Hoppa till innehåll

Jakt- och övningsskytte


Longshot

Recommended Posts

Jag har skjutit in min 30-06, 1900a så jag har 1-2 cm överslag, i en treskottsgrupp på 2,5cm, på 100m. Rätt eller fel, men det anser jag uppfyller mina krav och kommande behov.

Jaktammo som jag har är CoreLokt Ultra 180grain och de samskjuter med S&B 8g mer inom 1,5 cm.

Nu satt jag och bläddra bland tidigare artiklar i Allt om jakt och vapen och hittar just en artikel från januari 2019 om jakt och övningsskytte. Där står det följande:

"Innan vi började testskjutningen sköt vi in vapnet med min handladdade ammunition med ett överslag på 7 centimeter på 80 meter. Vill du skjuta femettor på alla avstånd från 0 till 230 meter, ska vapnet skjutas in så att det går 7-8 centimeter högt på 80 meter (med en piplängd på cirka 61 centimeter)."

Det som jag tänker på är att hittills så har jag fått till mig att skjuta in med 3 cm överslag, men när jag såg detta så fick det mig att fundera...

Min fråga är : Varför SKA (det skriver skribenten och testaren) vapnet skjutas in med 7-8 cm överslag...?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Dahla sa:

För att skribenten tror sig kunna träffa femettan på 300 meters avstånd.

Fortsätt skjuta som du gör och ta bara dom skotten du anser dig klara av.

Jag misstänkte att det var något sådant...

Tack för rådet! Jag gör så i nuläget och det kommer jag hålla vid även i fortsättningen!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Longshot sa:

.... ll du skjuta femettor på alla avstånd från 0 till 230 meter, ska vapnet skjutas in så att det går 7-8 centimeter högt på 80 meter (med en piplängd på cirka 61 centimeter)."

....... 

Därför att det är" det bestrukna stycket" för hans ammunition och den piplängd en. Då ligger han hela tiden inom 5-1 om han siktar mitt i. 

Det hade kanske varit mer begripligt om han skrivit:

Vill du skjuta femettor på alla avstånd utan att byta riktpunkt från 0 till 230 meter, måste vapnet skjutas in så att det går 7-8 centimeter högt på 80 meter (med en piplängd på cirka 61 centimeter)."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg att Geko förutom sina vanliga tabeller även anger "optimalt inskjutningsavstånd" till all sin amunition.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...