en "hundförarbössa" innan jag skaffade grishund. Visst vilken bössa som helst duger ju egentligen men man måste ju undersöka de olika alternativen också :D

Nu är jag personligen lite avundsjuk på de som köpte en bössa för +30 år sedan och är nöjd och glada med valet, utan byte och undran. Men samtidigt missar de ju eventuell utveckling man får av att prova olika saker!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Joacim sa:

 ty sådana som oss är obotliga ??

Säg inte det! jag trodde det om mig också men ju äldre jag blir desto jobbigare känns det att byta bössa:yes: det går bara längre och längre tid mellan varje byte och just nu känns det inte aktuellt alls inom överskådlig framtid......eller ja det finns vissa tankar om en dubbelstudsare då jag aldrig ägt någon men den största problematiken är att jag vill inte göra mig av med något annat i garderoben.......till skillnad från dig kan jag svårligen tänka mig att skiljas från mina Rugrar:D

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...den förbaskade garderoben!

För att testa en ny skapelse måste man, till gravt underpris, sälja en av bössorna man egentligen inte alls vill avyttra. Jäkligt trist måste jag säga & synnerligen begränsande.

Har aldrig förstått varför jaktvapen blir farliga först när de antingen är fler än 6st - eller är i svart syntetmaterial.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago dru sa:

...den förbaskade garderoben!

För att testa en ny skapelse måste man, till gravt underpris, sälja en av bössorna man egentligen inte alls vill avyttra. Jäkligt trist måste jag säga & synnerligen begränsande.

Har aldrig förstått varför jaktvapen blir farliga först när de antingen är fler än 6st - eller är i svart syntetmaterial.

Å de e då handlarn håller sig framme ?. Håller med i sak men är samtidigt glad för garderoben annars hade jag vart i ekonomisk ruin vid det här laget...

38 minutes ago Dansken sa:

Varför? Nu ska dom bestämma hur många magasin vi ska få ha. Ska dom då också bestämma hur ofta vi får byta bössa? Strunt.

Mvh Dansken- som HAR handlartillstånd, och dessutom har djäveligt svårt att skiljas från från hans egna grejer ?

Njae, om de ska följa ska väl vi oxå göra det. Per definition får vi licens baserat på behov och behovet av pengar är inte ett skäl enligt lagen ?

Om man gör för många försäljningar (>25) i rent vinstsyfte (bevisbördan ligger ju hos myndigheten) ska man ha handlartillstånd. Om man väljer att byta för att testa å inte vart

nöjd är en helt annan femma. Det fallet jag menar är syftet tydligt att tjäna pengar, mao tveksam legalitet. 

Om man ändå tänkt tjäna stålars är ju inte tillståndet speciellt svårt att få...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago danielj sa:

Nu är det ju så att med ålder och tiden ändras ju behoven. Då skall man ju i rimlighetensnamn också förändra sina vapen! Jag hade ju inte behov av en "hundförarbössa" innan jag skaffade grishund. Visst vilken bössa som helst duger ju egentligen men man måste ju undersöka de olika alternativen också :D

Nu är jag personligen lite avundsjuk på de som köpte en bössa för +30 år sedan och är nöjd och glada med valet, utan byte och undran. Men samtidigt missar de ju eventuell utveckling man får av att prova olika saker!

//Danielj

En del bla. jag, tycker att det är OK att skjuta med tex HVA/CG 1900 och tycker att med hyffsat skytte så dör grisen ändå.

Grisen märker ingen skillnad mellan en Blaser R8 och en HVA 146 eller mellan Purdey eller en CG 1900.

Däremot är det upp till var och en att välja, en del passar inte mig men andra tycker det vapnet är det bästa.

Känner några som har "Bössbytarsjukan" och de säger här har jag en som ska stanna i vapenskåpet 4 månader senare är den bortbytt i alla fall. Det har sin tjusning det också, för det är spännande att se in i deras skåp på det senaste inköpet!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Dansken sa:

Mitt bästa byte var nog då jag gjorde av med det där Blaserhelvetet med fina valnötskolven och köpte en mattsvart Tikka T3 CTR med plastkolv. Då känns det att man har stiget i graderna och kommet rätt ?

Den fungerar säkert lika bra.

Som Min t3a i 9,3 med en äldre leupold har sliten plast kolv och halvt utan blåneringen fungerar då den ska, tror knappast jag hade skjutit mer älg om det varit en blaser för 3x priset.

Är ev ett bättre sikte som känns ut närmast inköp men är egentligen nöjd med den som sitter på med tysk 1an, men lite bättre optik hade inte skadat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-07 at 20:07 charlie sa:

?.?

 

Om man ändå tänkt tjäna stålars är ju inte tillståndet speciellt svårt att få...

 

Plockar ut nog att köpa mig en begagnad pansarvagn eller två, kanske även en tredje.

Det som stör mig är antalet vapen jag tillåts ha, jag är inte alls intresserad av att sälja något av dem - men tvingas till det om jag vill prova något annat.

...och jag är lika intresserad av att låna ett vapen som jag är att låna böcker på bokbussen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste åren " fokuserat" lite på en vapenmodell för att sedan fylla skåpet med dem, visst jag har bytt ut en å annan men dock till en jag hellre velat ha av samma modell, det är så man får 7st    Auto 5:or i skåpet.  Dock  är två av dom föremål för utbyte när jag får korn på ett ex jag hellre vill ha, bla har en kompis i usa  " köpt en till mig "  som jag svårligen hittar i  vare sig Tyskland eller Sverige , och när  vi löst  hur den ska tas hit samt Corona skiten så ska det nog röra sig lite i skåpet igen,  A5:a  Nr:7  ligger hos en Exportfirma i Tyskland  och väntar på att dom ska få tummar ur.... Mina riktiga dammsamlare är faktiskt min Klass 1  och klass 4 studsare ( 1:an i synnerhet)     

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...