Hoppa till innehåll

Utveckling!


Per_B

Recommended Posts

Så här skrev jag i ett av mina första inlägg här på Jaktsidan om min vapen garderob. Mycket har ändrats sedan dess. Ni alla, Jaktsidan och skytte har ändrat min åsikt om det mesta sedan dess! Nya åsikter i fetstil:

 

1. 9,3x57 - Huskvarna modell 46 från 1935, öppna sikten......................Lär aldrig skjuta med den här känns det som, inget kikarsikte...känns inte bra. Skrotas. Gäller fortfarande, har skrotat den.   

2. 6,5x55 - Huskvarna modell 1640 från 1962 med kikarsikte.............. Mycket otäck rekyl, kan egentligen inte skjuta med den pga det. Bygga om (bakkappa+ljuddämpare, ny kolv?) eller skrotas? Gillar den skarpt numera! Har monterat Bear Tooth Bakkappa och Bear Tooth kolvkamsförhöjare och den passar perfekt och rekylen är ingen issue längre!

3. .30-30 Winchester modell 94 från 1955, öppna sikten...................... Skoj för all del, men jakt, tror inte det. Går i princip inte med kikarsikte för hylsorna kastas rakt upp! Behålla? Säljas? Oklart. Älskar den numera! Har monterat Dr Pearson rail och ett Vortex scoutsikte på den, Underbar!

4. .22WM Winchester modell 9422 M från 1974 med kikarsikte.......... Kul att skjuta på måltavla med, men jakt klass 3...tja kanske? Behålla. En trevlig bössa helt klart! Mycket jobb att hitta rätt ammo. (skoj det med), har nu fastnat för Hornady V-max klass 4.

5. 12/70 Hagelgevär FN (Browning Double Auto).................................. Inte så roligt att ladda den tycker jag...man får ju liksom slå in patronerna...väldigt mekaniskt alltihop. Säljas? Älskar den numera! Hur bra som helst ju! Bara man lär sig hanteringen och vad som funkar så är den ju underbar!

 

Licenser på frun:

1. 9,3x62 - Huskvarna modell 1640 (tror jag) från 1954, fäste för kikarsikte...... Ingen bakkappa alls, bara ren träkolv, tror inte den är rolig att skjuta med...skrotas? Jag är kompis (älskar den inte :) ) med den numera! Bear Tooth Bakkappa och Bear Tooth kolvkamsförhöjare. Kikarsikte införskaffat och monterat. En duglig bössa helt klart.

2. 12/70 -.222Rem - Tikka M77 Kombi med Aimpoint 5000 på.......................... En trevlig bössa men jag vågar inte jaga rådjur med den. För lite av allt liksom...särskilt för lite kulor. Sälja? Här är jag faktiskt fortfarande tveksam! Det hänger samman med att jag aldrig skjutit ett rådjur tror jag... osäker på jaktsituationen och för tavelskytte är den inte optimal så sett.

3. .22 LR - Anschutz modell 1416 med kikarsikte............................................... Riktigt trevlig bössa! Behålla! Detta var den bössa jag gillade bäst förr, och visst det är en trevlig bössa men lite av en leksak känns det som.

4. 12/65 -  Sauer & Sohn side by side.................................................................. Fin bössa men opraktiskt med 12/65. Finns mycket lite ammunition att välja på, men den är charmig, behålla. Visade sig när jag fått koll på stämplarna att det var ju en 12/70, dessutom är den tillverkad 1952 i en gammal torpedfabrik i Eckernförde, hur kul som helst ju. 

 

Känns roligt hur man kan lära sig / utvecklas över tid :) 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Per_B sa:

2. 6,5x55 - Huskvarna modell 1640 från 1962 med kikarsikte.............. Mycket otäck rekyl, kan egentligen inte skjuta med den pga det. Bygga om (bakkappa+ljuddämpare, ny kolv?) eller skrotas? Gillar den skarpt numera! Har monterat Bear Tooth Bakkappa och Bear Tooth kolvkamsförhöjare och den passar perfekt och rekylen är ingen issue längre!

Roligt att se att de löste sig. Ju varmare du blir så kommer du kunna plocka bort bakkappan. Om det inte så att den passar dig bättre med längre LOP.

Ps. inte alla som lyssnar, bra gjort. Önskar att jag kunde säga att jag lyssnar, men tyvärr är jag lite motsträvig fortfarande :D Hade sparat både tid och pengar ?

//Danielj

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...