Hoppa till innehåll

Svenstorparn's olika projekt


Svenstorparn

Recommended Posts

Ja, var ska vi börja? Jo vi kan starta med att jag köpte på mig Husqvarna 640 i 9.3x62 för att ha som projektbössa, tanken är/var att det ska bli en light DG bössa eller Safaristudsare om ni så vill i en användbar kaliber.

Tanken var/är att lämna till en kvalificerad smed och göra allt från grunden men i vänta på det så beställde jag en Hogue kolv för en månad sen men den vet man aldrig när den kommer, så jag fick ett ryck igår och beställde en ny bakkappa att sätta på den befintliga kolven men när jag väl satt sågen i den så tänkte jag mig att "ja va fan" man kan väl pröva att snida till kolven och se vart man hamnar den skulle ju ändå inte användas egentligen. 

Så ja det är såhär långt jag har kommit ännu...

ja just det jag har ju beställt fäste och en Leupold 2-7x33 också...

174AA466-AFC5-48DA-B62D-F2FF76947161.jpeg

41D90BBC-5624-4260-B0EE-4EEF4DC2E6D2.jpeg

2DEFBCE6-25CC-4BF2-9BE4-4194C4C26153.jpeg

F9BC5CED-F3BC-4C41-9599-AE3F278F5441.jpeg

7D76493F-A199-4E32-9AD1-65BF4FC8501B.jpeg

44889119-4B32-41A3-B547-0A43674C2D92.jpeg

4AEB78B7-9CDD-49A9-AE64-D3E6FD8394F4.jpeg

9FC9951C-18CC-42FA-BF58-E3E74C88BD10.jpeg

26A70798-0D3F-4D8C-BA15-D28A915BF5CC.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MarkusR sa:

När du ändå har sågen framme, bygg om kolven och höj kolvkammen innan du slipar in bakkappan ?

Nja som sagt tanken är att det ska göras en "riktig" kolv och lite annat smått och gott framöver, detta är mera att test för att se hur det blir. Jag är ingen vapensmed det närmaste jag har gjort är att rengöra mina vapen och dra på ett lager olja eller två på träet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

höja kolvkammen gör under för bössan och är inte jättekrångligt, provade själv för första gången för en tid sedan. Fördelen blir även att du sedan har en bra mall till en eventuell custom-kolv. Ligger en tråd under projekt tror jag. 

Ingen minns en fegis!

Men du gör såklart som du själv vill...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett "kit" med Tru-Oil för eviga tider sedan så jag provar mig som sagt fram så efter ett lager med Walnut Stain och ett par lager Tru-Oil så ser det ut såhär...

 

CAD2FC5D-E2F8-4832-9C14-AE3E4F6181AB.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämtade min bakkappa på det lokala postkontoret idag, så jag la i systemet för att kolla hur det blev.

Det verkar bli rätt bra ändå, jag antar att det inte finns några genvägar så det är väl bara att sitta och slippa tills fingrarna blöder?...

Och ja jag vet att det finns bättre kolvmakare och hobby byggare, jag skulle också kunna vara mer noggrann men det är nu inte tanken med detta.

 

AF89BC71-5653-46B3-9BC3-6095E57C9B42.jpeg

0524D273-49EA-4607-A6FB-AE4604CBFF26.jpeg

745B1A8D-9184-42AD-B315-B008FB88DD90.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Multiverktyg med roterande sandpapper!!!!! Inga blodiga fingrar(om man inte är där och petar) Slipat in två kappor i år och är supernöjd. Några 100lappar på Jula.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Ken1 sa:

Multiverktyg med roterande sandpapper!!!!! Inga blodiga fingrar(om man inte är där och petar) Slipat in två kappor i år och är supernöjd. Några 100lappar på Jula.

Går det med modell större rondellslip eller blir det för stort?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Svenstorparn sa:

Går det med modell större rondellslip eller blir det för stort?

Tycker nog det blir förstort. Svårt med finliret. Ska du ändå pyssla ihop en ny kolv kommer du inte ångra köpet. Har en black o Decker själv och den har många år och kolv modifikationer på sitt samvete och Still going strong ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Ken1 sa:

Tycker nog det blir förstört. Svårt med finliret. Ska du ändå pyssla ihop en ny kolv kommer du inte ångra köpet. Har en black o Decker själv och den har många år och kolv modifikationer på sitt samvete och Still going strong ??

Ja en eventuell ny kolv ska dock inte jag pyssla ihop, det får någon med kunskap göra?.

Men man kommer säkert köpa fler bössor som kanske behöver en ny kappa 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Ken1 sa:

Nu kan jag ingenting om hva men det ligger en "fin" stock på Tradera dock till en 1640 ???

369995392_86902a21-966c-45b6-9c65-3621ffda2fd6.jpg

Kan inte heller något om Hva, det var M-98 systemet jag vart ute efter egentligen.

Jag tror inte kolven passar, men det spelar ingen roll för den är helt fel enligt mitt sätt att se det monte carlo och kindstöd?

Men jag tackar ändock för omtanken

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 1640kolv passar inte till m98, det blir en massa slipa fila innan du kan bädda ner systemet. 1640 har samma mått som small ring mauser, alla hva 98or är large ring. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MarkusR sa:

En 1640kolv passar inte till m98, det blir en massa slipa fila innan du kan bädda ner systemet. 1640 har samma mått som small ring mauser, alla hva 98or är large ring. 

Tack för förtydligandet, jag visste att det inte skulle passa rakt av men var inte helt 100 på vad som skiljer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har utökat arsenalen med en Drilling?

Objektet i fråga är alltså en Carl Gustaf eller J.P Sauer 3000 om man så vill, jag föredrar det sistnämnda.

Hittade den hos min lokala vapenhandlare inlämnad av en gubbe som köpte den ny, så den är komplett med alla papper, klickpatroner osv gubben i fråga var extremt petig med sina vapen så den är i absolut nyskick och frågan är om den varit i skogen någon gång?‍♂️ eller mer än precis inskjuten för den känns precis som ny när man öppnar och stänger det lilla kassavalvet?

Så det som ska göras är att ge träbiten lite kärlek med valnötsolja och torka av allt och ge det en omgång med nytt fett där det så ska vara, sen är den nog redo för en runda på skjutbanan och senare skogen...

 

1E62CDA6-E50E-44B0-A3B4-94D3A73F194E_1_201_a.jpeg

4A0ABEB7-17DA-4D32-ADA1-E38236829E99_1_201_a.jpeg

2E2DB6A1-C67F-4714-A7DD-10948923DBA2.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago danielj sa:

 

Chansar på Sauer 3000 12/12-5.6x52r 

eller om jag såg det i signaturen

Du har så rätt så?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Svenstorparn sa:

Har utökat arsenalen med en Drilling?

Objektet i fråga är alltså en Carl Gustaf eller J.P Sauer 3000 om man så vill, jag föredrar det sistnämnda.

Hittade den hos min lokala vapenhandlare inlämnad av en gubbe som köpte den ny, så den är komplett med alla papper, klickpatroner osv gubben i fråga var extremt petig med sina vapen så den är i absolut nyskick och frågan är om den varit i skogen någon gång?‍♂️ eller mer än precis inskjuten för den känns precis som ny när man öppnar och stänger det lilla kassavalvet?

Så det som ska göras är att ge träbiten lite kärlek med valnötsolja och torka av allt och ge det en omgång med nytt fett där det så ska vara, sen är den nog redo för en runda på skjutbanan och senare skogen...

 

1E62CDA6-E50E-44B0-A3B4-94D3A73F194E_1_201_a.jpeg

4A0ABEB7-17DA-4D32-ADA1-E38236829E99_1_201_a.jpeg

2E2DB6A1-C67F-4714-A7DD-10948923DBA2.jpeg

Kul att alla orginaltillbehör följde med :) Min Krieghoff var också i väldigt bra skick men tyvärr helt utan tillbehör bortsett från hakmontaget och kikarsiktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago KJE81 sa:

Kul att alla orginaltillbehör följde med  Min Krieghoff var också i väldigt bra skick men tyvärr helt utan tillbehör bortsett från hakmontaget och kikarsiktet.

Det var lite därför jag föll för just den, vart egentligen på jakt efter en Krieghoff i samma skick och komplett men så av en händelse så sprang jag på denna och kunde inte låta bli.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart en sväng till banan och provsköt drillingen, nu är jag ingen kulskytt och det var första gången jag sköt i bänk. Så resultat är svårt att sia om, sköt på 65m utan att ratta på kikaren, höll mitt i krysset på pappret och då blev träffarna mellan 4-8 cm över och cirka 4-8cm i sidled glömde tyvärr ta bild på träffarna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...